15 Απριλίου 2011

GR-Τι μας διδάσκει ο Κομφούκιος για την Κερατέα

«Τι χρειάζεται μια κυβέρνηση για να διοικήσει σωστά τη χώρα;» ρώτησε ο Ζι Γκόνγκ τον Κονφούκιο.
«Να διαθέτει αρκετή τροφή, επαρκή στρατιωτικό εξοπλισμό και την εμπιστοσύνη του λαού προς τον κυβερνήτη», απάντησε ο Δάσκαλος.
«Κι αν δεν έχεις άλλη επιλογή παρά να επιλέξεις δύο από τα παραπάνω, τι θα άφηνες στην άκρη;» ρώτησε ο Ζι Γκόνγκ.
«Τον στρατιωτικό εξοπλισμό», απάντησε χωρίς δισταγμό ο Δάσκαλος.
«Κι αν σε υποχρέωναν να διαλέξεις ένα μόνο από τα δύο εναπομένοντα τι θα παρέλειπες;» ξαναρώτησε ο μαθητής.
«Την τροφή», απάντησε αμέσως ο Κομφούκιος. «Από αρχαιοτάτων χρόνων, ο θάνατος είναι αναπόφευκτος για όλους», συνέχισε, «αλλά αν ο λαός χάσει την εμπιστοσύνη τους στον κυβερνήτη, όταν δεν τον πιστεύει πια, ο λαός δεν έχει πια καμμιά βάση πάνω στην οποία να στηριχτεί». (Ανάλεκτα, XII:7)

Μίλησα με κάποιους φίλους που γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα και νομίζω πως κατάλαβα το πρόβλημα της Κερατέας. Στην Κερατέα έχει αποφασιστεί η δημιουργία ΧΥΤΥ δηλαδή Χώρου Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων. Αυτό σημαίνει ότι πρώτα θα πρέπει να φτιαχτεί ένα εργοστάσιο επεξεργασίας και ανακύκλωσης των σκουπιδιών και στη συνέχεια να ανοιχτεί ο χώρος στον οποίο θα θάβονται τα υπολείμματα της επεξεργασίας. Όμως, απ' ό,τι φαίνεται οι εργασίες για το εργοστάσιο δεν έχουν αρχίσει ενώ άρχισαν οι εκσκαφές για τον χώρο υγειονομικής ταφής! Και από αυτό οι κάτοικοι συμπεραίνουν ότι ο χώρος θα χρησιμοποιηθει ως ΧΥΤΑ δηλαδή ως Χώρος Υγειονομικής Ταφής (ανεπεξέργαστων) Απορριμμάτων κοινώς ως κλασσική «χωματερή». Και φαίνεται πως μάλλον έχουν δίκιο, αφού ο πλέον αναξιόπιστος συναλλασσόμενος ανά την Ευρώπη είναι το Ελληνικό κράτος.

Άλλο παράδειγμα που αποδεικνύει πως οι πολίτες έχουν χάσει πλέον την εμπιστοσύνη τους στην κυβέρνηση είναι η κίνηση «Δεν πληρώνω διόδια». Παρακολούθησα με ενδιαφέρον πρόσφατο ρεπορτάζ των Νέων Φακέλλων του ΣΚΑΪ για τα διόδια. Σε πολλά σημεία είναι καθαρό πως οι πολίτες δεν έχουν εμπιστοσύνη στους κυβερνώντες. «Πριν από είκοσι χρόνια έδωσα ένα μέρος από το χωράφι μου», λέει ένας αγρότης, «για να διαπλατυνθεί ο δρόμος. Μου υποσχέθηκαν αποζημίωση. Ακόμη περιμένω. Τώρα που μου ζητούν ένα άλλο μέρος για την νεά εθνική οδό τους είπα ότι πρώτα θα πάρω τα λεφτά και μετά θα σας δώσω το χωράφι» συνεχίζει.

Και τι απαντά ο αρμόδιος υφυπουργός; «Οι συμβάσεις υπογράφηκαν επί Νέας Δημοκρατίας που δεν πρόβλεψε χρήματα για τις απαλλοτριώσεις ...».

Όταν μια κυβέρνηση έχει εκλεγεί με κεντρικό σύνθημα «Λεφτά Υπάρχουν», κάτι που αποδείχτηκε τελείως λάθος, πως μπορύν οι κάτοικοι της Κερατέας να πιστέψουν ότι με την επικρατούσα οικονομική δυσπραγία, στην περιοχή τους θα κατασκευαστεί ο από το 2004 εγκριθείς ΧΥΤΥ και όχι άλλη μια βρωμερή χωματερή σαν κι εκείνες που λειτουργούν παράνομα σε πολλά μέρη της Ελλάδος;

Ζητείται ελπίς (για εμπιστοσύνη)! Χωρίς αυτήν δυστυχώς η δύναμις των όπλων δεν θα έχει καμία αξία. Άσε που εξ όσων διαβάζω και οι ίδιοι οι αστυνομικοί οι οποίοι καλούνται να εφαρμόσουν τις κυβερνητικές αποφάσεις στην Κερατέα έχουν χάσει την εμπιστοσύνη τους στους προϊσταμένους τους και τους μηνύουν για παραβίαση της κείμενης νομοθεσίας περί των όρων εργασίας τους ...

12 Απριλίου 2011

GR-Μα εγώ μιλάω για δύναμη της ελπίδας ισοδύναμη ...

Το ακόλουθο άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 12 Απριλίου 2011.

ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΚΑΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ
Μα εγώ μιλάω για δύναμη της ελπίδας ισοδύναμη
γράφει ο Παναγιώτης Αλεβαντής*

Τι το κοινό έχουν οι σεισμοί και τα τροχαία; Μα βέβαια τις δυνάμεις και τις επιταχύνσεις που αναπτύσσονται και επιδρούν πάνω στα κτήρια, στα οχήματα και τελικά πάνω στους ανθρώπους.

Το διαβάζουμε σχεδόν καθημερινά. Μια από τις κύριες αιτίες των τροχαίων δυστυχημάτων είναι η υπερβολική ταχύτητα. Όταν οδηγούμε ένα όχημα με μεγάλη ταχύτητα, η επιβράδυνση αλλά και οι δυνάμεις που αναπτύσσονται κατά τη στιγμή της σύγκρουσης είναι πολύ μεγαλύτερες σε σχέση με εκείνες που θα αναπτυσσόταν αν οδηγούσαμε με μικρότερη ταχύτητα. Στην απλούστερη περίπτωση το κεφάλι μας θα τιναχτεί με μεγαλύτερη ταχύτητα προς τα εμπρός ή προς τα πίσω αλλά και ο εγκέφαλός μας θα προσκρούσει με μεγαλύτερη ταχύτητα στα εσωτερικά τοιχώματα του κρανίου. Από την εμπειρία μας και χωρίς να υπεισερχόμαστε σε μαθηματικές αποδείξεις (και ζητώ από τους συναδέλφους Φυσικούς να με συγχωρήσουν για την απλοποίηση) μπορούμε να πούμε ότι όσο μεγαλύτερη η ταχύτητα τόσο και σοβαρότεροι τραυματισμοί ιδίως όταν δεν έχει χρησιμοποιηθεί ζώνη ασφαλείας ή αερόσακοι για να αμβλύνουν τις επιπτώσεις των δυνάμεων που ασκούνται κατά τη στιγμή της σύγκρουσης.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν πολλά χρήματα για να μετρήσουν με ειδικά σχεδιασμένες κούκλες τις δυνάμεις και τις επιταχύνσεις που εξασκούνται πάνω στο ανθρώπινο σώμα κατά τη στιγμή της σύγκρουσης. Έτσι σχεδιάζουν καλύτερα συστήματα παθητικής προστασίας των επιβατών που απορροφούν τις δυνάμεις που αναπτύσσονται κατά τη σύγκρουση. Βέβαια, καλόν είναι να μην παίζει κανείς «ρωσική ρουλέτα» με το γκάζι – όσο μικρότερη η ταχύτητα του οχήματος τόσο μεγαλύτερη η πιθανότητα επιβίωσης με ελαφρά ή και καθόλου τραύματα. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι πρέπει να πηγαίνουμε «σαν τον κάβουρα» στα τμήματα του οδικού δικτύου όπου προβλέπεται μεγαλύτερο όριο ταχύτητας …
Η μελέτη των επιταχύνσεων γίνεται με ειδικές κούκλες εξοπλισμένες με αισθητήρες
Από την άλλη πλευρά, ας φανταστούμε τους σεισμούς σαν ένα τεράστιο «τρίξιμο» στην επιφάνεια του πλανήτη μας εξ αιτίας της τριβής που αναπτύσσεται όταν συγκρούονται λόγω μετακίνησης οι (τεκτονικές λεγόμενες), πλάκες οι οποίες «επιπλέουν» και κινούνται ανεξάρτητα πάνω στο μανδύα της Γης. Το τρίξιμο μεταδίδεται σαν κύμα και νοιώθουμε το «τράνταγμα» (που το λέμε σεισμό) όπως νοιώθουμε να τρίζουν τα τζάμια όταν περνά σε χαμηλό ύψος ένα αεροπλάνο ή όταν οι γείτονες έχουν βάλει τη μουσική στη διαπασών. Στην περίπτωση του σεισμού, τις επιταχύνσεις και τις δυνάμεις τις υφίστανται ο κατασκευές, τα σπίτια, τα κτήρια γραφείων, τα σχολεία, οι γέφυρες, οι αυτοκινητόδρομοι, οι πυλώνες μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, οι κινηματογράφοι και τα θέατρα.

Δύο είναι οι παράγοντες που μπορούν να περιορίσουν τις επιπτώσεις των επιταχύνσεων στις κατασκευές. Η σύσταση του εδάφους και η ποιότητα της κατασκευής. Κτήρια που έχουν κατασκευαστεί πάνω σε συμπαγή βράχο, όπως η Ακρόπολη των Αθηνών, υφίστανται πολύ μικρότερες επιταχύνσεις. Κτήρια, που έχουν κτιστεί έτσι ώστε να αντιδρούν ως συμπαγείς μάζες στις επιταχύνσεις υφίστανται πολύ λιγότερο τις δυσμενείς επιπτώσεις των σεισμών. Γι’ αυτό και πρωταρχική σημασία για την προστασία από τους σεισμούς έχει ο σωστός σχεδιασμός των κτηρίων με βάση δεδομένα από ένα πυκνό δίκτυο επιταχυνσιογράφων, δηλαδή συσκευών που μετρούν τις επιταχύνσεις που αναπτύσσονται μετά από κάθε μικρό ή μεγάλο σεισμό. Μπορούμε μάλιστα να πούμε ότι για την ασφάλεια των πολιτών, πολύ περισσότερο χρειάζονται τα δεδομένα των επιταχυνσιογράφων παρά τα δεδομένα που συλλέγουν οι σεισμογράφοι που μετρούν την ένταση και το επίκεντρο του σεισμού. Πράγματι, ένας μεγάλος σχετικά σεισμός που όμως σημειώνεται σε μεγάλο βάθος προκαλεί πολύ μικρότερες επιταχύνσεις δηλαδή και καταστροφές από έναν μέτριο σεισμό μικρού βάθους.
Επιταχυνσιογράφος του τύπου που θα εγκατασταθεί στο εθνικό δίκτυο
Η Κρήτη λόγω θέσης στα όρια των τεκτονικών πλακών Αφρικής και Ευρώπης είναι εκ φύσεως σεισμογενής. Η πρόσφατα αναγγελθείσα από το Ινστιτούτο Τεχνικής Σεισμολογίας και Αντισεισμικών Κατασκευών (ΙΤΣΑΚ) τελική φάση εγκατάστασης και λειτουργίας του Εθνικού Δικτύου Επιταχυνσιογράφων θα συμβάλλει στον σχεδιασμό ασφαλέστερων αντισεισμικών κατασκευών και στην καλύτερη προστασία των κατοίκων σε περίπτωση σεισμού. Για την προστασία από τα τροχαία, ο καθένας ας σκεφτεί με τι δύναμη κτυπά ο εγκέφαλός του στο εσωτερικό τοίχωμα του κρανίου του, ακόμη κι όταν είναι τόσο «ελαφρύς» που τον ωθεί να κινείται με υπερβολική ταχύτητα …
Ελληνικό Δίκτυο Επιταχυνσιογράφων
* Φυσικός, υπάλληλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι απόψεις είναι προσωπικές και δεν εκφράζουν κατ’ ανάγκη την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Γνωμικά - Παροιμίες