Πως η διαδικασία έκδοσης άδειας κυκλοφορίας και χορήγησης πινακίδων ευνοεί αντί να αποτρέπει την κυκλοφορία ανασφάλιστων αυτοκινήτων στους ελληνικούς δρόμους!
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 8 Απριλίου 2014 στη στήλη Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα-148)
Σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, στις αρχές του 2014 στη χώρα μας υπήρχαν 730.000 ανασφάλιστα αυτοκίνητα. Μερικά ίσως να είναι ακινητοποιημένα χωρίς οι ιδιοκτήτες τους να έχουν καταθέσει τις πινακίδες κυκλοφορίας. Πολλά όμως από αυτά κυκλοφορούν στους δρόμους! Και σε περίπτωση ατυχήματος θα δημιουργήσουν τεράστια προβλήματα τόσο στον οδηγό του ανασφάλιστου οχήματος όσο και στον ανυποψίαστο οδηγό του άλλου οχήματος που πιθανώς να είναι καλυμμένος ασφαλιστικά ο ίδιος αλλά που θα ταλαιπωρηθεί για να αποζημιωθεί για την ζημιά που έχει υποστεί. Σε περίπτωση μάλιστα τραυματισμού τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα.
Τι έκανε το κράτος για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα; Νομοθέτησε πέρσι τον Φεβρουάριο αυστηρά πρόστιμα για τους παραβάτες που θα εντοπιστούν να κυκλοφορούν με ανασφάλιστο όχημα. Προέβλεψε επίσης ότι ο εντοπισμός θα γίνει με ηλεκτρονικές διασταυρώσεις υπό την ευθύνη της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών. Η οποία θα διασταυρώσει τα στοιχεία των ασφαλισμένων αυτοκίνητων από το Κέντρο Πληροφοριών που διατηρεί το Επικουρικό Κεφάλαιο της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος με τα στοιχεία της εφορίας αλλά και τα στοιχεία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων το οποίο εκδίδει τις άδειες κυκλοφορίας και χορηγεί τις πινακίδες κυκλοφορίας.
Αυτή η διαδικασία της διασταύρωσης ολοκληρώνεται ένα σχεδόν χρόνο μετά την δημοσίευση του νόμου 4141 πέρσι τον Απρίλιο και η ειδησεογραφία μας ενημερώνει ότι τα πρώτα ειδοποιητήρια θα σταλούν εντός του Μαΐου. Οι ανασφάλιστοι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που θα τα λάβουν αφού πληρώσουν πρόστιμο 250 ευρώ, θα πρέπει να ασφαλίσουν τα οχήματα τους μέσα σε οκτώ ημέρες. Αν δεν το κάνουν τότε το πρόστιμο θα είναι 500 ευρώ για τα ΙΧ, 1.000 ευρώ για τα φορτηγά και 250 για τις μοτοσικλέτες. Ο νόμος μάλιστα προβλέπει ότι σε περίπτωση που το ανασφάλιστο αυτοκίνητο εμπλακεί σε ατύχημα, αφαιρούνται πινακίδες και άδεια κυκλοφορίας για δύο χρόνια και σε περίπτωση υποτροπής για τρία χρόνια.
Την περασμένη εβδομάδα, αφού εκτελώνισα το αυτοκίνητο που έφερα από το Βέλγιο, φρόντισα να πάρω ελληνικές πινακίδες κυκλοφορίας. Έπρεπε λοιπόν, να περάσω ΚΤΕΟ. Να πάω στο Μηχανολογικό του τόπου κατοικίας μου (ένα από τα 84 που υπάρχουν ανά την Ελλάδα). Να πάω στην Εφορία να πληρώσω τα τέλη κυκλοφορίας. Και να ξαναγυρίσω στο Μηχανολογικό όπου με τα χαρτιά και ένα παράβολο (ευτυχώς από αυτόματο μηχάνημα στον ίδιο χώρο) πήρα τις πινακίδες και την άδεια κυκλοφορίας. Όμως, ούτε στο ΚΤΕΟ, ούτε στο Μηχανολογικό αλλά ούτε και στην Εφορία μου ζήτησαν απόδειξη ότι το αυτοκίνητο είναι ασφαλισμένο! Το κράτος κινητοποίησε επί έναν χρόνο τις υπηρεσίες του για να εντοπίσει τα ανασφάλιστα αυτοκίνητα και δεν φροντίζει να εξασφαλίσει ότι κανένα αυτοκίνητο δεν παίρνει άδεια και πινακίδες όντας ανασφάλιστο. Αλλά και ότι κανένα αυτοκίνητο δεν περνά ΚΤΕΟ χωρίς να είναι ασφαλισμένο …
Ας δούμε λίγο πως λειτουργεί το σύστημα στο Βέλγιο όπου είχα την ευκαιρία να μείνω επί σχεδόν 30 χρόνια και όπου κυκλοφόρησα με κάμποσα αυτοκίνητα τα οποία αγόρασα είτε καινούργια είτε μεταχειρισμένα. Μάλιστα, από το 2012 το σύστημα έχει εκσυγχρονιστεί και η ταξινόμηση γίνεται εξ ολοκλήρου ηλεκτρονικά με ευθύνη της Διεύθυνσης Ταξινόμησης Οχημάτων (DIV) που διατηρεί μόλις 10 γραφεία σε ολόκληρο το Βέλγιο για να εξυπηρετήσει πληθυσμό αντίστοιχο του ελληνικού …
Αν το αυτοκίνητο είναι καινούργιο, ο πωλητής σας χορηγεί τα απαραίτητα πιστοποιητικά συμμόρφωσης και την απόδειξη αγοράς. Αν το όχημα είναι μεταχειρισμένο απαιτείται και η προηγούμενη άδεια κυκλοφορίας. Με αυτά τα χαρτιά πηγαίνετε στον ασφαλιστή σας!!! Μάλιστα. Στον ασφαλιστή σας! Ο οποίος, αφού συμφωνήσετε και υπογράψετε το ασφαλιστήριο συμβόλαιο, συμπληρώνει ηλεκτρονικά την αίτηση χορήγησης πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας βεβαιώνοντας με προσωπική του ευθύνη ότι το όχημα είναι ασφαλισμένο! Μέσα σε 24 ώρες λαμβάνετε με το ταχυδρομείο την πινακίδα κυκλοφορίας και πληρώνετε στον ταχυδρόμο το σχετικό παράβολο. Ύστερα από λίγες μέρες η εφορία σας στέλνει και την ειδοποίηση πληρωμής των τελών κυκλοφορίας που τα εξοφλείτε μέσω τραπέζης.
Δεν υπάρχουν λοιπόν εκεί ανασφάλιστα αυτοκίνητα; Φυσικά και υπάρχουν. Πέρσι ο αριθμός των ανασφάλιστων αυτοκινήτων στο Βέλγιο ήταν περίπου 80.000! Βέβαια, αν αναλογιστούμε ότι ο πληθυσμός του Βελγίου είναι ίδιος σχεδόν με τον πληθυσμό της Ελλάδας, αυτό σημαίνει ότι κυκλοφορούν 10 φορές λιγότερα ανασφάλιστα αυτοκίνητα ανά κάτοικο. Εκεί όμως ο ανασφάλιστος οδηγός ρισκάρει πολλά. Κατ' αρχάς τον κυνηγάει ο ασφαλιστής. Ο οποίος αν δεν πληρωθεί μπορεί να καταγγείλει το ασφαλιστήριο συμβόλαιο και ο κακοπληρωτής κινδυνεύει να μπει σε μαύρη λίστα και να μην μπορεί να ασφαλιστεί σε καμία ασφαλιστική εταιρεία, τουλάχιστον στο Βέλγιο. Και φυσικά δεν μπορεί να περάσει τεχνικό έλεγχο στα ΚΤΕΟ αν δεν διαθέτει κάρτα ασφάλισης!
Αλλά και οι ποινές είναι αποτρεπτικές. Τα πρόστιμα είναι σχεδόν παρόμοια με τα ελληνικά. Όμως ο ανασφάλιστος εκτός από την αφαίρεση των πινακίδων αλλά και του διπλώματος οδήγησης, κινδυνεύει να του κατάσχουν το αυτοκίνητο το οποίο θα του επιστραφεί μόνο όταν προσκομίσει ασφαλιστήριο συμβόλαιο και πληρώσει φυσικά και τα σχετικά έξοδα φύλαξης του αυτοκινήτου! Και αν δεν προσκομίσει ασφαλιστήριο εντός 30 ημερών το αυτοκίνητο μπορεί να εκποιηθεί από τον βελγικό ΟΔΔΥ προς όφελος του Δημοσίου …
Να γιατί η αναδιοργάνωση του κράτους και η απλοποίηση των διαδικασιών πρέπει να αποτελεί το πρωταρχικό αίτημα των πολιτών. Γιατί οι οδηγοί που κυκλοφορούν ανασφάλιστοι μπορεί να επικαλεστούν χίλιες δυο δικαιολογίες γι' αυτή την αντικοινωνική τους ενέργεια αλλά η πολιτεία δεν έχει καμιά δικαιολογία όταν δεν καθιερώνει απλοποιημένα συστήματα που να αποτρέπουν την κυκλοφορία ανασφάλιστων οχημάτων εξασφαλίζοντας καλύτερη προστασία του κοινωνικού συνόλου από τους παρανομούντες …