18 Απριλίου 2019

Τα χαρακτηριστικά του καλού ευρωβουλευτή

Πέμπτη 18 Απριλίου 2019. 27ο ένθετο για την Ευρωπαϊκή Ένωση και την καθημερινότητα των πολιτών στην εκπομπή «Και μία, και δύο» με δύο πρόσχαρες, ευγενικές, γλωσσομαθείς και επαγγελματίες δημοσιογράφους, τη Δομίνα Διαμαντοπούλου και τη Μυρσίνη Λιοναράκη. Η εκπομπή μεταδίδεται από Δευτέρα μέχρι Παρασκευή από τις 1 μέχρι τις 2 (το μεσημέρι ...) στον Αθήνα984.

Ακούστε το απόσπασμα της εκπομπής στην οποία αναφερθήκαμε στα χαρακτηριστικά του καλού ευρωβουλευτή.




Τις παραμονές των ευρωπαϊκών εκλογών του 2009 η υπηρεσία τύπου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ρώτησε μερικούς ευρωβουλευτές ποια κατά τη γνώμη τους ήταν τα χαρακτηριστικά του καλού ευρωβουλευτή.
  • Daniel Bautista, (Ισπανός - ΕΛΚ). Ο καλός ευρωβουλευτής «θα πρέπει να έχει πολύ καλή γνώση τόσο της λειτουργίας των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων όσο και της πολιτικής και πολιτιστικής κατάστασης της Ευρώπης». Σημαντικό είναι επίσης «να έχει ο ευρωβουλευτής ανοιχτό χαρακτήρα, να είναι σε θέση να διαπραγματεύεται με ευρωβουλευτές από άλλες χώρες και πολιτικές ομάδες», αλλά και «να μιλά τουλάχιστον μία ξένη γλώσσα».
  • Arlene McCarthy, (Βρετανίδα – Σοσιαλιστική Ομάδα) πρόεδρος της επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς. Ο καλός ευρωβουλευτής θα πρέπει «να μπορεί να εντοπίζει πού η Ευρώπη μπορεί να είναι μέρος της λύσης, να μειώνει τη γραφειοκρατία των Βρυξελλών και να αφήνει στην άκρη εθνικά και κομματικά εμπόδια, ώστε η πολιτική του να έχει αποτελέσματα». Είναι αυτός που συμβάλει ώστε «η εξουσία να πηγαίνει στο λαό».
  • Jan Andersson (Σουηδός - Σοσιαλιστική Ομάδα) πρόεδρος της επιτροπής Απασχόλησης και Κοινωνικών Υποθέσεων. Ο καλός ευρωβουλευτής θα πρέπει «να είναι ενθουσιώδης και καλά ενημερωμένος σχετικά με σημαντικά θέματα, να ξέρει να αφουγκράζεται τις απόψεις άλλων ατόμων, να έχει σαφείς αξίες, να ξέρει τι θέλει και να μη φοβάται να υποστηρίξει την άποψή του, αλλά και να έχει καλές σχέσεις με άλλους ευρωβουλευτές, έτσι ώστε να βρίσκονται συμβιβαστικές λύσεις».
  • Romana Jordan Cizelj, (Σλοβένα - ΕΛΚ), θεωρεί σημαντική τη «γνώση ενός συγκεκριμένου θεματικού τομέα», αλλά και την επιμονή στην επίτευξη των στόχων. Να είναι δημιουργικός, να επικοινωνεί ικανοποιητικά με τους πολίτες και να χαρακτηρίζεται από «θετική προσέγγιση» στο έργο του.
  • Paul Rübig, (Αυστριακός - ΕΛΚ), εισηγητής έκθεσης για τη μείωση των τελών περιαγωγής των κινητών, πιστεύει ότι κάθε καλός ευρωβουλευτής θα πρέπει να ξέρει να βρίσκει λύσεις σε προβλήματα και να είναι ιδεαλιστής, ώστε να μπορεί να οικοδομήσει την Ευρώπη.
  • Andres Tarand (Εσθονός - Σοσιαλιστική Ομάδα) πρώην πρωθυπουργός της Εσθονίας : «το αξίωμα του ευρωβουλευτή είναι διαφορετικό μεταξύ των αποκαλούμενων "νέων" και "παλαιών" κρατών μελών της ΕΕ. Είναι συχνά προτιμότερο να έχουμε νεότερα άτομα, καθώς γνωρίζουν καλά τις ξένες γλώσσες και είναι μερικές φορές πιο ευέλικτα». Πρώην πρωθυπουργοί και υπουργοί Εξωτερικών μπορούν να προσφέρουν την εμπειρογνωμοσύνη τους ιδίως σε τομείς, όπως είναι οι εξωτερικές υποθέσεις. Οι ευρωβουλευτές «πρέπει να είναι ενεργοί».
Έχουμε πει ότι κατά μέσον όρο μιαν εβδομάδα το μήνα οι ευρωβουλευτές κατασκηνώνουν στο Στρασβούργο, μιαν εβδομάδα πρέπει να είναι στις Βρυξέλλες και τον υπόλοιπο χρόνο τους τον περνούν ανάμεσα στην πρωτεύουσά τους και σε κάποιες συνεδριάσεις των κοινοβουλευτικών επιτροπών στις οποίες συμμετέχουν, συνεδριάσεις που οργανώνονται ανά την Ευρώπη ή και εκτός αυτής. Με έναν-δύο βοηθούς και μια γραμματέα διατηρούν ένα γραφείο στις Βρυξέλλες και ένα γραφείο στην χώρα τους και συχνά πρέπει να διαπραγματεύονται στα αγγλικά ή τα γαλλικά για να περάσουν τις απόψεις των πολιτών ή και των κυβερνήσεων τους στο πλαίσιο των πολιτικών ομάδων τους.

16 Απριλίου 2019

Περί κυκλοφορίας και τροχαίων

Μια συζήτηση με τον Διοικητή της Τροχαίας Χανίων για τροχαίες παραβάσεις, τροχαία ατυχήματα και το φλέγον κυκλοφοριακό πρόβλημα στα Χανιά
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 16 Απριλίου 2019 στη στήλη Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα-371)

Ενόψει της καλοκαιρινής περιόδου, όταν η κυκλοφορία στα Χανιά γίνεται ανυπόφορη, είχα μια συζήτηση με τον Διοικητή της Τροχαίας Χανίων, τον Αστυνόμο Α’ κ. Ιωάννη Βλαχάκη. Η συζήτηση ξεκίνησε με μια ανασκόπηση των στατιστικών για τους ελέγχους και τις βεβαιωμένες τροχαίες παραβάσεις στα Χανιά.

«Οι στατιστικές δείχνουν ότι η αστυνόμευση στον τομέα της Τροχαίας διατηρείται στα ίδια επίπεδα παρά τη μείωση του προσωπικού» τονίζει ο κ. Βλαχάκης. Μέχρι σήμερα δεν έχει διαπιστωθεί παράβαση με άτομα να καπνίζουν μέσα σε αυτοκίνητο με ανήλικους. Ωστόσο, έχουν μπει πρόστιμα για απόρριψη αποτσίγαρων και σκουπιδιών από αυτοκίνητα.

Πρωταρχικός στόχος της Τροχαίας είναι να διατηρούνται ανοικτοί οι κύριοι οδικοί άξονες εισόδου και εξόδου στην πόλη – Αποκορώνου, Σκαλίδη, Χατζημιχάλη-Γιάνναρη. «Τελευταία, φροντίζουμε να κάνουμε ελέγχους όλο σχεδόν το 24ωρο στην Αποκορώνου όπου γίνονται έργα για να μην μπλοκάρει η κυκλοφορία» προσθέτει ο κ. Βλαχάκης. Ειδική μέριμνα λαμβάνεται το καλοκαίρι ώστε να παραμένει ελεύθερη η Νικηφόρου Φωκά για την στάθμευση των τουριστικών λεωφορείων.

Ωστόσο, είναι προφανές ότι ισχύουν ακόμη αυτά που είχαμε γράψει τον Φεβρουάριο του 2017 στο πλαίσιο της συνομιλίας μας με τον Αστυνομικό Διευθυντή Χανίων κ. Γιώργο Λυμπινάκη (Χ.Ν. 21/2/2017).

Γράφαμε τότε ότι «Η αντιμετώπιση του προβλήματος βρίσκεται στον ανασχεδιασμό της κυκλοφορίας και της στάθμευσης για ολόκληρη την πόλη. Κάτι που αποτελεί πρωταρχική αρμοδιότητα του Δήμου. Σχεδιασμός που να περιλαμβάνει τη δημιουργία χώρων στάθμευσης εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος. Χρησιμοποίηση κυκλικής λεωφορειακής γραμμής για την σύνδεση τους με το κέντρο της πόλης. Εγκατάσταση ηλεκτρονικών ενημερωτικών πινάκων με τις διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης σε όλους τους χώρους στάθμευσης εντός της πόλης

Δυστυχώς, μέχρι σήμερα το σοβαρό αυτό πρόβλημα δεν έχει αντιμετωπιστεί όπως θα έπρεπε. Η Τροχαία έχει προτείνει κάποια μέτρα στον Δήμο π.χ. «την αναπροσαρμογή της σήμανσης στην πόλη. Όμως δεν μπορούν να γίνουν πολλά, ιδίως όταν διαπιστώνουμε αύξηση των αυτοκινήτων με γεωμετρική πρόοδο» μας λέει ο κ. Βλαχάκης. Μια άλλη πρόταση αφορά την υπηρεσία ελεγχόμενης στάθμευσης και ελέγχου κοινόχρηστων χώρων του Δήμου. Η εν λόγω υπηρεσία έχει αναλάβει τον έλεγχο των παρκόμετρων μετά την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας. «Ενδεχομένως θα μπορούσε και αυτή η υπηρεσία να συμβάλλει στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού όπως γινόταν στο παρελθόν με την Δημοτική Αστυνομία» λέει ο κ. Βλαχάκης.

Ωστόσο, μπορούν και οι ίδιοι οι πολίτες να βελτιώσουν την κυκλοφορία στα Χανιά. Προσωπικά, επισημαίνω ότι κάθε φορά που κατεβαίνω στα Χανιά, αφήνω συστηματικά το αυτοκίνητο μου στους χώρους στάθμευσης της Ανατολικής Τάφρου, της Ρεγγίνας και στο Δημοτικό Χώρο Στάθμευσης στην Περίδου. Στη συνέχεια κάνω τις δουλειές μου στην πόλη περπατώντας. «Και το περπάτημα κάνει καλό» λέει χαμογελώντας ο κ. Βλαχάκης.

Η συζήτηση γυρίζει στις εμφανείς παραβάσεις που παρατηρούμε καθημερινά γύρω μας. Παράνομες σταθμεύσεις, σε πεζοδρόμια και σε ράμπες ΑμεΑ, επικίνδυνοι ελιγμοί. «Εξετάζουμε όλες τις καταγγελίες, επώνυμες και ανώνυμες» τονίζει ο κ. Βλαχάκης. «Όταν ο πολίτης ζητήσει να μείνει ανώνυμος δεν κοινοποιούμε τα στοιχεία του. Αλλά η καταγγελία θα πρέπει να τεκμηριώνεται. Επεμβαίνουμε ακόμη και σε περιπτώσεις που εντοπίζουμε μέσω ηλεκτρονικών σελίδων ενημέρωσης» προσθέτει.

Ποια είναι η άποψη του διοικητή της Τροχαίας Χανίων για τα τροχαία ατυχήματα; «Θα πρέπει να καθιερωθεί μάθημα οδικής παιδείας από πολύ μικρή ηλικία, ώστε να αναπτυχθεί μια οδική κουλτούρα» είναι η απάντηση. Ο ίδιος επισκέπτεται συχνά σχολεία και μιλάει σε μαθητές. Όμως έχει να αντιπαλέψει με το κακό παράδειγμα που δίνουν οι ίδιοι οι γονείς και γενικά οι ενήλικοι. «Θα έπρεπε να γίνονται μια φορά το μήνα και σεμινάρια για ενήλικες» προσθέτει. Μια μικρή ελπίδα δίνει και το γεγονός ότι σε ετήσια βάση η Εισαγγελία οργανώνει σεμινάρια της Τροχαίας για ανήλικους παραβάτες.

Πολύ χρήσιμη είναι επίσης η δραστηριοποίηση διάφορων εθελοντών και εθελοντικών ομάδων που ασχολούνται με τα τροχαία. Ο Σταύρος Πολέντας πρόεδρος του Συλλόγου Αλληλεγγύης και Αρωγής Οικογενειών Θυμάτων Τροχαίων Δυστυχημάτων Περιφέρειας Κρήτης «Ο Άγιος Χριστόφορος». Ο Γιάννης Λιονάκης, του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (ΕσυΠΡΟΤΑ) και ο Σύλλογος για την Πρόληψη από τα Τροχαία Ατυχήματα στα Χανιά (Προ.Τ.Α Χανιά). Τέλος, η Βασιλική Δανέλλη Μυλωνά του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας Πάνος Μυλωνάς. «Όλοι συμβάλλουν στην ευαισθητοποίηση του κοινού» λέει ο κ. Βλαχάκης. «Και ο κόσμος εισπράττει όλες αυτές τις παρεμβάσεις ως θετικές» προσθέτει.

Το συμπέρασμα που έβγαλα από την συζήτηση ήταν ότι η βελτίωση του κυκλοφοριακού στα Χανιά απαιτεί τολμηρές και ολοκληρωμένες λύσεις κυρίως από το Δήμο αλλά και από εμάς τους πολίτες. Με 30 άτομα προσωπικό η Τροχαία Χανίων, εκτός από τις ανακρίσεις σε περιπτώσεις ατυχημάτων, κάνει ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό για να αντιμετωπίσει μια σειρά από καθημερινά προβλήματα. Όπως τροχαίες παραβάσεις, ρύθμιση της κυκλοφορίας σε έργα και ατυχήματα, σε αθλητικές εκδηλώσεις, διαδηλώσεις και πορείες, ακόμη και σε επισκέψεις υψηλών προσώπων.

Διαπιστώσατε μια τροχαία παράβαση;
Οι τεκμηριωμένες, επώνυμες ή ανώνυμες καταγγελίες για τροχαίες παραβάσεις μπορούν να γίνονται τηλεφωνικά στο 100 ή με ηλεκτρονικό μήνυμα στις διευθύνσεις: ttchanion@astynomia.gr ή adchanion@astynomia.gr. Επισημαίνω ότι οι πινακίδες των αυτοκινήτων ΔΕΝ θεωρούνται προσωπικά δεδομένα σύμφωνα με τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μου το επιβεβαίωσε και η Ένωση Καταναλωτών «Η Ποιότητα της Ζωής» (ΕΚΠΟΙΖΩ) αναφέροντας ότι «η πινακίδα δεν περιλαμβάνεται στην εικόνα του προσώπου, ούτε προσβάλει». Αντίθετα, ισχύει η προστασία των δεδομένων ταυτότητας του καταγγέλλοντος που έχει κάνει επώνυμη καταγγελία και έχει ζητήσει να μην κοινοποιηθεί η ταυτότητά του. Π. Αλ.

Παραβάσεις αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς
Εκτός από τα χρηματικά πρόστιμα, οι εξής παραβάσεις τιμωρούνται με επιτόπου αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας για δύο μήνες:
  1. Χρήση κινητού τηλεφώνου (χωρίς ακουστικά ασύρματης επικοινωνίας ή χωρίς να είναι αυτό τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση).
  2. Στάθμευση μπροστά σε ράμπες διάβασης ή σε θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ.
  3. Χρήση της Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.) έστω και για ελάχιστο χρόνο.
  4. Φορτηγά ή λεωφορεία που κινούνται συνεχώς στην αριστερή λωρίδα και προσπερνούν αιφνιδιάζοντας τους κινούμενους σε αυτήν.
  5. Απόρριψη αντικειμένων που ρυπαίνουν ή που μπορούν να προκαλέσουν πυρκαγιά ή ατύχημα (π.χ. τσιγάρα).
  6. Όταν δεν χρησιμοποιείται ζώνη ασφαλείας ή προστατευτικό κράνος.
  7. Όταν δεν χρησιμοποιούνται τα ειδικά μέσα συγκράτησης και προστασίας κατά τη μεταφορά παιδιών.
Αν υπάρχει υποτροπή μέσα σε διάστημα έξι (6) μηνών, η άδεια οδήγησης αφαιρείται για διπλάσιο χρονικό διάστημα και ο παραβάτης υποχρεούται σε επανεξέταση για την επαναχορήγησή της. (Νόμος 4530/2018)

Επίσης αφαιρείται η άδεια οδήγησης επί 2 μήνες στις περίπτωσεις:
  • Παραβίασης ερυθρού σηματοδότη
  • Υπέρβασης ορίων ταχύτητας
  • Μη διακοπής πορείας ή παραβίασης φράγματος ισόπεδης σιδηροδρομικής διάβασης

Γνωμικά - Παροιμίες