31 Ιανουαρίου 2019

Η σύγχρονη εκπαίδευση της ΕΕ και μερικοί φωτισμένοι ευρωπαίοι

Πέμπτη 31 Ιανουαρίου 2019. 16ο ένθετο για την Ευρωπαϊκή Ένωση και την καθημερινότητα των πολιτών στην εκπομπή «Και μία, και δύο» με δύο πρόσχαρες, ευγενικές, γλωσσομαθείς και επαγγελματίες δημοσιογράφους, τη Δομίνα Διαμαντοπούλου και τη Μυρσίνη Λιοναράκη. Η εκπομπή μεταδίδεται από Δευτέρα μέχρι Παρασκευή από τις 1 μέχρι τις 2 (το μεσημέρι ...) στον Αθήνα984.

Ακούστε το απόσπασμα της εκπομπής στην οποία αναφερθήκαμε στη σύγχρονη εκπαίδευση της ΕΕ και σε μερικοού φωτισμένους ευρωπαίους.



Πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκε ο απολογισμός του Erasmus+ για το 2017. Από την Ελλάδα συμμετείχαν 16.368 άτομα στο πλαίσιο 502 ελληνικών πρωτοβουλιών στους τομείς της κινητικότητας φοιτητών και σπουδαστών στην τριτοβάθμια, δευτεροβάθμια και πρωτοβάθμια εκπαίδευση, στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, στην δια βίου μάθηση και στη νεολαία. Δαπανήθηκαν € 32,92 εκατ. από τα €2,6 δις που ήταν ο προϋπολογισμός του Erasmus+ για το 2017.

Το πρόγραμμα Erasmus+κλείνει φέτος 32 χρόνια (από 1987) και έχει ήδη προταθεί η παράταση του για την περίοδο 2021-2027 με συνολικό προϋπολογισμό €30 δις (για την περίοδο 2014-2020 ο προϋπολογισμός ήταν €14,7 δις) ώστε να τριπλασιαστεί ο αριθμός των συμμετεχόντων στα 12 εκατομμύρια άτομα και να διευρυνθεί η πολυμορφία του προγράμματος. Για την τρέχουσα περίοδο το αρχικό πρόγραμμα Erasmus ενσωμάτωσε και τα προγράμματα Comenius (ποιότητα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης), Grundtvig (Κρόντβι – για την δια βίου μάθηση), Leonardo da Vinci (επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση) και το πρόγραμμα για την Νεολαία. Η ονοματοδοσία έγινε για να τιμηθούν μερικοί Ευρωπαίοι ανθρωπιστές, εκπαιδευτικοί και πρωτοπόροι. Ας τους θυμηθούμε σε αντιπαραβολή με τους δικούς μας 3 Ιεράρχες που γιορτάσαμε χτες …

Έρασμος: (28 Οκτωβρίου 1466 – 12 Ιουλίου 1536) Ολλανδός αναγεννησιακός ανθρωπιστής, καθολικός ιερέας, δάσκαλος και θεολόγος. Κλασικός λόγιος που έγραφε σε «καθαρή» λατινική γλώσσα. Γνωστά έργα του (εκτός από την ερασμιακή προφορά των αρχαίων ελληνικών):
  • Νέα έκδοση της Καινής Διαθήκης στη λατινική και στην ελληνική γλώσσα - Textus Receptus. (αντιδράσεις της επίσημης Εκκλησίας).
  • Μωρίας Εγκώμιον (Laus stultitiae ή Moriae encomium – Σάτιρα των προλήψεων και παραδόσεων της ευρωπαϊκήςκοινωνίας και ειδικότερα της εκκλησίας. Έκδοση 1511 με αφιέρωση στον Τόμας Μόρ τον «Άνθρωπο για όλες τις εποχές»
  • Εγχειρίδιο του Χριστιανού Ιππότη (Institutio principis christiani) και
  • Περί της Ευγενείας των Παίδων (De civilitate morum puerilium).
Επισκεφθείτε το σπίτι του στο Άντερλεχτ στις Βρυξέλλες.

Κομένιος: Τσέχος φιλόσοφος, παιδαγωγός και θεολόγος (28 Μαρτίου 1592 – 15 Νοεμβρίου 1670). Πατέρας της σύγχρονης εκπαίδευσης - από τους πρώτους υπέρμαχους της παγκόσμιας παιδείας (έγραψε τη Didactica Magna ή Μεγάλη Διδακτική). Θρησκευτικός πρόσφυγας από το Βασίλειο της Βοημίας, στην Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, τη Σουηδία, την Πολωνο-Λιθουανική Κοινοπολιτεία, την Τρανσυλβανία, την Αγγλία, την Ουγγαρία και την Ολλανδία. Έργα του:
  • Εισήγαγε τα εικονογραφημένα συγγράμματα, γραμμένα στην τοπική γλώσσα (αντί των λατινικών),
  • Εφάρμοσε αποδοτικές διδακτικές μεθόδους ακολουθώντας τη φυσική ανάπτυξη από τα απλά σε πιο σύνθετα θέματα,
  • Υποστήριξε τη δια βίου μάθηση και ανέπτυξε τη λογική σκέψη σε σχέση με τη στείρα απομνημόνευση και
  • Υποστήριξε την εκπαίδευση των φτωχών παιδιών, και την πρόσβαση των γυναικών στη μόρφωση.

Κρόντβι: Δανός πάστορας, συγγραφέας, φιλόσοφος, ιστορικός, δάσκαλος και πολιτικός (8 Σεπτεμβρίου 1783 – 2 Σεπτεμβρίου 1872). Συνέβαλε στην άνοδο μιας νέας μορφής εθνικής συνείδησης στη Δανία του 19ου αιώνα. Ιδεολογικός πατέρας του ανοικτού λαϊκού γυμνασίου και πανεπιστημίου. Παιδεία με πνεύμα ελευθερίας, ποίηση, συνεργασία, πειθαρχημένη δημιουργικότητα, σοφία, συμπόνια, ισότητα. Ήταν αντίθετος στους καταναγκασμούς – συμπεριλαμβανομένων των εξετάσεων – Μόνο τα πρόθυμα χέρια κάνουν τη δουλειά ελαφρύτερη.

Λεονάρντο ντα Βίντσι: πηγαίνετε στην έκθεση http://www.leonardodavinci.gr/!

29 Ιανουαρίου 2019

12 ερωτήσεις σε υποψήφιους

Για σκουπίδια και επικίνδυνα απόβλητα, στάθμευση, πεζοδρόμια και κατεστραμμένες πινακίδες, κλιματική αλλαγή και Παλιά Πόλη, κάπνισμα σε δημόσιους χώρους και οργανωμένες παραλίες …
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 29 Ιανουαρίου 2019 στη στήλη Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα-362)

Το Νοέμβριο (Χ.Ν. 6/11/2018, 13/11/2018 και 20/11/2018) δημοσιεύσαμε μια σειρά από τρία άρθρα με συγκεκριμένες ερωτήσεις προς τους υποψηφίους δημάρχους και περιφερειάρχες. Ρωτούσαμε τι σκοπεύουν να κάνουν στην πράξη σχετικά με μερικά θέματα που έχουμε θίξει από αυτήν εδώ τη στήλη στο παρελθόν.

Θέματα τα οποία απασχολούν πολλούς συμπολίτες μας και έχουν αποτελέσει αντικείμενο πολλών δημοσιευμάτων σε έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο. Ζητούσαμε οι απαντήσεις, να μην είναι τα γνωστά ευχολόγια αλλά να περιλαμβάνουν συγκεκριμένες, στοχοθετημένες και κοστολογημένες δράσεις με σαφές χρονοδιάγραμμα.

Συνάντησα το Σάββατο έναν υποψήφιο δήμαρχο Χανίων, του εξήγησα μία προς μία τις ερωτήσεις και μου υποσχέθηκε να απαντήσει. Για διευκόλυνση και των υπόλοιπων υποψηφίων αναδημοσιεύουμε εδώ τον κατάλογο των ερωτήσεων.

1. Τι σκοπεύετε να κάνετε στην πράξη για την ενημέρωση, ευαισθητοποίηση αλλά και τιμωρία όσων πετούν σκουπίδια (και αποτσίγαρα) στο δημόσιο χώρο;

2. Τι θα κάνετε στην πράξη για την δημιουργία υποδομής συλλογής μικρών ποσοτήτων επικίνδυνων αποβλήτων και μπάζων από την περιοχή ευθύνης σας. Καθώς και για την ευαισθητοποίηση των πολιτών σχετικά με την καλύτερη συλλογή και των υπόλοιπων επικίνδυνων αποβλήτων για τα οποία υπάρχουν σχετικές υποδομές (μπαταρίες, λαμπτήρες με υδράργυρο, ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές) αλλά και για ενίσχυση της συλλογής ανακυκλώσιμων υλικών γενικότερα (μπλε, κίτρινοι και καφέ κάδοι);

3. Μπορείτε να δημοσιοποιήσετε το λεπτομερές στρατηγικό σχέδιο που έχετε για τον ανασχεδιασμό της κυκλοφορίας και της στάθμευσης σε ολόκληρη την πόλη;

4. Τι σχέδιο έχετε για να βελτιωθεί η ασφαλής κυκλοφορία των πεζών στην πόλη, ιδίως όσων ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες καθώς και για την για την ενημέρωση, ευαισθητοποίηση αλλά και τιμωρία όσων την παρεμποδίζουν παρανομώντας;

5. Δεσμεύεστε να υλοποιήσετε και ενδεχομένως να βελτιώσετε το «Σχέδιο δράσης αειφόρου ενέργειας και κλίματος» που δημοσίευσε ο Δήμος Χανίων τον Ιανουάριο του 2018; Έχετε συγκεκριμένα σχέδια για επιπλέον συγκεκριμένες βελτιώσεις (π.χ. αγωγούς απορροής ομβρίων μεγαλύτερης διατομής, επιφάνειες απορρόφησης του νερού, αξιοποίηση του νερού για άρδευση);

6. Έχετε σχέδιο με βάση το οποίο να αναλάβετε προσωπικά την ευθύνη εποπτείας και αναβάθμισης του συστήματος για την προστασία των πολιτών από ατυχήματα και καταστροφές; Ειδικότερα, τι σκοπεύετε να κάνετε για να περιοριστεί στην περιοχή ευθύνης σας η οδήγηση από μεθυσμένους οδηγούς, η κατανάλωση οινοπνευματωδών από παιδιά και εφήβους και οι άσκοποι πυροβολισμοί σε εκδηλώσεις;

7. Πώς θα χειριστείτε στην πράξη τα προβλήματα της Παλιάς Πόλης ώστε να μην διαμαρτύρονται ούτε να κινδυνεύουν οι μόνιμοι κάτοικοι αλλά να μπορούν και τα καταστήματα να λειτουργήσουν σεβόμενα την ισχύουσα νομοθεσία;

8. Τι σκοπεύετε να κάνετε στην πράξη συντονίζοντας τις αρμόδιες υπηρεσίες ώστε να περιοριστεί το κάπνισμα στους δημόσιους χώρους, ιδίως σε νοσοκομεία, σχολεία, παιδικές χαρές, δημόσιες υπηρεσίες και καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος;

9. Έχετε κάποιες συγκεκριμένες και κοστολογημένες προτάσεις για την αξιοποίηση όλων των ερειπωμένων (ή ημιτελών) κτισμάτων με πόρους του Δήμου, συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα ή και με παραχώρηση σε ιδιώτες; (Είχαμε αναφέρει ενδεικτικά το ποδηλατοδρόμιο στα Καθιανά, το κλειστό κολυμβητήριο στο Ακρωτήρι, το κέντρο εκπαίδευσης των πιλότων κοντά στο αεροδρόμιο, τα υπόλοιπα Νεώρια, το Ψυχιατρείο, τη Βίλα Σβαρτς, το παλιό ΙΚΑ, το παλιό Δημαρχείο, το “Ψυγείο” δίπλα την Δημοτική Αγορά και τη Βίλα Κουκουναρά. Επίσης το πρόσφατα κατεστραμμένο Πολεμικό Μουσείο, αλλά και τα κτήρια ιδιοκτησίας του Πολυτεχνείου όπως το Μέγαρο Παπαδόπετρου, τη Γαλλική Σχολή και τα κτήρια στο λόφο Καστέλι).

10. Σκοπεύετε να επιβάλετε το διεθνές πρότυπο ISO 13009 (με απαιτήσεις και συστάσεις για την λειτουργία οργανωμένων παραλιών) σε όλες τις παραλίες του χώρου ευθύνης σας επιδιώκοντας να λάβετε και σχετική πιστοποίηση;

11. Τι σκοπεύετε να κάνετε για να περιοριστούν οι κατεστραμμένες και «αόρατες» πινακίδες που δυσκολεύουν την κυκλοφορία των τουριστών και θέτει σε κίνδυνο οδηγούς και πεζούς που χρησιμοποιούν το οδικό δίκτυο της Κρήτης;

12. Σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε σοβαρά την ενημέρωση των τουριστών για τους κινδύνους που τους απειλούν στην Κρήτη ώστε να μειωθούν τα ατυχήματα στους δρόμους, στα βουνά και στις παραλίες της Κρήτης;

Οι παραπάνω 12 ερωτήσεις έχουν στόχο να αποτελέσουν μέρος της υγιούς προεκλογικής αντιπαράθεσης των υποψηφίων στις επερχόμενες εκλογές της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης. Με συγκεκριμένες, στοχοθετημένες και κοστολογημένες προτάσεις που να περιλαμβάνουν και σαφές χρονοδιάγραμμα. Επικοινωνία στο panagiotis@alevantis.com.

Γνωμικά - Παροιμίες