Ακούστε το απόσπασμα της εκπομπής στην οποία αναφερθήκαμε στη σύγχρονη εκπαίδευση της ΕΕ και σε μερικοού φωτισμένους ευρωπαίους.
Πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκε ο απολογισμός του Erasmus+ για το 2017. Από την Ελλάδα συμμετείχαν 16.368 άτομα στο πλαίσιο 502 ελληνικών πρωτοβουλιών στους τομείς της κινητικότητας φοιτητών και σπουδαστών στην τριτοβάθμια, δευτεροβάθμια και πρωτοβάθμια εκπαίδευση, στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, στην δια βίου μάθηση και στη νεολαία. Δαπανήθηκαν € 32,92 εκατ. από τα €2,6 δις που ήταν ο προϋπολογισμός του Erasmus+ για το 2017.
Το πρόγραμμα Erasmus+κλείνει φέτος 32 χρόνια (από 1987) και έχει ήδη προταθεί η παράταση του για την περίοδο 2021-2027 με συνολικό προϋπολογισμό €30 δις (για την περίοδο 2014-2020 ο προϋπολογισμός ήταν €14,7 δις) ώστε να τριπλασιαστεί ο αριθμός των συμμετεχόντων στα 12 εκατομμύρια άτομα και να διευρυνθεί η πολυμορφία του προγράμματος. Για την τρέχουσα περίοδο το αρχικό πρόγραμμα Erasmus ενσωμάτωσε και τα προγράμματα Comenius (ποιότητα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης), Grundtvig (Κρόντβι – για την δια βίου μάθηση), Leonardo da Vinci (επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση) και το πρόγραμμα για την Νεολαία. Η ονοματοδοσία έγινε για να τιμηθούν μερικοί Ευρωπαίοι ανθρωπιστές, εκπαιδευτικοί και πρωτοπόροι. Ας τους θυμηθούμε σε αντιπαραβολή με τους δικούς μας 3 Ιεράρχες που γιορτάσαμε χτες …
Έρασμος: (28 Οκτωβρίου 1466 – 12 Ιουλίου 1536) Ολλανδός αναγεννησιακός ανθρωπιστής, καθολικός ιερέας, δάσκαλος και θεολόγος. Κλασικός λόγιος που έγραφε σε «καθαρή» λατινική γλώσσα. Γνωστά έργα του (εκτός από την ερασμιακή προφορά των αρχαίων ελληνικών):
- Νέα έκδοση της Καινής Διαθήκης στη λατινική και στην ελληνική γλώσσα - Textus Receptus. (αντιδράσεις της επίσημης Εκκλησίας).
- Μωρίας Εγκώμιον (Laus stultitiae ή Moriae encomium – Σάτιρα των προλήψεων και παραδόσεων της ευρωπαϊκήςκοινωνίας και ειδικότερα της εκκλησίας. Έκδοση 1511 με αφιέρωση στον Τόμας Μόρ τον «Άνθρωπο για όλες τις εποχές»
- Εγχειρίδιο του Χριστιανού Ιππότη (Institutio principis christiani) και
- Περί της Ευγενείας των Παίδων (De civilitate morum puerilium).
Κομένιος: Τσέχος φιλόσοφος, παιδαγωγός και θεολόγος (28 Μαρτίου 1592 – 15 Νοεμβρίου 1670). Πατέρας της σύγχρονης εκπαίδευσης - από τους πρώτους υπέρμαχους της παγκόσμιας παιδείας (έγραψε τη Didactica Magna ή Μεγάλη Διδακτική). Θρησκευτικός πρόσφυγας από το Βασίλειο της Βοημίας, στην Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, τη Σουηδία, την Πολωνο-Λιθουανική Κοινοπολιτεία, την Τρανσυλβανία, την Αγγλία, την Ουγγαρία και την Ολλανδία. Έργα του:
- Εισήγαγε τα εικονογραφημένα συγγράμματα, γραμμένα στην τοπική γλώσσα (αντί των λατινικών),
- Εφάρμοσε αποδοτικές διδακτικές μεθόδους ακολουθώντας τη φυσική ανάπτυξη από τα απλά σε πιο σύνθετα θέματα,
- Υποστήριξε τη δια βίου μάθηση και ανέπτυξε τη λογική σκέψη σε σχέση με τη στείρα απομνημόνευση και
- Υποστήριξε την εκπαίδευση των φτωχών παιδιών, και την πρόσβαση των γυναικών στη μόρφωση.
Κρόντβι: Δανός πάστορας, συγγραφέας, φιλόσοφος, ιστορικός, δάσκαλος και πολιτικός (8 Σεπτεμβρίου 1783 – 2 Σεπτεμβρίου 1872). Συνέβαλε στην άνοδο μιας νέας μορφής εθνικής συνείδησης στη Δανία του 19ου αιώνα. Ιδεολογικός πατέρας του ανοικτού λαϊκού γυμνασίου και πανεπιστημίου. Παιδεία με πνεύμα ελευθερίας, ποίηση, συνεργασία, πειθαρχημένη δημιουργικότητα, σοφία, συμπόνια, ισότητα. Ήταν αντίθετος στους καταναγκασμούς – συμπεριλαμβανομένων των εξετάσεων – Μόνο τα πρόθυμα χέρια κάνουν τη δουλειά ελαφρύτερη.
Λεονάρντο ντα Βίντσι: πηγαίνετε στην έκθεση http://www.leonardodavinci.gr/!