Ο πανευρωπαϊκός αριθμός επειγόντων 112 στην υπηρεσία του πολίτη
Με αφορμή την 11η Φεβρουαρίου, Ευρωπαϊκή ημέρα του 112, ας ξαναδούμε πια είναι η κατάσταση στην Ελλάδα και πως προδιαγράφεται το μέλλον
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 11 Φεβρουαρίου 2014)
Η Ευρωπαϊκή ημέρα του 112 γιορτάστηκε φέτος κατ’ εξαίρεση το περασμένο Σαββατοκύριακο 8 και 9 Φεβρουαρίου προκειμένου να συμμετάσχουν όσο το δυνατόν περισσότεροι πολίτες που θα ήταν δύσκολο να ενημερωθούν μια καθημερινή εργάσιμη μέρα. Με πρωτοβουλία του Ιδρύματος για το 112 (112 Foundation) και με τη συνεργασία της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα δύο εθελοντικές ομάδες διοργάνωσαν εκδηλώσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Οι εκδηλώσεις ήταν αφιερωμένες στην καρδιακή ανακοπή, τη σημαντικότερη στατιστικά αιτία κλήσης του 112 πανευρωπαϊκά και περιελάμβαναν ημερίδες και επιδείξεις καρδιοπνευμονικής αναζωογόνησης (ΚΑΡΠΑ). Στην Αθήνα, η ημερίδα οργανώθηκε με επιτυχία από την εθελοντική οργάνωση RSF Hellas. Στην Θεσσαλονίκη οι εκδηλώσεις - δωρεάν εκπαίδευση στην Πλατεία Αριστοτέλους και ημερίδα στο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης – οργανώθηκαν από την Ελληνική Ομάδα Διάσωσης. Ο πανευρωπαϊκός αριθμός επειγόντων 112 λειτουργεί στα 28 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και σε πολλά άλλα κράτη (Νορβηγία, Νότια Αφρική, Τουρκία, Ρωσία, κ.ά.). Επιτρέπει στον πολίτη που αντιμετωπίζει κίνδυνο ζωής ή περιουσίας να έλθει σε επαφή με τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης (ασθενοφόρα, πυροσβεστική, αστυνομία) για να λάβει βοήθεια όσον το δυνατόν ταχύτερα.
Καλούμε το 112 σε περίπτωση τραυματισμού, καρδιακού επεισοδίου, απώλειας αισθήσεων, πνιγμού, αιμορραγίας, ηλεκτροπληξίας, πυρκαγιάς, επίθεσης, ύποπτου δέματος, απόπειρας αυτοκτονίας κλπ. ΔΕΝ καλούμε το 112 για πλάκα, για δοκιμή του κινητού, για να βρούμε γιατρό ή φαρμακείο ή για τα δρομολόγια τραίνων, αεροπλάνων και πλοίων. Ας θυμηθούμε ότι οι παρελκυστικές κλήσεις παρεμποδίζουν τη βοήθεια σε πραγματικές έκτακτες ανάγκες και δημιουργούν συμφόρηση στα τηλεφωνικά κέντρα των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης που δεν μπορούν έτσι να ανταποκριθούν και να βοηθήσουν ανθρώπους που κινδυνεύουν πραγματικά. Όμως σε περίπτωση αμφιβολίας καλέστε το 112. Μπορεί να σώσετε μια ζωή!
Όταν καλέσετε το 112 ή οποιονδήποτε άλλο αριθμό έκτακτης ανάγκης δύο πράγματα προέχουν. Να κρατήσετε την ψυχραιμία σας και να φροντίσετε τη δική σας ασφάλεια. Περιμένετε να σας απαντήσει ο χειριστής και δώστε τα στοιχεία σας. Εξηγείστε Τι συμβαίνει, Πού συμβαίνει, Πόσοι εμπλέκονται. Δώστε την ακριβή διεύθυνση (προσδιορίστε τον δήμο και την περιοχή γιατί δρόμοι με ίδιο όνομα με τον δικό σας ίσως υπάρχουν πολλοί σε γειτονικούς δήμους) και εξηγείστε τον τρόπο πρόσβασης. Απαντήστε στις ερωτήσεις για να διευκολύνετε την αποστολή βοήθειας και ακολουθείστε τις οδηγίες που θα σας δώσουν. Μην κλείσετε το τηλέφωνο προκαταβολικά και μετά το τέλος της συνομιλίας μην απασχολείτε το τηλέφωνο αφού μπορεί να σας ξαναπάρουν από το κέντρο για περισσότερες πληροφορίες.
Πρόσφατα κατατέθηκε στη Βουλή για ψήφιση νέο σχέδιο νόμου σχετικά με την αναδιοργάνωση της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και την αναβάθμιση των Υπηρεσιών του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη. Σε αυτό προβλέπεται η δημιουργία γραφείου διαχείρισης του ενιαίου Ευρωπαϊκού αριθμού κλήσης έκτακτης ανάγκης «112».
Όπως ανέφερε στην ενημέρωση που έκανε στους δημοσιογράφους ο εκπρόσωπος τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος επιπυραγός Νικόλαος Τσόγκας, στο μέλλον αν οποιοσδήποτε Έλληνας ή ξένος υπήκοος βρεθεί σε έκτακτη ανάγκη, οπουδήποτε στην Ελληνική Επικράτεια και για οποιοδήποτε θέμα αρμοδιότητας των τριών Σωμάτων, (Ελληνικής Αστυνομίας, Πυροσβεστικού Σώματος, Λιμενικού αλλά και του ΕΚΑΒ) θα μπορεί να επικοινωνεί τηλεφωνικά μέσω του 112 με το ενιαίο επιχειρησιακό κέντρο και άμεσα ο αντίστοιχος κρατικός λειτουργός θα ενεργοποιεί την υπηρεσία του, ώστε να βρεθεί δίπλα στον πολίτη την ώρα που έχει την ανάγκη των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης.
Αυτό θα γίνει δυνατόν με την δημιουργία ενός νέου υπερσύγχρονου κέντρου διαχείρισης των κλήσεων στο 112 στο πλαίσιο των έργων της Κοινωνίας της Πληροφορίας και με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Με το νέο σύστημα οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης θα λαμβάνουν τις πληροφορίες εντοπισμού της θέσης του καλούντος και θα μπορούν να διαχειριστούν και κλήσεις από τα νέα συστήματα eCall με τα οποία θα είναι εξοπλισμένα όλα τα αυτοκίνητα που θα κυκλοφορούν στην ευρωπαϊκή αγορά από το 2015 και μετά. Τα αυτοκίνητα με σύστημα eCall θα καλούν αυτόματα το 112 σε περίπτωση ατυχήματος και θα διαβιβάζουν εκτός από την γεωγραφική θέση του οχήματος και άλλες πληροφορίες, όπως ο αριθμός των επιβατών (με βάση τις ζώνες ασφαλείας που θα έχουν κουμπώσει) και η ταχύτητα του οχήματος.
Το νέο σύστημα θα επιτρέπει την επικοινωνία με το 112 των ατόμων με αναπηρία (όρασης και ακοής) αλλά επίσης και την ενεργοποίηση του λεγόμενου «αντίστροφου 112». Το «αντίστροφο 112» αφορά την αποστολή μηνυμάτων σε όλα τα κινητά τηλέφωνα που είναι συνδεδεμένα με συγκεκριμένες κεραίες κινητής τηλεφωνίας σε περιοχές στις οποίες απειλείται ή βρίσκεται σε εξέλιξη σημαντική φυσική καταστροφή (πλημμύρα, πυρκαγιά, χημικό νέφος, εξαιρετικά υψηλή βροχόπτωση κλπ.). Με το νέο σύστημα οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης στη χώρα μας θα αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητες της ψηφιακής εποχής που μέχρι σήμερα έμεναν αναξιοποίητες.
Οι εκδηλώσεις του περασμένου Σαββατοκύριακου στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη συμβάλλουν επίσης στην ενημέρωση του κοινού για την ύπαρξη και τη χρήση του 112. Κάτι που είναι απαραίτητο στην Ελλάδα αφού το 112 είναι γνωστό μόνο στο 10% του πληθυσμού. Για να αντιμετωπίσει αυτή την κατάσταση η Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα παρήγαγε το 2013 τρία τηλεοπτικά σποτ για το 112. Μια πολύ καλή δουλειά αφού τα σποτάκια έχουν υιοθετηθεί επίσημα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και είναι υποψήφια για βράβευση στην κατηγορία «Εκπαίδευση» στο πλαίσιο των ετήσιων βραβείων για το 112 που θα ανακοινωθούν στις 2 Απριλίου 2014 στην Βαρσοβία!