(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 2 Αυγούστου 2016 στη στήλη Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα-254)
Οι αναγνώστες της στήλης γνωρίζουν ασφαλώς το 112. Τον πανευρωπαϊκό αριθμό κλήσεως έκτακτης ανάγκης. Που λειτουργεί σε όλες της χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και πέρα από αυτήν. Και τον οποίο οι πολίτες μπορούν να καλέσουν όταν απειλείται ζωή ή περιουσία, δηλαδή για τραυματισμό, καρδιακό επεισόδιο, απώλεια αισθήσεων, πνιγμό, αιμορραγία, ηλεκτροπληξία, πυρκαγιά, επίθεση, ληστεία, ύποπτο δέμα, απόπειρα αυτοκτονίας.
Οι αναγνώστες της στήλης γνωρίζουν ότι δεν πρέπει να καλούν το 112, ή οποιονδήποτε άλλο αριθμό έκτακτης ανάγκης, για να κάνουν πλάκα, για να δοκιμάσουν το κινητό, για να βρουν γιατρό, φαρμακείο, τα δρομολόγια τραίνων ή λεωφορείων … Γνωρίζουν ότι οι άσκοπες κλήσεις παρεμποδίζουν τη βοήθεια σε πραγματικές έκτακτες ανάγκες! Και τέλος γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουμε όταν καλούμε το 112 – ή κάποιον άλλο αριθμό επειγόντων:
Διατηρούμε την ψυχραιμία μας και φροντίζουμε την ασφάλεια μας. Περιμένουμε να μας απαντήσουν. Δίνουμε τα στοιχεία μας και εξηγούμε Τι συμβαίνει, Πού συμβαίνει και Πόσοι εμπλέκονται. Δίνουμε διεύθυνση και τρόπο πρόσβασης. Απαντούμε στις ερωτήσεις για να διευκολύνουμε την αποστολή βοήθειας. Ακολουθούμε τις οδηγίες που θα μας δώσουν και δεν κλείνουμε κλείσετε το τηλέφωνο πριν ακούσουμε όλες τις οδηγίες. Μετά το τέλος της επικοινωνίας σκεπτόμαστε ότι μπορεί να μας ξανατηλεφωνήσουν – και φροντίζουμε να είμαστε διαθέσιμοι … Και φυσικά, αν έχουμε εκπαιδευτεί, δίνουμε τις Πρώτες Βοήθειες και αρχίζουμε Καρδιοπνευμονική Αναζωογόνηση (ΚΑΡΠΑ).
Τι γίνεται όμως όταν δεν γνωρίζουμε την ακριβή μας διεύθυνση; Όταν έχουμε χαθεί στο βουνό; Όταν επισκεπτόμαστε μια πόλη για πρώτη φορά; Όταν είμαστε σε αγροτική περιοχή όπου οι δρόμοι δεν έχουν ονομασία και τα χωράφια δεν έχουν αριθμούς; Θα καλέσουμε βέβαια τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης με το κινητό μας. Οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης θα ενεργοποιήσουν τη διαδικασία προσδιορισμού θέσης. Στην Ελλάδα, θα στείλουν ένα φαξ στην εταιρεία κινητής τηλεφωνίας και θα γνωρίζουν την θέση του καλούντος γύρω στην μισή ώρα αργότερα …
Επειδή μάλιστα ο εντοπισμός γίνεται με βάση την πλησιέστερη κεραία κινητής τηλεφωνίας η ακρίβεια μπορεί να κυμαίνεται από εκατοντάδες μέτρα έως σχεδόν 3 χιλιόμετρα. Αυτό σημαίνει μεγάλη καθυστέρηση στην άφιξη της βοήθειας, με καταστροφικά αποτελέσματα για τον παθόντα! Αν θυμηθούμε ότι 70-80% των κλήσεων στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης γίνονται από κινητά, ο κίνδυνος καθυστερημένης άφιξης αφορά χιλιάδες περιπτώσεις κάθε χρόνο …
Την περασμένη εβδομάδα ξεκίνησε μια νέα εποχή για τον γεωεντοπισμό του καλούντος. Η εταιρεία Google, που διαθέτει το λειτουργικό σύστημα Android για έξυπνα κινητά, ανακοίνωσε ότι το 99% των κινητών Android (από την έκδοση 2.3 και μετά) υποστηρίζουν την υπηρεσία επείγοντος γεωεντοπισμού! Πρόκειται για μια υπηρεσία η οποία αξιοποιεί τις τεχνολογίες γεωεντοπισμού που χρησιμοποιούν ήδη οι εφαρμογές στα κινητά μέσω WiFi, GPS και κεραιών κινητής και η οποία παρέχει υψηλότερη ακρίβεια όχι μόνο στην ύπαιθρο αλλά και μέσα σε κτήρια.
Η υπηρεσία προορίζεται αποκλειστικά για τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης και μόνον όταν από το κινητό γίνει μία κλήση στον αριθμό επείγουσας ανάγκης. Τότε ενεργοποιείται η υπηρεσία γεωεντοπισμού και η θέση του καλούντος διαβιβάζεται στις αρμόδιες υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης (μέσω SMS ή σε μια διεύθυνση διαδικτύου). Αμέσως μετά, η υπηρεσία γεωεντοπισμού απενεργοποιείται γιατί αυτό προβλέπει η σχετική ενωσιακή νομοθεσία (οδηγία 2002/58/ΕΚ για την προστασία ιδιωτικής ζωής στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες). Κι όλα αυτά γίνονται χωρίς καμία ανάμιξη ή παρέμβαση της Google.
Για να λειτουργήσει όμως η υπηρεσία πρέπει να την υποστηρίζουν η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας που χρησιμοποιεί ο χρήστης ή/και οι αρμόδιες υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης. Πρέπει δηλαδή να προσαρμόσουν τα συστήματά τους προκειμένου να αξιοποιούν άμεσα τις κοινοποιούμενες πληροφορίες γεωεντοπισμού. Και να ορίσουν τον αριθμό ή την διαδικτυακή διεύθυνση όπου θα διαβιβάζονται οι συντεταγμένες του καλούντος.
Αυτό έχει ήδη γίνει στην Βρετανία και την Εσθονία όπου η υπηρεσία γεωεντοπισμού λειτουργεί για τους κατόχους έξυπνων κινητών με Android. Μάλιστα, στις χώρες αυτές ο γεωεντοπισμός του καλούντος έχει βελτιωθεί κατά 4.000 φορές σε σύγκριση με την σημερινή μέθοδο γεωεντοπισμού με βάση τις πλησιέστερες κεραίες κινητής τηλεφωνίας. Και από τις μέχρι σήμερα μετρήσεις προκύπτει ότι το 85% των κλήσεων εντοπίζεται εντός ακτίνας μικρότερης από 50 μέτρα σε ημιαστικές περιοχές! Η Google συνεργάζεται επίσης με εταιρείες κινητής και υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης σε άλλες χώρες προκειμένου η υπηρεσία να επεκταθεί διεθνώς.
Τι θα σήμαινε η λειτουργία της υπηρεσίας αυτής στην Κρήτη; Ότι ο εντοπισμός των τουριστών που χάνονται στις κρητικές μαδάρες θα γίνεται ευκολότερα και ταχύτερα – αν φυσικά έχουν καλέσει με έξυπνο κινητό Android. Επίσης, ευκολότερος θα είναι και ο εντοπισμός των τροχαίων ατυχημάτων σε σημεία του οδικού δικτύου που δεν μπορούν να προσδιοριστούν με ακρίβεια από τον πανικόβλητο καλούντα. Τέλος, ο εντοπισμός από το Λιμενικό των σκαφών που αντιμετωπίζουν πρόβλημα στη θάλασσα θα είναι ευκολότερος, αφού θα είναι άμεσα γνωστό το στίγμα του καλούντος.
Δυστυχώς, το νέο κέντρο διεκπεραίωσης των κλήσεων στο ελληνικό 112, που χρηματοδοτείται μέσω του ΕΣΠΑ από την Ευρωπαϊκή Ένωση, και το οποίο θα μπορούσε να αξιοποιήσει αμέσως την νέα υπηρεσία, έχει καθυστερήσει αδικαιολόγητα από το 2013. Βέβαια, η ενεργοποίηση της συγκεκριμένης υπηρεσίας γεωεντοπισμού δεν απαιτεί ιδιαίτερη υποδομή, ούτε ιδιαίτερο κόστος (μια διεύθυνση αποστολής SMS ή μια διεύθυνση διαδικτύου) και θα μπορούσε να επιταχύνει την σημερινή ξεπερασμένη διαδικασία μέσω φαξ – η οποία, όπως έχουμε ξαναγράψει απαιτεί σχεδόν μισή ώρα, όταν στην υπόλοιπη Ευρώπη χρειάζεται μερικά μόνο δευτερόλεπτα! Αρκεί βέβαια να το θελήσει η βραδυκίνητη ελληνική γραφειοκρατία …
Περισσότερες πληροφορίες διατίθενται από την Ευρωπαϊκή Ένωση του Αριθμού Επειγόντων (European Emergency Number Association – www.eena.org) και από την Google Ευρώπης (http://googlepolicyeurope.blogspot.gr).