Το ακόλουθο άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 17 Σεπτεμβρίου 2011.
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΚΑΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ
Για μια νύχτα χωρίς τροχαία …
γράφει ο Παναγιώτης Αλεβαντής*
Για 5η χρονιά το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» διοργανώνει την «Ευρωπαϊκή Νύχτα χωρίς Ατυχήματα» σε μεγάλες πόλεις και νησιά της Ελλάδας και ψάχνει για εθελοντές συνεργάτες.
Το Σάββατο 15 Οκτωβρίου 2011 διοργανώνεται και στις 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης η «Ευρωπαϊκή Νύχτα χωρίς Ατυχήματα». Πρόκειται για μια ιδέα που γεννήθηκε στο Βέλγιο το 1995 από τους Υπεύθυνους Νέους Οδηγούς και απευθύνεται κυρίως σε νέους που διασκεδάζουν σε νυκτερινά κέντρα, αλλά και σε όλους όσους θέλουν να κάνουν κάτι για να μειωθεί ή και να μηδενιστεί η γάγγραινα των τροχαίων δυστυχημάτων.
Η «Ευρωπαϊκή Νύχτα χωρίς Ατυχήματα» στηρίζεται στην παρατήρηση ότι ο αριθμός των σοβαρών τροχαίων με θύματα νέους σημειώνει θεαματική αύξηση το Σαββατοκύριακο. Πράγματι, οι νέοι διασκεδάζουν περισσότερο Σάββατο και Κυριακή βράδυ με κατανάλωση οινοπνευματωδών αλλά συχνά και άλλων ψυχοτρόπων ουσιών με αποτέλεσμα, επειδή συνήθως αναπτύσσουν και υπερβολική ταχύτητα, να γίνονται θύματα τροχαίων πολύ ευκολότερα. Έτσι, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστήριξε την θέσπιση της «Ευρωπαϊκής Νύχτας χωρίς Ατυχήματα» το τρίτο Σαββατοκύριακο του Οκτωβρίου, ελπίζοντας ότι αντίστοιχες δράσεις ευαισθητοποίησης θα διοργανώνονται και άλλα Σαββατοκύριακα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Σε τι συνίσταται η «Ευρωπαϊκή Νύχτα χωρίς Ατυχήματα»; Όπως αναφέρει σε σχετική ανακοίνωσή του το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» (www.ioas.gr), σε κάθε νυχτερινό κέντρο βρίσκονται 3-6 εθελοντές που βοηθάνε στην ομαλή διεξαγωγή της εκδήλωσης. Ο ρόλος των εθελοντών είναι να ορίζουν μαζί με τις παρέες που έρχονται να διασκεδάσουν, τον «Οδηγό της παρέας», ο οποίος αφού αποδεχτεί τον τίτλο του φοράει ή παίρνει ένα βραχιολάκι και είναι υποχρεωμένος να μην καταναλώσει οινοπνευματώδη όλο το βράδυ. Όταν είναι η ώρα να αναχωρήσει από το νυχτερινό κέντρο θα μπορεί να κάνει, με τη δική του θέληση ένα φιλικό αλκοτέστ, που θα γίνεται από την ομάδα των εθελοντών, για να διαπιστωθεί αν τήρησε την υπόσχεση του. Εάν ο «Οδηγός της παρέας» έχει πράγματι διατηρήσει τον έλεγχο και δεν έχει πιει, επιβραβεύεται με ένα αναμνηστικό δώρο ενώ σε αντίθετη περίπτωση οι εθελοντές θα τον/την συμβουλεύσουν να αφήσει το όχημα και να γυρίσει σπίτι του/της με ταξί ή να οδηγήσει κάποιος από την παρέα που δεν έχει καταναλώσει οινοπνευματώδη.
Για να διοργανώσει την εκδήλωση, το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας χρειάζεται τη βοήθεια εθελοντών προκειμένου να προωθηθεί η ιδέα του νηφάλιου «Οδηγού της Παρέας» στα στέκια των νέων της πόλης κατά τη διάρκεια της βραδιάς και να γίνει κοινός τόπος το σύνθημα «Δεν πίνω όταν οδηγώ». Επικοινωνώντας με το Ινστιτούτο μέχρι την Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου 2011 (τηλ. 210 8620150, e-mail info@ioas.gr) οι ενδιαφερόμενοι θα λάβουν περισσότερες λεπτομέρειες και καθοδήγηση, ενώ είναι δυνατόν να έρθει στα Χανιά άτομο του Ινστιτούτου με εμπειρία από προηγούμενες Νύχτες Χωρίς Ατυχήματα.
Η μαζική ευαισθητοποίηση των οδηγών στα Χανιά και στην Κρήτη γενικότερα, κρίνεται παραπάνω από επιβεβλημένη με δεδομένη την επικινδυνότητα του οδικού δικτύου της Κρήτης. Σε παλαιότερη μελέτη της εταιρείας Συγκοινωνιακές Λύσεις, του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας και της ΕΛΠΑ για την επικινδυνότητα του ελληνικού οδικού δικτύου κατά την διετία 2005-2007, οι κύριοι οδικοί άξονες της Κρήτης χαρακτηρίστηκαν ως μεγάλης ή αυξημένης επικινδυνότητας. Για την συγκεκριμένη μελέτη χρησιμοποιήθηκε η μεθοδολογία του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Αξιολόγησης Οδών (EuroRAP – European Road Assessment Programme, www.eurorap.org) προκειμένου να αξιολογηθεί η οδική ασφάλεια του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου της Ελλάδας και να συνταχθούν χάρτες με τις επικινδυνότητες βάσει του δείκτη «τροχαίων δυστυχημάτων με νεκρούς ανά διανυθέντα οχηματοχιλιόμετρα». Οι χάρτες αυτοί προβλέπεται να επεκταθούν αργότερα και στα υπόλοιπα τμήματα του εθνικού και του επαρχιακού δικτύου.
Όπως κατ’ επανάληψη έχουν επισημάνει πολλοί αρθρογράφοι στα Χ.Ν. οι βασικότερες αιτίες πρόκλησης θανατηφόρων τροχαίων συμβάντων είναι η υπερβολική ταχύτητα, η απόσπαση προσοχής κατά την οδήγηση (κυρίως λόγω χρήσης κινητών τηλεφώνων), η οδήγηση σε κατάσταση μέθης καθώς και η παραβίαση σηματοδότη και προτεραιότητας γενικώς. Οι πρωτοβουλίες του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» αποσκοπούν στην υποστήριξη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, τη μελέτη, έρευνα, ενημέρωση και εκπαίδευση, στοχεύοντας κατ’ εξοχήν στην πρόληψη και μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Αφορμή για την ίδρυσή του Ινστιτούτου ήταν ο θάνατος σε ηλικία 22 ετών από τροχαίο του Πάνου Μυλωνά, τεταρτοετή φοιτητή του Τμήματος Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών και συντάκτη του ειδικού Τύπου του αυτοκινήτου. Στόχος του Ινστιτούτου είναι η ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των πολιτών, αλλά και η ενεργοποίηση όλων των δυνάμεων του ιδιωτικού αλλά και του δημόσιου τομέα για να πάψει επιτέλους η χώρα μας να έχει τη θλιβερή πρωτιά σε θανάτους από τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη των οποίων, σύμφωνα με τις στατιστικές, τα περισσότερα θύματα είναι νέοι.
Η μαζική συμμετοχή στην «Ευρωπαϊκή Νύχτα χωρίς Ατυχήματα» θα είναι ο καλύτερος τρόπος για να δείξουν οι νέοι ότι διαλέγουν να διασκεδάσουν υπεύθυνα και με ασφάλεια προστατεύοντας όχι μόνο τη δική τους ζωή αλλά και εκείνη των συνανθρώπων τους καθώς και την ευτυχία και την ψυχική υγεία των αγαπημένων τους που δεν θα χρειαστεί να τους κλάψουν νεκρούς ή να τους περιποιούνται ως ανάπηρους εξαιτίας μιας «πρόσκαιρης απόλαυσης» …
* Φυσικός, υπάλληλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι απόψεις είναι προσωπικές και δεν εκφράζουν κατ’ ανάγκη την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. http://alevantis.blogspot.com
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΚΑΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ
Για μια νύχτα χωρίς τροχαία …
γράφει ο Παναγιώτης Αλεβαντής*
Για 5η χρονιά το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» διοργανώνει την «Ευρωπαϊκή Νύχτα χωρίς Ατυχήματα» σε μεγάλες πόλεις και νησιά της Ελλάδας και ψάχνει για εθελοντές συνεργάτες.
Το Σάββατο 15 Οκτωβρίου 2011 διοργανώνεται και στις 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης η «Ευρωπαϊκή Νύχτα χωρίς Ατυχήματα». Πρόκειται για μια ιδέα που γεννήθηκε στο Βέλγιο το 1995 από τους Υπεύθυνους Νέους Οδηγούς και απευθύνεται κυρίως σε νέους που διασκεδάζουν σε νυκτερινά κέντρα, αλλά και σε όλους όσους θέλουν να κάνουν κάτι για να μειωθεί ή και να μηδενιστεί η γάγγραινα των τροχαίων δυστυχημάτων.
Η «Ευρωπαϊκή Νύχτα χωρίς Ατυχήματα» στηρίζεται στην παρατήρηση ότι ο αριθμός των σοβαρών τροχαίων με θύματα νέους σημειώνει θεαματική αύξηση το Σαββατοκύριακο. Πράγματι, οι νέοι διασκεδάζουν περισσότερο Σάββατο και Κυριακή βράδυ με κατανάλωση οινοπνευματωδών αλλά συχνά και άλλων ψυχοτρόπων ουσιών με αποτέλεσμα, επειδή συνήθως αναπτύσσουν και υπερβολική ταχύτητα, να γίνονται θύματα τροχαίων πολύ ευκολότερα. Έτσι, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστήριξε την θέσπιση της «Ευρωπαϊκής Νύχτας χωρίς Ατυχήματα» το τρίτο Σαββατοκύριακο του Οκτωβρίου, ελπίζοντας ότι αντίστοιχες δράσεις ευαισθητοποίησης θα διοργανώνονται και άλλα Σαββατοκύριακα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Σε τι συνίσταται η «Ευρωπαϊκή Νύχτα χωρίς Ατυχήματα»; Όπως αναφέρει σε σχετική ανακοίνωσή του το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» (www.ioas.gr), σε κάθε νυχτερινό κέντρο βρίσκονται 3-6 εθελοντές που βοηθάνε στην ομαλή διεξαγωγή της εκδήλωσης. Ο ρόλος των εθελοντών είναι να ορίζουν μαζί με τις παρέες που έρχονται να διασκεδάσουν, τον «Οδηγό της παρέας», ο οποίος αφού αποδεχτεί τον τίτλο του φοράει ή παίρνει ένα βραχιολάκι και είναι υποχρεωμένος να μην καταναλώσει οινοπνευματώδη όλο το βράδυ. Όταν είναι η ώρα να αναχωρήσει από το νυχτερινό κέντρο θα μπορεί να κάνει, με τη δική του θέληση ένα φιλικό αλκοτέστ, που θα γίνεται από την ομάδα των εθελοντών, για να διαπιστωθεί αν τήρησε την υπόσχεση του. Εάν ο «Οδηγός της παρέας» έχει πράγματι διατηρήσει τον έλεγχο και δεν έχει πιει, επιβραβεύεται με ένα αναμνηστικό δώρο ενώ σε αντίθετη περίπτωση οι εθελοντές θα τον/την συμβουλεύσουν να αφήσει το όχημα και να γυρίσει σπίτι του/της με ταξί ή να οδηγήσει κάποιος από την παρέα που δεν έχει καταναλώσει οινοπνευματώδη.
Κατανομή των τροχαίων ατυχημάτων ανά εκατομμύριο κατοίκους, ανά ημέρα της εβδομάδας και ώρα της ημέρας - ΕΕ των 22, 2008 - πηγή βάση δεδομένων CARE |
Για να διοργανώσει την εκδήλωση, το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας χρειάζεται τη βοήθεια εθελοντών προκειμένου να προωθηθεί η ιδέα του νηφάλιου «Οδηγού της Παρέας» στα στέκια των νέων της πόλης κατά τη διάρκεια της βραδιάς και να γίνει κοινός τόπος το σύνθημα «Δεν πίνω όταν οδηγώ». Επικοινωνώντας με το Ινστιτούτο μέχρι την Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου 2011 (τηλ. 210 8620150, e-mail info@ioas.gr) οι ενδιαφερόμενοι θα λάβουν περισσότερες λεπτομέρειες και καθοδήγηση, ενώ είναι δυνατόν να έρθει στα Χανιά άτομο του Ινστιτούτου με εμπειρία από προηγούμενες Νύχτες Χωρίς Ατυχήματα.
1-Ο «Οδηγός της παρέας» ξεχωρίζει με το βραχιολάκι που φορά πριν από την διασκέδαση ... - πηγή Ι.Ο.ΑΣ |
2-... μετά τη διασκέδαση ο «Οδηγός της παρέας» υποβάλλεται με τη θέλησή του σε αλκοτέστ ... - πηγή Ι.Ο.ΑΣ |
3- ... και αν πράγματι δεν έχει καταναλώσει οινοπνευματώδη πέρνει κάποια αναμνηστικά δώρα ! - - πηγή Ι.Ο.ΑΣ |
Αφορμή για την ίδρυσή του Ινστιτούτου ήταν ο θάνατος σε ηλικία 22 ετών από τροχαίο του Πάνου Μυλωνά, τεταρτοετή φοιτητή του Τμήματος Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών και συντάκτη του ειδικού Τύπου του αυτοκινήτου. Στόχος του Ινστιτούτου είναι η ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των πολιτών, αλλά και η ενεργοποίηση όλων των δυνάμεων του ιδιωτικού αλλά και του δημόσιου τομέα για να πάψει επιτέλους η χώρα μας να έχει τη θλιβερή πρωτιά σε θανάτους από τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη των οποίων, σύμφωνα με τις στατιστικές, τα περισσότερα θύματα είναι νέοι.
Η μαζική συμμετοχή στην «Ευρωπαϊκή Νύχτα χωρίς Ατυχήματα» θα είναι ο καλύτερος τρόπος για να δείξουν οι νέοι ότι διαλέγουν να διασκεδάσουν υπεύθυνα και με ασφάλεια προστατεύοντας όχι μόνο τη δική τους ζωή αλλά και εκείνη των συνανθρώπων τους καθώς και την ευτυχία και την ψυχική υγεία των αγαπημένων τους που δεν θα χρειαστεί να τους κλάψουν νεκρούς ή να τους περιποιούνται ως ανάπηρους εξαιτίας μιας «πρόσκαιρης απόλαυσης» …
* Φυσικός, υπάλληλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι απόψεις είναι προσωπικές και δεν εκφράζουν κατ’ ανάγκη την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. http://alevantis.blogspot.com