21 Νοεμβρίου 2012

Ένα ασθενοφόρο γρήγορα …

Το ακόλουθο άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 21 Νοεμβρίου 2012.

ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΚΑΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ
Ένα ασθενοφόρο γρήγορα …
γράφει ο Παναγιώτης Αλεβαντής*

Ένας ηλικιωμένος λιποθύμησε. Μια νοικοκυρά τραυματίστηκε στο σπίτι. Ένας οδηγός τράκαρε. Με τις νέες υπηρεσίες του ΕΚΑΒ Κρήτης η ιατρική φροντίδα θα είναι αποτελεσματικότερη

Όλοι μας μπορεί να έχουμε ένα ατύχημα, μια σοβαρή αδιαθεσία, κάποια περιπέτεια της υγείας μας. Και να χρειαστεί να καλέσουμε, εμείς ή κάποιος «πλησίον» το 166 για να έλθει το ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ. Αν έχουμε τις αισθήσεις μας μπορεί να εξηγήσουμε στους τραυματιοφορείς του ΕΚΑΒ ότι πάσχουμε από κάποια χρόνια ασθένεια, είμαστε, ας πούμε, διαβητικοί, καρδιοπαθείς ή καρκινοπαθείς. Τι θα συμβεί όμως αν έχουμε λιποθυμήσει και δεν μπορούμε να μιλήσουμε; Ποιος θα εξηγήσει την ιδιαίτερη πάθησή μας, τα φάρμακα που παίρνουμε, το διαιτολόγιο που ακολουθούμε;

Προκειμένου να συμβάλλει στην καλύτερη περίθαλψη των πολιτών της Κρήτης το ΕΚΑΒ δημιούργησε μια βάση δεδομένων στην οποία οι πολίτες μπορούν να αποθηκεύσουν τα ιατρικά τους ιστορικά έτσι ώστε, σε περίπτωση ανάγκης, να είναι γνωστό από τι πάσχουν και το ΕΚΑΒ να ενεργήσει ανάλογα. Ήδη η βάση περιέχει τα ιατρικά ιστορικά 10.000 και πλέον συμπολιτών μας, ιστορικά, τα οποία έχουν δοθεί με την έγγραφη συναίνεσή τους. Το ΕΚΑΒ της Κρήτης είναι το μόνο ΕΚΑΒ στην Ελλάδα που λειτουργεί με βάση ένα εξελιγμένο σύστημα πληροφορικής το οποίο ανέπτυξε και συνεχίζει να βελτιώνει το Ινστιτούτο Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) στο Ηράκλειο. Έτσι, όταν καλέσει το 166 κάποιος από τους πολίτες που έχει κοινοποιήσει το ιατρικό του ιστορικό στη βάση δεδομένων, ο χειριστής που διεκπεραιώνει την κλήση ανακαλεί το ιστορικό αυτό στην οθόνη του υπολογιστή του Συντονιστικού Κέντρου του ΕΚΑΒ.

Τι ακριβώς σημαίνει αυτό για τους χειριστές του ΕΚΑΒ; Συνήθως όποιος καλεί για ασθενοφόρο δεν έχει την δυνατότητα να απαντήσει σε πολλές κρίσιμες ερωτήσεις λόγω της κατάστασής του. Συχνά, ακόμη και το περιβάλλον του δεν γνωρίζει κρίσιμες λεπτομέρειες για την υγεία του. Όμως, αυτές οι κρίσιμες πληροφορίες είναι αυτές που θα καθοδηγήσουν τον χειριστή που λαμβάνει την κλήση να αποφασίσει τον τύπο του ασθενοφόρου που θα στείλει επί τόπου, για τη σύνθεση της διασωστικής ομάδας (αν δηλαδή θα περιλαμβάνει γιατρό ή όχι), για την προτεραιότητα που α δοθεί στην επέμβαση και τέλος για τις κρίσιμες οδηγίες που θα δοθούν στον καλούντα ή στο περιβάλλον του. Για παράδειγμα, υπάρχουν ασθενείς με καρδιολογικό πρόβλημα, που είναι πιθανόν αλλεργικοί σε ορισμένα φάρμακα. Αν η πληροφορία αυτή δεν φτάσει στο διασώστη ή στο γιατρό είναι πιθανόν να δημιουργηθεί πρόβλημα όταν στο ασθενή θα δοθεί ακατάλληλο φάρμακο.

Με το σύστημα αυτό είναι φανερό ότι αναβαθμίζεται το επίπεδο της ποιότητας της προνοσοκομειακής φροντίδας που παρέχεται στους πολίτες της Κρήτης. Επιπλέον, όπως μας λέει ο Δημήτρης Βουρβαχάκης, ο δραστήριος διευθυντής του ΕΚΑΒ της Κρήτης, «το νέο σύστημα προβλέπεται να συνδεθεί με ιατρικές βάσεις δεδομένων και άλλων υπηρεσιών (κέντρα υγείας, Νοσοκομεία) ώστε όταν αλλάξει κάτι στην αγωγή ή στην υγεία του συγκεκριμένου πολίτη, η βάση να ενημερώνεται αυτόματα».

Η συλλογή των ιστορικών και η εισαγωγή τους στη βάση δεδομένων γίνεται από το ΕΚΑΒ με τη βοήθεια δεκάδων εθελοντών και εθελοντριών που συμμετέχουν στα προγράμματα «Βοήθεια στο σπίτι», ή βοηθούν στα ΚΑΠΗ, τα Δημοτικά Ιατρεία του Δήμου Ηρακλείου, την Πνευμονολογική Κλινική του ΠαΓΝΗ (μετά από έγκριση της ΕΠΙ και του Επιστημονικού Συμβουλίου), και σε πολλούς Δήμους. Όσοι ενδιαφέρονται να κοινοποιήσουν το ιατρικό τους ιστορικό στη βάση δεδομένων του ΕΚΑΒ, μπορούν να πάρουν περισσότερες πληροφορίες τηλεφωνώντας στο ΕΚΑΒ - στα Χανιά στο τηλέφωνο 28210-55666 και στο Ρέθυμνο 28310-22361. Θα πρέπει να περάσουν από το ΕΚΑΒ για να υπογράψουν το έντυπο συναίνεσης και δώσουν τα στοιχεία από τον ιατρικό τους ιστορικό που κρίνονται απαραίτητα. Οπωσδήποτε, πρέπει να δώσουν το τηλέφωνο από το oποίο καλούν συνήθως (κινητό ή σταθερό ή και τα δύο) καθώς και την ημερομηνία γέννησής τους.

Το ΕΚΑΒ της Κρήτης προχωρεί επίσης σταδιακά στον εξοπλισμό όλων των ασθενοφόρων με τερματικά υπολογιστή τα οποία συνδέονται με τον κεντρικό υπολογιστή και διαβιβάζουν στο ασθενοφόρο χρήσιμες πληροφορίες π.χ. για την διαδρομή που πρέπει να ακολουθήσει (μέσω συστήματος γεωγραφικών πληροφοριών - GIS) ή για το ιατρικό ιστορικό του μεταφερόμενου ασθενούς. «Πρόκειται για μια υπηρεσία που επεκτείνεται ανάλογα με τα διαθέσιμα κονδύλια, συχνά από δωρεές» μας λέει ο κ. Βουρβαχάκης. «Στόχος μας είναι να εξοπλιστούν με τον τρόπο αυτό όλα τα ασθενοφόρα έτσι ώστε να έχουμε άμεση πληροφόρηση και υποστήριξη των πληρωμάτων για την καλύτερη περίθαλψη των ασθενών», συμπληρώνει.

Μια επιπλέον υπηρεσία που αναπτύσσεται από το ΕΚΑΒ σε συνεργασία με τους πληροφορικούς του ΙΤΕ είναι ο γεωεντοπισμός όλων των διαθέσιμων απινιδωτών σε δημόσιους χώρους στην Κρήτη. Οι απινιδωτές είναι συσκευές που βοηθούν στην αντιμετώπιση της καρδιακής ανακοπής διαβιβάζοντας έναν ισχυρό παλμό στην καρδιά που με τον τρόπο αυτό ξαναρχίζει να λειτουργεί αν η λειτουργία της έχει διακοπεί λόγω ηλεκτρικού προβλήματος. Εγκαθίστανται όλο και περισσότερο σε δημόσιους χώρους, όπως αεροδρόμια, σταθμούς λεωφορείων, λιμάνια, μεγάλα συγκροτήματα γραφείων. Η χρήση τους απαιτεί ελάχιστη εκπαίδευση στην καρδιοπνευμονική αναζωογόνηση (ΚΑΡΠΑ), που παρέχεται από το ΕΚΑΒ, τον Ερυθρό Σταυρό και διάφορες ομάδες εθελοντών. «Αναπτύσσεται μια εφαρμογή για έξυπνα κινητά τηλέφωνα που θα καθοδηγεί τον χρήστη στον πλησιέστερο απινιδωτή» μας λέει ο κ. Βουρβαχάκης. Έτσι, σε περίπτωση καρδιακού επεισοδίου ο ενημερωμένος και εκπαιδευμένος εθελοντής θα μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικότερα.

Όταν πολλοί έχουν λόγους να διαμαρτύρονται για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η ελληνική κοινωνία λόγω των κακών επιλογών του απώτερου και του πρόσφατου παρελθόντος, οι διασώστες του ΕΚΑΒ της Κρήτης αγωνίζονται για την παροχή καλύτερης περίθαλψης στους πολίτες. Δημιουργώντας καινοτόμες υπηρεσίες. Οργανώνοντας εκπαιδευτικά σεμινάρια. Αξιοποιώντας της σύγχρονη τεχνολογία. Δείχνοντας την Ελλάδα του μέλλοντος.

* Φυσικός, υπάλληλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι απόψεις είναι προσωπικές και δεν εκφράζουν κατ’ ανάγκη την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. http://alevantis.blogspot.com

Γνωμικά - Παροιμίες