Τι θα κάνετε για τα σκουπίδια; Για τα επικίνδυνα απόβλητα και τα μπάζα; Για το κυκλοφοριακή και την στάθμευση; Για τα πεζοδρόμια και το οδόστρωμα; Μια πρώτη σειρά ερωτήσεων στους υποψήφιους δημάρχους, περιφερειάρχες και αντιπεριφερειάρχες …
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 6 Νοεμβρίου 2018 στη στήλη Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα-351)
Μέχρι τη στιγμή που έγραφα αυτές τις γραμμές είχαν ανακοινώσει την υποψηφιότητας τους για την Δημαρχία Χανίων έξη υποψήφιοι (αλφαβητικά): Νάνσυ Αγγελάκη, Γρηγόρης Αρχοντάκης, Τάσος Βάμβουκας, Ευτύχης Δαμιανάκης, Άρης Παπαδογιάννης και Παναγιώτης Σημανδηράκης. Δεν γνωρίζω τους υποψήφιους στους υπόλοιπους δήμους της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων, ούτε τους υποψήφιους Περιφερειάρχες και Αντιπεριφερειάρχες.
Ωστόσο, σκέφτηκα να τους υποβάλω δημόσια μερικές απλές ερωτήσεις για το
τι θα κάνουν στην πράξη σχετικά με μερικά θέματα που έχουμε θίξει από αυτήν εδώ τη στήλη στο παρελθόν. Θέματα τα οποία απασχολούν πολλούς συμπολίτες μας και έχουν αποτελέσει αντικείμενο πολλών δημοσιευμάτων σε έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο. Οι απαντήσεις, παρακαλώ πολύ να μην είναι τα γνωστά ευχολόγια αλλά να περιλαμβάνουν συγκεκριμένες, στοχοθετημένες και κοστολογημένες δράσεις με σαφές χρονοδιάγραμμα.
Τα σκουπίδια. Δεν είναι μόνο οι ταλαιπωρημένοι κάδοι σκουπιδιών και οι ανεξέλεγκτες μικρές ή μεγάλες χωματερές που υπάρχουν σχεδόν παντού. Αλλά και τα σκουπίδια – ιδίως τα αποτσίγαρα – που πετούν οι «
απολίτιστοι» πολίτες σε παραλίες, χώρους πρασίνου, δάση και δρόμους. Είναι ωραίο να προσκαλούμε μια ή δύο φορές το χρόνο εθελοντές, πρόσκοπους και μαθητές να μαζεύουν τα σκουπίδια των ασυνειδήτων σε μερικές παραλίες, αλλά αυτό δυστυχώς δεν αρκεί ...
Ερώτηση 1: τι σκοπεύετε να κάνετε στην πράξη για την ενημέρωση, ευαισθητοποίηση αλλά και τιμωρία όσων πετούν σκουπίδια (και αποτσίγαρα) στο δημόσιο χώρο;
Επικίνδυνα απόβλητα και μπάζα. Με βάση το
Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Επικίνδυνων Αποβλήτων οι Δήμοι πρέπει να φροντίσουν για την «
χωριστή συλλογή των Μικρών Ποσοτήτων Επικίνδυνων Αποβλήτων στα αστικά στερεά απόβλητα (ΜΠΕΑ) και την κατά προτεραιότητα ευαισθητοποίηση του κοινού με σχετικά προγράμματα». Οι Δήμοι πρέπει επίσης «να συμμετέχουν ενεργά και να προωθούν τη συνέργεια στην διαχείριση των ΜΠΕΑ, ιδιαίτερα στην εξυπηρέτηση απομακρυσμένων ή νησιωτικών περιοχών».
Πρόκειται για τις κενές συσκευασίες από φυτοφάρμακα (που χρησιμοποιούν ιδιώτες), από εντομοκτόνα (που πωλούν τα σουπερμάρκετ), από μπογιές και διαλυτικά. Αλλά και οι ανιχνευτές καπνού (που περιέχουν και μικροποσότητες ραδιενεργών υλικών), καθώς και οι πλάκες Ελενίτ και τα προϊόντα αμιαντοτσιμέντου γενικότερα. Σημαντικό πρόβλημα αποτελούν τέλος και οι μικροποσότητες από μπάζα που συχνά εγκαταλείπονται σε χώρους εναπόθεσης αστικών απορριμμάτων (βλ.
Χ.Ν. 23/1/ 2018).
Ερώτηση 2: τι θα κάνετε στην πράξη για την δημιουργία υποδομής συλλογής μικρών ποσοτήτων επικίνδυνων αποβλήτων και μπάζων από την περιοχή ευθύνης σας. Καθώς και για την ευαισθητοποίηση των πολιτών σχετικά με την καλύτερη συλλογή και των υπόλοιπων επικίνδυνων αποβλήτων για τα οποία υπάρχουν σχετικές υποδομές (μπαταρίες, λαμπτήρες με υδράργυρο, ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές) αλλά και για ενίσχυση της συλλογής ανακυκλώσιμων υλικών γενικότερα (μπλε, κίτρινοι και καφέ κάδοι);
Κυκλοφοριακό και στάθμευση. Σε παλαιότερη συνέντευξη που μας είχε παραχωρήσει ο Αστυνομικός Διευθυντής Χανίων (βλ.
Χ.Ν. 21/2/2017) είχε αναφερθεί ότι η λύση βρίσκεται στον ανασχεδιασμό της κυκλοφορίας και της στάθμευσης για ολόκληρη την πόλη. Αυτό αποτελεί πρωταρχική αρμοδιότητα του Δήμου και μπορεί για παράδειγμα να περιλαμβάνει τη δημιουργία χώρων στάθμευσης στα όρια της πόλης, τη σύνδεσή τους με το κέντρο μέσω κυκλικής λεωφορειακής γραμμής και την εγκατάσταση ηλεκτρονικών ενημερωτικών πινάκων με τις διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης.
Θα μπορούσε επίσης να προβλεφθεί η μεταφορά εκτός πόλης ορισμένων δραστηριοτήτων που επιβαρύνουν την κυκλοφορία (π.χ. ο σταθμός των υπεραστικών λεωφορείων). Η δημιουργία επιπλέον χώρων στάθμευσης. Και η μείωση των αστυνομευόμενων πινακίδων ώστε να θα εξασφαλίσει καλύτερη αστυνόμευση. Στην ίδια συνέντευξη αναφέρθηκε επίσης ότι στα συρτάρια του Δήμου υπάρχουν σχετικές μελέτες, οι οποίες θα πρέπει να επικαιροποιηθούν και να υλοποιηθούν το ταχύτερο.
Ερώτηση 3: μπορείτε να δημοσιοποιήσετε το λεπτομερές στρατηγικό σχέδιο που έχετε για τον ανασχεδιασμό της κυκλοφορίας και της στάθμευσης σε ολόκληρη την πόλη;
Πεζοδρόμια και οδόστρωμα. Σύμφωνα με πολυάριθμες δημοσιεύσεις στον τύπο αλλά και στα
μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στα περισσότερα σημεία του δήμου (ιδίως εκτός πόλης) το οδόστρωμα βρίσκεται σε κακή κατάσταση (λακκούβες, κακοτεχνίες, έλλειψη διαγράμμισης). Πολλά πεζοδρόμια δεν είναι σε καλύτερη κατάσταση (κακοτεχνίες, λακκούβες). Επιπλέον, τα πεζοδρόμια χρησιμοποιούνται όλο και λιγότερο για την κυκλοφορία των πεζών και περισσότερο για κάθε άλλη χρήση (στάθμευση, τραπεζοκαθίσματα, εμπορεύματα, …). Αυτό επιβαρύνει ιδίως την κυκλοφορία των ευάλωτων συμπολιτών μας (ηλικιωμένοι, άτομα με αναπηρία, καροτσάκια με μωρά, …).
Ερώτηση 4: τι σχέδιο έχετε για να βελτιωθεί η ασφαλής κυκλοφορία των πεζών στην πόλη, ιδίως όσων ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες καθώς και για την για την ενημέρωση, ευαισθητοποίηση αλλά και τιμωρία όσων την παρεμποδίζουν παρανομώντας;
Ελπίζω ότι οι παραπάνω ερωτήσεις, καθώς και αυτές που θα δημοσιευτούν τις επόμενες εβδομάδες θα αποτελέσουν μέρος της υγιούς προεκλογικής αντιπαράθεσης των υποψηφίων στις επερχόμενες εκλογές της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης. Με συγκεκριμένες, στοχοθετημένες και κοστολογημένες προτάσεις που να περιλαμβάνουν και σαφές χρονοδιάγραμμα.
Περιμένω τεκμηριωμένες απαντήσεις από τους επικεφαλείς των συνδυασμών στη διεύθυνση panagiotis@alevantis.com για να προχωρήσω σε σχετική δημοσίευση.