(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 17 Μαΐου 2016 στη στήλη Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα-246)
Από την εποχή που ζούσα στο Βέλγιο και ταξίδευα στην Ελλάδα οικογενειακώς, είμαι τακτικός πελάτης της ΑΝΕΚ. Στη γραμμή Ιταλία-Ελλάδα επί σειρά ετών και φυσικά στη γραμμή Πειραιάς-Χανιά – όταν ταξιδεύω με το αυτοκίνητο. Πελάτης της εταιρείας η οποία ξεκίνησε το 1967 ως εταιρεία λαϊκής βάσης χάρις στις προσπάθειες του πρώην Κισσάμου και Σελίνου μακαριστού Ειρηναίου Γαλανάκη και άλλων επιφανών κρητικών. Με στόχο την ασφαλή σύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα μετά το τραγικό ναυάγιο του «Ηράκλειον» το 1966.
Τα όσα έχει πετύχει η εταιρεία τα 50 αυτά χρόνια είναι θεαματικά. Από το πρώτο της πλοίο, το «Κύδων», που ξεκίνησε δρομολόγια το 1970, μέχρι τον σημερινό στόλο των οκτώ πλοίων τα οποία εξυπηρετούν τις ανάγκες της Κρήτης αλλά και τη σύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας. Σε ένα περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από έντονο ανταγωνισμό και από την γενικότερη οικονομική κρίση.
Επιπλέον, η ΑΝΕΚ συμμετέχει και στο εταιρικό κεφάλαιο αρκετών άλλων εταιρειών (ΛΑΝΕ, ΕΤΑΝΑΠ, Λευκά Όρη, ΑΝΕΚ Τουριστική, ΑΝΕΚ Italia) που δραστηριοποιούνται όχι μόνο στο χώρο των θαλάσσιων μεταφορών αλλά και στον τομέα του τουρισμού και του εμφιαλωμένου νερού.
Ωστόσο, στη γραμμή Χανιά-Πειραιάς, η ΑΝΕΚ κατέχει μονοπωλιακή θέση, την οποία μάλιστα διατήρησε ακόμη και όταν στην γραμμή αυτή δρομολογήθηκαν και πλοία άλλων εταιρειών. Πλοία που αναγκάστηκαν να αποχωρήσουν, αφού ο κόσμος προτίμησε να συνταχθεί κατά πλειοψηφία με τα πλοία της «δικής» του εταιρείας. Βέβαια, η ΑΝΕΚ έχει πλέον χάσει τον αρχικό της χαρακτήρα ως εταιρεία λαϊκής βάσης με την αποχώρηση πολλών μικρομετόχων. Όμως, αποτελεί έναν σημαντικό εργοδότη αφού απασχολεί κατά μέσο όρο 1.800 άτομα σε πληρώματα και διοικητικές υπηρεσίες ξηράς. Και με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που αγοράζει από την Κρήτη δίνει δουλειά σε πολύ περισσότερο κόσμο. Και αξίζει της υποστήριξης όλων μας.
Ως τακτικός πελάτης της ΑΝΕΚ είμαι γενικά πολύ ικανοποιημένος. Από την εξυπηρέτηση του πληρώματος. Από την καθαριότητα στα πλοία και τις καμπίνες. Από το φαγητό στα εστιατόρια. Από την ακρίβεια στην εκτέλεση των δρομολογίων. Το μόνο πρόβλημα το οποίο έχω αντιμετωπίσει κατ’ επανάληψη αφορά ορισμένους «πολύ κακομαθημένους» συνταξιδιώτες οδηγούς. Που δεν ξυπνούν στην ώρα τους όταν το καράβι καταπλέει στο λιμάνι. Με αποτέλεσμα να μπλοκάρουν την έξοδο των υπόλοιπων αυτοκινήτων και να προκαλούν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στην αποβίβαση.
Το πιο πρόσφατο παράδειγμα μου έτυχε το πρωί της περασμένης Πέμπτης 12 Μαΐου όταν κατέπλευσε στο λιμάνι της Σούδας το «Έλυρος», με το οποίο είχαμε ταξιδέψει από τον Πειραιά. Λόγω της προηγηθείσας τετραήμερης απεργίας, το πλοίο ήταν υπερπλήρες. Και τα γκαράζ «ξεχείλιζαν» από αυτοκίνητα. Ακόμη και η ανασυρόμενη ράμπα πρόσβασης στο επάνω γκαράζ είχε γεμίσει αυτοκίνητα – και το κατέβασμά της, με μεγάλη καθυστέρηση, σήμαινε ότι και το κάτω γκαράζ ήταν υπερπλήρες.
Αφού όμως κατέβηκε η ράμπα, διαπιστώθηκε ότι οι οδηγοί των αυτοκινήτων που είχαν μπει τελευταίοι πάνω στη ράμπα, δεν είχαν ακόμη εμφανιστεί. Έγιναν επανειλημμένες ανακοινώσεις από τα μεγάφωνα του πλοίου χωρίς αποτέλεσμα. Εν τέλει χρησιμοποιήθηκαν τράκτορες φορτηγών για να τραβήξουν τα αυτοκίνητα με αλυσίδες για να απελευθερωθεί μέρος της ράμπας. Και να αρχίσουν να αποβιβάζονται με δυσκολία τα αυτοκίνητα … Συνολικά η έναρξη της αποβίβασης καθυστέρησε πάνω από μία ώρα!!!
Κάποια στιγμή βέβαια εμφανίστηκαν και οι «υπεύθυνοι». Στην έξοδο, τους περίμενε το λιμενικό που κατέγραψε τα στοιχεία τους. «Θα τους επιβληθεί κάποιο πρόστιμο;» ρώτησα τον λιμενικό. Μου εξήγησε ότι δεν έχουν αρμοδιότητα μέσα στο πλοίο και ότι για να επιβληθεί πρόστιμο θα έπρεπε να υποβληθεί μήνυση. Όταν δήλωσα ότι ήμουν έτοιμος να την υποβάλω, μου υπέδειξε να πάω στα γραφεία του Λιμενικού. Βέβαια, από μια πρόχειρη ματιά διαπίστωσα ότι κατέγραφε τα στοιχεία δύο μεταναστών από τη νόμιμη άδεια παραμονής τους στην Ελλάδα και όχι από διπλώματα οδήγησης …
Στο γραφείο, η ευγενέστατη λιμενικός με ενημέρωσε ότι για να υποβάλω μήνυση θα έπρεπε να αγοράσω το σχετικό έντυπο και «ότι αυτά συμβαίνουν» και ότι οι «υπεύθυνοι» δήλωσαν ότι δεν έβρισκαν την έξοδο προς το γκαράζ!!! Γνωρίζοντας την κατάσταση του συστήματος απονομής δικαιοσύνης με τις πολύχρονες καθυστερήσεις, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ως «υπεύθυνοι» είχαν παρουσιαστεί κάποιοι μετανάστες, εγκατέλειψα την προσπάθεια … Πήρα όμως μερικές φωτογραφίες (από τις οποίες έχουν αφαιρεθεί για ευνόητους λόγους δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα …)
Επειδή και στο παρελθόν έχω αντιμετωπίσει παρόμοια περιστατικά, θα αποτολμήσω κάποιες προτάσεις προς την ΑΝΕΚ, η οποία μπορεί, αν το επιθυμεί, να αντιμετωπίσει το χρόνιο αυτό πρόβλημα. Δεν θα προτείνω βέβαια την καταγραφή των «κακομαθημένων» οδηγών σε κάποια «μαύρη λίστα» της εταιρείας ώστε να τους απαγορευτεί η πρόσβαση στα πλοία. Αυτό και κόστος έχει και ενδέχεται τελικά να περιορίσει κατά πολύ την πελατεία της εταιρείας ...
Υπάρχει απλούστερη λύση. Η οποία μάλιστα, εφαρμόζεται ήδη σε ορισμένες περιπτώσεις από την εταιρεία. Το διαπίστωσα όταν ένα μέλος του πληρώματος κίνησε και αποβίβασε ένα φορτηγάκι των Ελληνικών Ταχυδρομείων το οποίο είχε επιβιβαστεί στο Πειραιά και ταξίδεψε ασυνόδευτο.
Οι οδηγοί των αυτοκινήτων που ενδέχεται να αποκλείσουν την έξοδο των υπόλοιπων, θα πρέπει να παραδίδουν τα κλειδιά των αυτοκινήτων στο πλήρωμα. Αν παρουσιαστούν εγκαίρως στο γκαράζ θα λάβουν τα κλειδιά τους και θα αποβιβάσουν κανονικά το όχημά τους. Αν δεν παρουσιαστούν, το πλήρωμα θα αποβιβάσει το όχημα και ο οδηγός, για να το παραλάβει θα πρέπει να καταβάλει ένα ποσό – π.χ. 10 ή 20 ευρώ.
Οι εταιρείες που κατέχουν μονοπωλιακή θέση σε μιαν αγορά, έχουν και κάποιες υποχρεώσεις προς τους πελάτες τους. Η ΑΝΕΚ ως σοβαρή εταιρεία οφείλει να σεβαστεί και να εξυπηρετήσει την πλειοψηφία των οδηγών-πελατών της που ταλαιπωρούνται αναίτια εξαιτίας ορισμένων «κακομαθημένων» που αδιαφορούν για την ταλαιπωρία των υπόλοιπων.