Σκέψεις περί αχρωματοψίας και άλλων τινών
Φαίνεται πως το μεγαλύτερο ιατρικό πρόβλημα στα μέρες μας είναι η αχρωματοψία, για να μη μιλήσουμε για τη σιδηροκεφαλιά …
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 18 Φεβρουαρίου 2014)
Αχρωματοψία. Κυκλοφορώ πλέον καθημερινά στην Αθήνα και παρατηρώ τον κόσμο γύρω μου. Διαπιστώνω λοιπόν ότι ένα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού, ιδίως οδηγοί, πάσχουν από αχρωματοψία. Δεν εξηγείται αλλιώς η τάση πολλών από αυτούς να περνούν συνειδητά ενώ το φανάρι είναι κόκκινο. Κινδύνεψα τουλάχιστον μία φορά όταν, αφού άναψε το πράσινο για τους πεζούς, και αφού είχαν σταματήσει τα αυτοκίνητα στις δύο από τις τρεις λωρίδες κυκλοφορίας, δύο αυτοκίνητα που κινούνταν στην τρίτη λωρίδα παραβίασαν εν ψυχρώ το κόκκινο.
Αν πρόκειται για κληρονομική ασθένεια, θα έπρεπε να εντοπίζεται κατά τις ιατρικές εξετάσεις πριν από την χορήγηση του διπλώματος οδήγησης. Όμως τα φανάρια έχουν σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να γίνονται αντιληπτά ακόμη και από όσους πάσχουν από δαλτωνισμό (έτσι λέγεται η αχρωματοψία επιστημονικά). Το πάνω φανάρι είναι το κόκκινο - για στάση. Το μεσαίο φανάρι είναι το κίτρινο - προειδοποιεί για να κόψουμε ταχύτητα. Και το κάτω φανάρι είναι το πράσινο - περνούμε ελεύθερα. Ομοίως και για τους πεζούς. Το πάνω φανάρι, ο Σταμάτης είναι το κόκκινο. Το κάτω, ο Γρηγόρης, το πράσινο. Παρατηρείστε κι εσείς γύρω σας. Πόσοι πάσχουν από αχρωματοψία; Μήπως περνάτε κι εσείς με κόκκινο, αγνοώντας τον κίνδυνο για εσάς και τους γύρω σας; Μια ιατρική εξέταση επιβάλλεται …
Σιδηροκεφαλιά. Παρατηρώ επίσης ότι πολλοί οδηγοί μοτοσυκλέτας επιμένουν να μην φορούν κράνος. Καταλήγω στο συμπέρασμα ότι έχουν αναπτύξει μέσα από περίεργες μεταλλάξεις μεταλλικά κρανιακά οστά έτσι ώστε να μην φοβούνται την πρόσκρουση με το έδαφος ή με άλλες σκληρές επιφάνειες σε περίπτωση πτώσης λόγω ατυχήματος. Σε περίπτωση ατυχήματος με μοτοσικλέτα αν ο οδηγός φορά κράνος και προστατευτική στολή έχει πολύ περισσότερες πιθανότητες να επιζήσει. Και να μην βάλει σε δοκιμασία την οικογένειά του που θα πρέπει να ετοιμάζει κηδείες, ή, ακόμη χειρότερα να τον περιποιείται μια ζωή ως ανάπηρο …
Αν φυσικά ο μοτοσικλετιστής έχει αναπτύξει την νέα μετάλλαξη της σιδηροκεφαλιάς δεν χρειάζεται να φορά κράνος! Αλλά για να βεβαιωθεί ο κάθε υποψήφιος αυτόχειρας ότι διαθέτει πράγματι σιδερένιο κεφάλι και δεν πάσχει απλώς από ξεροκεφαλιά, καλόν θα ήταν να υποβληθεί και σε κάποιες ιατρικές εξετάσεις. Που ξέρεις, μπορεί να αποδειχτεί ότι πράγματι υπάρχει η σχετική μετάλλαξη και δεν πρόκειται απλώς για πρόβλημα στο εσωτερικό του εγκεφάλου …
Ακριβοί στο πίτουρο … Χάρηκα που το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη ανακοίνωσε πρόσφατα την αναδιοργάνωση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και την αναβάθμιση του κέντρου διαχείρισης του 112, του ευρωπαϊκού αριθμού επειγόντων. Και χάρηκα γιατί όταν θα εφαρμοστεί η αναδιοργάνωση και θα παραδοθεί το έργο εκσυγχρονισμού του τηλεφωνικού κέντρου του 112 θα πάψουμε ως χώρα να θεωρούμεθα από τις πλούσιες χώρες της Ευρώπης όσον αφορά τον αριθμό των τηλεφωνικών κέντρων που διαχειρίζονται επείγοντα περιστατικά.
Πράγματι, από πρόσφατη απογραφή τη Ένωσης για τον Ευρωπαϊκό Αριθμό Επειγόντων (eena.org) προκύπτει ότι η Ελλάδα, με τα 108 τηλεφωνικά κέντρα επειγόντων (πυροσβεστικής, αστυνομίας, ΕΚΑΒ, λιμενικού), διαθέτει ένα κέντρο ανά 102.431 κατοίκους. Όταν στη Γερμανία αντιστοιχεί ένα κέντρο ανά 132.006 κατοίκους, στη Γαλλία ένα ανά 164.083 κατοίκους, στη Σουηδία ένα ανά 220.802 κατοίκους και στη Βρετανία ένα κέντρο ανά 356.916 κατοίκους. Ακόμη και η Τουρκία έχει ένα κέντρο ανά 327.391 κατοίκους, ενώ η Βουλγαρία, η οποία με αφορμή την ένταξη της στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2007, εκσυγχρόνισε το σύστημα διαχείρισης κλήσεων υιοθετώντας το 112 ως μοναδικό εθνικό αριθμό κλήσεως έκτακτης ανάγκης, διαθέτει ένα κέντρο ανά 1.214.092 κατοίκους.
Καλωσορίζουμε την κλιματική αλλαγή! Γράφαμε πριν από λίγες εβδομάδες (Χ.Ν. 12/11/2013) ότι οι επιστήμονες που εδώ και χρόνια κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου σχετικά με τις δυσμενείς επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής φαίνεται πως τελικά επαληθεύονται. Αναφέραμε μάλιστα ότι σε πρόσφατη ανακοίνωσή της η Διακυβερνητική Επιτροπή του ΟΗΕ για την αλλαγή του κλίματος (IPCC) διαπίστωσε με βεβαιότητα την ανθρώπινη επίδραση στο κλίμα. Οι συγκεντρώσεις των θερμοκηπιακών αερίων στην ατμόσφαιρα αυξάνουν σταθερά. Οι παγετώνες και οι μόνιμοι πάγοι στην Ευρώπη, στη Γροιλανδία, στην Ανταρκτική και στο Βόρειο Πόλο λιώνουν. Η μέση στάθμη της θάλασσας έχει ανέβει γύρω στα 20 εκατοστά από το 1901 ως το 2010.
Και το αποτέλεσμα γίνεται όλο και πιο εμφανές. με την όλο και συχνότερη εμφάνιση ακραίων και επικίνδυνων καιρικών φαινομένων. Ξηρασίες, θυελλώδεις άνεμοι και ανεμοστρόβιλοι, τυφώνες και καταρρακτώδεις βροχές, καταστροφικές καταιγίδες, υπερβολικά έντονες χιονοπτώσεις, πλημμύρες και κατολισθήσεις. Η Βόρεια Αμερική, η Βρετανία, η Γαλλία αλλά και η Ελλάδα γνώρισαν πρόσφατα και συνεχίζουν να γνωρίζουν τέτοια φαινόμενα όλο και συχνότερα.
Η θωράκιση των πόλεων από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στο άμεσο μέλλον νομίζω ότι θα πρέπει να αποτελέσουν κεντρικό θέμα της προεκλογικής εκστρατείας για τις επερχόμενες εκλογές σε όλα τα επίπεδα - τοπικό, περιφερειακό και ευρωπαϊκό. Οι καιροί ου μενετοί συμπολίτες!