Τι θα κάνουν οι υποψήφιοι για να αναβαθμίσουν τις οργανωμένες παραλίες, να συντηρήσουν τις κατεστραμμένες πινακίδες και να βελτιώσουν την ασφάλεια των τουριστών;
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 20 Νοεμβρίου 2018 στη στήλη Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα-353)
Τρίτη και τελευταία σειρά ερωτήσεων προς (τους πολυπληθείς) υποψήφιους Δημάρχους και Περιφερειάρχες. Ερωτήσεις που αφορούν πρωταρχικά τον ποιοτικό τουρισμό αλλά και τους ιθαγενείς.
Διεθνής τυποποίηση. Ο φίλος Βαγγέλης Βαρδάκας, πρώην διευθυντής Τυποποίησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και πρώην πρόεδρος του ΕΛΟΤ, μου επεσήμανε πριν από λίγο καιρό την ύπαρξη ενός διεθνούς προτύπου με απαιτήσεις και συστάσεις για την λειτουργία (οργανωμένων) παραλιών (ISO 13009). Ψάχνοντας στο διαδίκτυο βρήκα 2-3 αναφορές στο εν λόγω πρότυπο σε ελληνικές ιστοσελίδες, μια
σχετική μελέτη του Δήμου Αγίου Νικολάου και πολυάριθμες σε κυπριακές.
Το πρότυπο διαπραγματεύεται θέματα όπως η ασφάλεια, η πληροφόρηση και ενημέρωση, καθώς και η καθαριότητα και η απομάκρυνση των απορριμμάτων. Σχεδιασμός που να προβλέπει προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και μείωση των κινδύνων από καταστροφές (πλημμύρες, διάβρωση, καταιγίδες).
Αναφέρεται σε αυτονόητα ζητήματα όπως τουαλέτες, πόσιμο νερό, αποδυτήρια, ερμάρια, σκιάδια, ναυαγοσώστες, ποιότητα νερού κολύμβησης, πρόσβαση και χώροι στάθμευσης. Αλλά και λιγότερο προφανή ζητήματα όπως η δυναμικότητα υποδοχής της παραλίας, οι διαδικασίες συλλογής και ανακύκλωσης υγρών και στερεών αποβλήτων, καθώς και οι διαδικασίες για συνδρομή σε άτομα που έχουν χαθεί.
Παράλληλα, ο Διεθνής Οργανισμός Τυποποίησης έχει δημοσιεύσει μέχρι σήμερα 26 τουλάχιστον διεθνή πρότυπα στον τομέα του τουρισμού. Οι σχετικές
ομάδες εργασίας αφορούν θέματα όπως οι υπηρεσίες καταδύσεων, ο ιατρικός τουρισμός, ο τουρισμός περιπέτειας, οι ναυλώσεις και οι λιμένες σκαφών αναψυχής (μαρίνες), ο εθελοντικός τουρισμός, ο βιώσιμος τουρισμός, ο τουρισμός για ΑΜεΑ και τα παραδοσιακά ξενοδοχεία και εστιατόρια.
Ερώτηση 10: σκοπεύετε να επιβάλετε τις απαιτήσεις του διεθνούς προτύπου ISO 13009 σε όλες τις παραλίες του χώρου ευθύνης σας επιδιώκοντας να λάβετε και σχετική πιστοποίηση;
Πινακίδες. Οι διάφορες πινακίδες που συναντούμε στην άκρη του δρόμου έχουν κάποια αποστολή. Με βάση τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας μας προειδοποιούν για κάποιον κίνδυνο (π.χ. επικίνδυνη στροφή). Μας υποχρεώνουν να τηρήσουμε κάποιο κανόνα (π.χ. όριο ταχύτητας, απαγόρευση στάθμευσης). Ή μας πληροφορούν για κάποιον προορισμό ή κάποια τοποθεσία.
Πλήθος δημοσιευμάτων μας ενημερώνουν ότι στην Κρήτη πολλές πινακίδες είναι γεμάτες με διαφημιστικά αυτοκόλλητα, με γκράφιτι ή με τρύπες από πυροβολισμούς. Πολλές είναι κρυμμένες πίσω από πυκνή βλάστηση που τις καθιστά «
αόρατες» (πάσχουν από «
χρόνια πικροδαφνήτιδα» όπως μου είχε πει κάποτε ο καθηγητής συγκοινωνιολογίας Κώστας Αμπακούμκιν).
Ερώτηση 11: τι σκοπεύετε να κάνετε για να περιοριστεί το φαινόμενο των κατεστραμμένων και «αόρατων» πινακίδων που δυσκολεύει την κυκλοφορία των τουριστών και θέτει σε κίνδυνο οδηγούς και πεζούς που χρησιμοποιούν το οδικό δίκτυο της Κρήτης;
Ασφάλεια. Ο αδικοχαμένος Δημήτρης Βουρβαχάκης, διευθυντής του ΕΚΑΒ Κρήτης, σε μια ημερίδα για τα τροχαία στο Τεχνικό Επιμελητήριο, είχε παρουσιάσει μια
μελέτη με βάση την οποία «
οι οδηγοί από χώρες που οδηγούν αριστερά συμμετέχουν 2,5 φορές πιο συχνά σε ατυχήματα από τους άλλους». Ποιος θα ενημερώσει του τουρίστες για τους κινδύνους που διατρέχουν στο οδικό δίκτυο της Κρήτης; Σίγουρα όχι τα γραφεία ενοικίασης αυτοκινήτων αφού ο τουρίστας ενδέχεται να μην νοικιάσει τελικά αυτοκίνητο ή μηχανάκι!
Παράλληλα, η ίδια η κρητική φύση δημιουργεί προβλήματα στους τουρίστες. Ξεκινούν για μια βόλτα στις μαδάρες. Χάνονται ή αντιμετωπίζουν κάποιο ατύχημα και κινητοποιούν τις μονάδες διάσωσης της Πυροσβεστικής ή εθελοντικών ομάδων που στις περισσότερες περιπτώσεις καταφθάνουν έγκαιρα για να σώσουν τους απρόσεκτους. Έχουμε γράψει παλαιότερα ότι σε αντίστοιχες διασώσεις στο εξωτερικό, οι διασωθέντες οφείλουν να καλύψουν το σχετικά υψηλό κόστος της διάσωσης από τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης (βλ.
Χ.Ν. 8/9/2015).
Τέλος, σημαντικό πρόβλημα για τους τουρίστες αποτελεί και ο πνιγμός στις παραλίες της Κρήτης. Είτε επειδή τα θύματα έφαγαν και ήπιαν πριν βουτήξουν. Είτε επειδή αντιμετώπιζαν κάποιο πρόβλημα υγείας (π.χ. καρδιακό, αναπνευστικό) που εντάθηκε κατά την κολύμβηση.
Ερώτηση 12: σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε σοβαρά την ενημέρωση των τουριστών για τους κινδύνους που τους απειλούν στην Κρήτη ώστε να μειωθούν τα ατυχήματα στους δρόμους, στα βουνά και στις παραλίες της Κρήτης;
Υπενθυμίζω ότι οι παραπάνω ερωτήσεις καθώς και όσες δημοσιεύτηκαν στη στήλη αυτή στα Χ.Ν. στις
6/11/2018 και στις
13/11/2018 απευθύνονται στους υποψήφιους Δημάρχους Χανίων (αλλά και των άλλων δήμων της Περιφερειακής Ενότητας), καθώς και τους υποψήφιους Περιφερειάρχες και Αντιπεριφερειάρχες. Με στόχο να αποτελέσουν μέρος της υγιούς προεκλογικής αντιπαράθεσης των υποψηφίων στις επερχόμενες εκλογές της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης. Με
συγκεκριμένες, στοχοθετημένες και κοστολογημένες προτάσεις που να περιλαμβάνουν και σαφές χρονοδιάγραμμα.
Περιμένω απαντήσεις στις 12 ερωτήσεις από τους επικεφαλείς των συνδυασμών στη διεύθυνση panagiotis@alevantis.com για να προχωρήσω σε σχετική δημοσίευση.
Και μια επισήμανση. Φίλος αντιλήφτηκε υποψήφιο δήμαρχο να καπνίζει ανενόχλητος το πούρο του σε χανιώτικο εστιατόριο. Αγνοώντας το νόμο περί απαγόρευσης του καπνίσματος σε κλειστούς δημόσιους χώρους. Ελπίζουμε ότι οι καπνιστές υποψήφιοι δεν θα αποτελούν κακά δημόσια παραδείγματα παρανομίας, τη στιγμή που θα ζητούν την ψήφο μας για να καταλάβουν υπεύθυνες θέσεις, ορκιζόμενοι να σέβονται και να τηρούν το Σύνταγμα και τους νόμους.