22 Νοεμβρίου 2018

Τι κάνει η Ευρωπαϊκή Ένωση για τις τηλεπικοινωνίες έκτακτης ανάγκης

Πέμπτη 22 Νοεμβρίου 2018. Έκτο ένθετο για την Ευρωπαϊκή Ένωση και την καθημερινότητα των πολιτών στην εκπομπή «Και μία, και δύο» με δύο πρόσχαρες, ευγενικές, γλωσσομαθείς και επαγγελματίες δημοσιογράφους, τη Δομίνα Διαμαντοπούλου και τη Μυρσίνη Λιοναράκη. Η εκπομπή μεταδίδεται από Δευτέρα μέχρι Παρασκευή από τις 1 μέχρι τις 2 (το μεσημέρι ...) στον Αθήνα984.

Ακούστε το απόσπασμα της εκπομπής στην οποία αναφερθήκαμε στις παρακάτω δράσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις τηλεπικοινωνίες.

Για περισσότερες πληροφορίες συμβουλευτείτε τους παρακάτω υπερσυνδέσμους:
  • O νέος Ευρωπαϊκός Κώδικας Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών ψηφίστηκε πρόσφατα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ο ενοποιεί αρκετές παλιότερες οδηγίες και μετακινεί το κέντρο βάρους της νομοθεσίας από την κλασσική τηλεφωνία στην ψηφιακή συνδεσιμότητα. Εξασφαλίζει καλύτερες επικοινωνίες έκτακτης ανάγκης για προστασία σε επείγοντα και καταστροφές:
    • για το 112, τον ευρωπαϊκό αριθμό κλήσεων έκτακτης ανάγκης με γεωεντοπισμό της συσκευής δωρεάν για τον χρήστη,
    • επίσης επικοινωνία με το 112 μέσω SMS (για άτομα με αναπηρία),
    • τέλος, υποχρεωτικό σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης ανεξάρτητα συστήματος επικοινωνίας (τηλεφωνία ή διαδίκτυο) το αργότερο σε 3,5 χρόνια.
    • Δυστυχώς στην Ελλάδα η καθολική εφαρμογή το 112 έχει καθυστερήσει από το 2011 που προκηρύχτηκε ο σχετικός διαγωνισμός – το νέο σύστημα που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ προβλέπεται να τεθεί σε λειτουργία αρχές του 2019.
  • Πως αλλιώς θα επωφεληθούν οι καταναλωτές, ανεξάρτητα από τον τρόπο που επικοινωνούν – παραδοσιακό (τηλεφωνία, SMS) ή διαδικτυακό (Skype, WhatsApp, κλπ.):
    • Προσιτές υπηρεσίες για όλους και καθολική πρόσβαση στο διαδίκτυο (επιδότηση δήμων πρόγραμμα WiFi4EU με κουπόνια 15.000 ευρώ).
    • Οι διεθνείς κλήσεις το πολύ 0,19 € το λεπτό.
    • Καλύτερη διαφάνεια τιμολογίων, σύγκριση προσφορών και προστασία συνδρομητών πακέτων – ευκολότερη αλλαγή παρόχου και αποζημιώσεις (άρνηση, χρονοβόρα διαδικασία).
    • Ισότιμη πρόσβαση των ΑΜεΑ.
    • Ενίσχυση της ασφάλειας έναντι πειρατείας και κακόβουλου λογισμικού.
    • Καλύτερη διαχείριση του φάσματος με στόχο επιτάχυνση της εγκατάστασης της τεχνολογίας 5G (μέχρι το 2020).
  • Να σημειωθεί ότι η Ελλάδα είναι προτελευταία στην Ευρώπη με βάση τον δείκτη ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας (DESI) για το 2018 που μετρά συνδεσιμότητα, δεξιότητες, χρήση διαδικτυακών υπηρεσιών, ενσωμάτωση ψηφιακών τεχνολογιών από επιχειρήσεις και δημόσιες υπηρεσίες.

20 Νοεμβρίου 2018

Ερωτήσεις περί ποιοτικού τουρισμού

Τι θα κάνουν οι υποψήφιοι για να αναβαθμίσουν τις οργανωμένες παραλίες, να συντηρήσουν τις κατεστραμμένες πινακίδες και να βελτιώσουν την ασφάλεια των τουριστών;
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 20 Νοεμβρίου 2018 στη στήλη Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα-353)

Τρίτη και τελευταία σειρά ερωτήσεων προς (τους πολυπληθείς) υποψήφιους Δημάρχους και Περιφερειάρχες. Ερωτήσεις που αφορούν πρωταρχικά τον ποιοτικό τουρισμό αλλά και τους ιθαγενείς.

Διεθνής τυποποίηση. Ο φίλος Βαγγέλης Βαρδάκας, πρώην διευθυντής Τυποποίησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και πρώην πρόεδρος του ΕΛΟΤ, μου επεσήμανε πριν από λίγο καιρό την ύπαρξη ενός διεθνούς προτύπου με απαιτήσεις και συστάσεις για την λειτουργία (οργανωμένων) παραλιών (ISO 13009). Ψάχνοντας στο διαδίκτυο βρήκα 2-3 αναφορές στο εν λόγω πρότυπο σε ελληνικές ιστοσελίδες, μια σχετική μελέτη του Δήμου Αγίου Νικολάου και πολυάριθμες σε κυπριακές.

Το πρότυπο διαπραγματεύεται θέματα όπως η ασφάλεια, η πληροφόρηση και ενημέρωση, καθώς και η καθαριότητα και η απομάκρυνση των απορριμμάτων. Σχεδιασμός που να προβλέπει προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και μείωση των κινδύνων από καταστροφές (πλημμύρες, διάβρωση, καταιγίδες).

Αναφέρεται σε αυτονόητα ζητήματα όπως τουαλέτες, πόσιμο νερό, αποδυτήρια, ερμάρια, σκιάδια, ναυαγοσώστες, ποιότητα νερού κολύμβησης, πρόσβαση και χώροι στάθμευσης. Αλλά και λιγότερο προφανή ζητήματα όπως η δυναμικότητα υποδοχής της παραλίας, οι διαδικασίες συλλογής και ανακύκλωσης υγρών και στερεών αποβλήτων, καθώς και οι διαδικασίες για συνδρομή σε άτομα που έχουν χαθεί.

Παράλληλα, ο Διεθνής Οργανισμός Τυποποίησης έχει δημοσιεύσει μέχρι σήμερα 26 τουλάχιστον διεθνή πρότυπα στον τομέα του τουρισμού. Οι σχετικές ομάδες εργασίας αφορούν θέματα όπως οι υπηρεσίες καταδύσεων, ο ιατρικός τουρισμός, ο τουρισμός περιπέτειας, οι ναυλώσεις και οι λιμένες σκαφών αναψυχής (μαρίνες), ο εθελοντικός τουρισμός, ο βιώσιμος τουρισμός, ο τουρισμός για ΑΜεΑ και τα παραδοσιακά ξενοδοχεία και εστιατόρια.

Ερώτηση 10: σκοπεύετε να επιβάλετε τις απαιτήσεις του διεθνούς προτύπου ISO 13009 σε όλες τις παραλίες του χώρου ευθύνης σας επιδιώκοντας να λάβετε και σχετική πιστοποίηση;

Πινακίδες. Οι διάφορες πινακίδες που συναντούμε στην άκρη του δρόμου έχουν κάποια αποστολή. Με βάση τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας μας προειδοποιούν για κάποιον κίνδυνο (π.χ. επικίνδυνη στροφή). Μας υποχρεώνουν να τηρήσουμε κάποιο κανόνα (π.χ. όριο ταχύτητας, απαγόρευση στάθμευσης). Ή μας πληροφορούν για κάποιον προορισμό ή κάποια τοποθεσία.

Πλήθος δημοσιευμάτων μας ενημερώνουν ότι στην Κρήτη πολλές πινακίδες είναι γεμάτες με διαφημιστικά αυτοκόλλητα, με γκράφιτι ή με τρύπες από πυροβολισμούς. Πολλές είναι κρυμμένες πίσω από πυκνή βλάστηση που τις καθιστά «αόρατες» (πάσχουν από «χρόνια πικροδαφνήτιδα» όπως μου είχε πει κάποτε ο καθηγητής συγκοινωνιολογίας Κώστας Αμπακούμκιν).

Ερώτηση 11: τι σκοπεύετε να κάνετε για να περιοριστεί το φαινόμενο των κατεστραμμένων και «αόρατων» πινακίδων που δυσκολεύει την κυκλοφορία των τουριστών και θέτει σε κίνδυνο οδηγούς και πεζούς που χρησιμοποιούν το οδικό δίκτυο της Κρήτης;

Ασφάλεια. Ο αδικοχαμένος Δημήτρης Βουρβαχάκης, διευθυντής του ΕΚΑΒ Κρήτης, σε μια ημερίδα για τα τροχαία στο Τεχνικό Επιμελητήριο, είχε παρουσιάσει μια μελέτη με βάση την οποία «οι οδηγοί από χώρες που οδηγούν αριστερά συμμετέχουν 2,5 φορές πιο συχνά σε ατυχήματα από τους άλλους». Ποιος θα ενημερώσει του τουρίστες για τους κινδύνους που διατρέχουν στο οδικό δίκτυο της Κρήτης; Σίγουρα όχι τα γραφεία ενοικίασης αυτοκινήτων αφού ο τουρίστας ενδέχεται να μην νοικιάσει τελικά αυτοκίνητο ή μηχανάκι!

Παράλληλα, η ίδια η κρητική φύση δημιουργεί προβλήματα στους τουρίστες. Ξεκινούν για μια βόλτα στις μαδάρες. Χάνονται ή αντιμετωπίζουν κάποιο ατύχημα και κινητοποιούν τις μονάδες διάσωσης της Πυροσβεστικής ή εθελοντικών ομάδων που στις περισσότερες περιπτώσεις καταφθάνουν έγκαιρα για να σώσουν τους απρόσεκτους. Έχουμε γράψει παλαιότερα ότι σε αντίστοιχες διασώσεις στο εξωτερικό, οι διασωθέντες οφείλουν να καλύψουν το σχετικά υψηλό κόστος της διάσωσης από τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης (βλ. Χ.Ν. 8/9/2015).

Τέλος, σημαντικό πρόβλημα για τους τουρίστες αποτελεί και ο πνιγμός στις παραλίες της Κρήτης. Είτε επειδή τα θύματα έφαγαν και ήπιαν πριν βουτήξουν. Είτε επειδή αντιμετώπιζαν κάποιο πρόβλημα υγείας (π.χ. καρδιακό, αναπνευστικό) που εντάθηκε κατά την κολύμβηση.

Ερώτηση 12: σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε σοβαρά την ενημέρωση των τουριστών για τους κινδύνους που τους απειλούν στην Κρήτη ώστε να μειωθούν τα ατυχήματα στους δρόμους, στα βουνά και στις παραλίες της Κρήτης;

Υπενθυμίζω ότι οι παραπάνω ερωτήσεις καθώς και όσες δημοσιεύτηκαν στη στήλη αυτή στα Χ.Ν. στις 6/11/2018 και στις 13/11/2018 απευθύνονται στους υποψήφιους Δημάρχους Χανίων (αλλά και των άλλων δήμων της Περιφερειακής Ενότητας), καθώς και τους υποψήφιους Περιφερειάρχες και Αντιπεριφερειάρχες. Με στόχο να αποτελέσουν μέρος της υγιούς προεκλογικής αντιπαράθεσης των υποψηφίων στις επερχόμενες εκλογές της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης. Με συγκεκριμένες, στοχοθετημένες και κοστολογημένες προτάσεις που να περιλαμβάνουν και σαφές χρονοδιάγραμμα.

Περιμένω απαντήσεις στις 12 ερωτήσεις από τους επικεφαλείς των συνδυασμών στη διεύθυνση panagiotis@alevantis.com για να προχωρήσω σε σχετική δημοσίευση.

Και μια επισήμανση. Φίλος αντιλήφτηκε υποψήφιο δήμαρχο να καπνίζει ανενόχλητος το πούρο του σε χανιώτικο εστιατόριο. Αγνοώντας το νόμο περί απαγόρευσης του καπνίσματος σε κλειστούς δημόσιους χώρους. Ελπίζουμε ότι οι καπνιστές υποψήφιοι δεν θα αποτελούν κακά δημόσια παραδείγματα παρανομίας, τη στιγμή που θα ζητούν την ψήφο μας για να καταλάβουν υπεύθυνες θέσεις, ορκιζόμενοι να σέβονται και να τηρούν το Σύνταγμα και τους νόμους.