Αεροπλάνο: το ασφαλέστερο μεταφορικό μέσον
Τα συστήματα και οι διαδικασίες ασφαλείας που εφαρμόζονται στην πολιτική αεροπορία καθιστούν τις μετακινήσεις με αεροπλάνο εξαιρετικά ασφαλείς, παρόλο που πολλοί εξακολουθούν να τις φοβούνται …
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 4 Μαρτίου 2014)
Μπαίνετε στο αυτοκίνητο. Κάθε φορά, πριν ξεκινήσετε, οι μηχανικοί ελέγχουν όλα τα συστήματα. Τα ηλεκτρολογικά, τα φρένα, ο κλιματισμός, ο κινητήρας, το τιμόνι ενεργοποιούνται διαδοχικά και δοκιμάζονται. Επιθεωρούν το αμάξωμα και τα παράθυρα για ρωγμές. Ελέγχουν το καύσιμο αλλά και την ικανότητά σας ως οδηγού με βάση την εκπαίδευση σε προσομοιωτή οδήγησης. Κρατώντας κι από έναν κατάλογο με σημεία που πρέπει να ελεγχθούν δεν επιτρέπουν την αναχώρηση παρά μόνο αν βεβαιωθούν ότι όλα είναι εντάξει. Πότε έγινε η τελευταία συντήρηση; Τι λέει η έκθεση της τελευταίας διαδρομής;
Τώρα το αυτοκίνητο είναι έτοιμο για αναχώρηση. Αλλά οι επιβάτες πρέπει να παρακολουθήσουν επίδειξη με τις ενέργειες που πρέπει να κάνουν σε περίπτωση ατυχήματος. Κάθε φορά που μπαίνουν στο αυτοκίνητο! Και ο οδηγός δεν ακολουθεί όποιον δρόμο θέλει. Η διαδρομή του είναι προκαθορισμένη με βάση το σχέδιο που έχει υποβάλλει και το οποίο έχει εγκριθεί πριν την αναχώρηση. Ακόμη, το αυτοκίνητο διαθέτει ηλεκτρονικά συστήματα που εντοπίζουν εγκαίρως τα άλλα αυτοκίνητα στην περιοχή και ειδοποιούν όταν η μεταξύ τους απόσταση μικραίνει επικίνδυνα …
Αν όλα τα παραπάνω ίσχυαν για τα αυτοκίνητα τα τροχαία ατυχήματα θα είχαν μηδενιστεί προ πολλού. Ισχύουν όμως για τα αεροπλάνα. Κι όχι μόνο αυτά τα λίγα που περιγράψαμε αλλά πολύ περισσότερα. Τόμους ολόκληρους καταλαμβάνουν τα εγχειρίδια για την ασφάλεια πτήσης και τις διαδικασίες που πρέπει να εκτελούνται πριν και μετά κάθε πτήση ανάλογα και με τον τύπο του αεροσκάφους. Αλλά και στο πλαίσιο της περιοδικής συντήρησης και της εκπαίδευσης του προσωπικού. Η όμορφη αεροσυνοδός που σας σερβίρει χαμογελαστή τον καφέ ή την πορτοκαλάδα δεν έχει εκπαιδευτεί μόνο στην εξυπηρέτηση των επιβατών. Γνωρίζει πολύ καλά τις διαδικασίες ασφαλείας και συμμετέχει σε περιοδικές ασκήσεις ώστε να ενεργήσει κατάλληλα π.χ. σε περίπτωση εκκένωσης του αεροσκάφους.
Οι απαιτήσεις ασφαλείας για τα αεροσκάφη ξεκινούν από την πρώτη στιγμή που αποφασίζεται ο σχεδιασμός τους. Οι μελέτες στην αεροδυναμική σήραγγα και οι δοκιμές στο στάδιο του πρωτότυπου ακολουθούν συγκεκριμένα πρωτόκολλα ασφαλείας. Τα επιμέρους εξαρτήματα ελέγχονται από κάθε άποψη προκειμένου να διασφαλίζουν το ύψιστο επίπεδο ασφαλείας. Και όταν το αεροσκάφος τεθεί σε λειτουργία και αρχίσει να πετά κανονικά μεταφέροντας επιβάτες, κάθε μικρό ή μεγάλο πρόβλημα που εμφανίζεται αποτελεί αντικείμενο εκθέσεων, αναφορών και δοκιμών που μερικές φορές οδηγούν στην καθήλωση όλων των ομοειδών αεροσκαφών στο έδαφος μέχρι να διορθωθεί το πρόβλημα π.χ. με την αντικατάσταση συγκεκριμένου ανταλλακτικού ή με την επικαιροποίηση κάποιας διαδικασίας.
Οι αεροπορικές εταιρείες οφείλουν επίσης να εφαρμόζουν λεπτομερή σχέδια και διαδικασίες ελέγχου της πτητικής ετοιμότητας των αεροσκαφών τους. Αυτό επιβεβαιώνεται από περιοδικές επιθεωρήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των αρμόδιων οργανισμών πολιτικής αεροπορίας. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι δεν εφαρμόζονται τα προβλεπόμενα αφαιρείται η άδεια λειτουργίας του αερομεταφορέα και τα αεροπλάνα του καθηλώνονται στο έδαφος.
Μάλιστα οι εταιρείες τρίτων χωρών που δεν εφαρμόζουν τους σχετικούς κανόνες και δεν υπάγονται στη δικαιοδοσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης μπαίνουν στη λεγόμενη «μαύρη λίστα» και απαγορεύεται να εκτελούν πτήσεις προς και από τα αεροδρόμια της Ένωσης. Πολλές εταιρείες από αφρικανικές και ασιατικές χώρες καταβάλουν μεγάλες προσπάθειες για να συμμορφωθούν με τις υποδείξεις προκειμένου το όνομά τους να αφαιρεθεί από αυτή τη «μαύρη λίστα».
Η ασφάλεια των πτήσεων εξαρτάται και από τους επιβάτες. Οι απειλές για τρομοκρατικές επιθέσεις σε αεροσκάφη οδήγησαν στην επιβολή σειράς ελέγχων π.χ. στα προϊόντα που επιτρέπεται να μεταφέρονται στις χειραποσκευές. Με την εγκατάσταση νέων υπερσύγχρονων μηχανημάτων ελέγχου στα αεροδρόμια μερικές απαγορεύσεις προβλέπεται να καταργηθούν π.χ. όσον αφορά τη μεταφορά υγρών ή γλυκών κουταλιού στις χειραποσκευές. Τουλάχιστον στα αεροδρόμια που θα εγκαταστήσουν τις νέες συσκευές ελέγχου …
Άλλα μέτρα που αφορούν τους επιβάτες σχετίζονται με τα δικαιώματά τους σε περίπτωση μεγάλης καθυστέρησης ή ακύρωσης της πτήσης. Οι σχετικοί κανονισμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης προβλέπουν υποχρεωτική υποστήριξη (αναψυκτικά, φαγητό, ξενοδοχείο) αλλά και χρηματική αποζημίωση ανάλογα με την διάρκεια της καθυστέρησης και τη φύση του περιστατικού που την προκάλεσε. Ιδιαίτερες προβλέψεις αφορούν τις αποσκευές που υπέστησαν ζημιές ή που χάθηκαν. Σε κάθε περίπτωση τα άτομα με αναπηρία πρέπει να εξυπηρετηθούν κατά προτεραιότητα.
Ένας νέος κανονισμός που βρίσκεται στο στάδιο της έγκρισης από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο θα καταστήσει τα ταξίδια με αεροπλάνο στην Ευρωπαϊκή Ένωση ακόμη ασφαλέστερα. Προβλέπει τη δημιουργία ενός δικτύου αναλυτών ασφαλείας στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ασφάλειας της Αεροπορίας που θα εντοπίζουν τάσεις και ζητήματα ασφαλείας πανευρωπαϊκής σημασίας και θα προτείνουν τη λήψη κατάλληλων μέτρων.
Στο νέο σύστημα θα συμμετέχουν όλοι οι παράγοντες του κλάδου - αεροπορικές εταιρείες, κατασκευαστές, ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, πληρώματα αεροσκαφών, μηχανικοί εδάφους, εθνικές αρχές και φυσικά ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας - οι οποίοι και θα ενθαρρύνονται να κοινοποιούν κάθε πληροφορία που μπορεί να αφορά πιθανά θέματα ασφαλείας. Στόχος είναι να εξάγονται διδάγματα και να βελτιώνονται οι συνθήκες λειτουργίας όχι μόνο από τα ατυχήματα αλλά και από μικρά συμβάντα και περιστατικά ακόμη κι αν αυτά δεν είχαν σημαντικές επιπτώσεις.
Κάθε φορά που ανάβει η φωτεινή επιγραφή «Προσδεθείτε» ας θυμηθούμε πως η ασφάλειά μας εξαρτάται από ένα ολόκληρο, πολύπλοκο αλλά αποτελεσματικό σύστημα που λειτουργεί με βάση τη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και χάρη στον επαγγελματισμό χιλιάδων ανθρώπων μέσα κι έξω από το αεροπλάνο …
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου