21 Δεκεμβρίου 2011

Ποια είναι η Ελισάβετ Μιχαλακούδη;

Το ακόλουθο άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 21 Δεκεμβρίου 2011.

ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΚΑΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ

Ποια είναι η Ελισάβετ Μιχαλακούδη;
γράφει ο Παναγιώτης Αλεβαντής*

Κάθε πρωί πηγαίνοντας στη δουλειά με συνοδεύει ανά εικοσάλεπτο περίπου μια ραδιοφωνική αναφορά από το κέντρο ελέγχου της οδικής κυκλοφορίας της γαλλόφωνης περιοχής του Βελγίου για τις συνθήκες που επικρατούν στους δρόμους

Τα γαλλόφωνο κέντρο παρακολούθησης της οδικής κυκλοφορίας, το κέντρο PEREX (προφέρεται Περέξ), είναι εγκατεστημένο στην πρωτεύουσα της Βαλλονίας, τη Ναμύρ και παρακολουθεί σε 24ωρη βάση την κυκλοφορία και την λειτουργία των ηλεκτρονικών συστημάτων και των συστημάτων τηλεπικοινωνιών που σχετίζονται με την οδική κυκλοφορία. Καλύπτει όχι μόνο τους αυτοκινητόδρομους αλλά και τους υπόλοιπους δρόμους του εθνικού δικτύου στην Βαλλονία αλλά και την κυκλοφορία στις Βρυξέλλες και στην Φλάνδρα.

Το κέντρο PEREX συγκεντρώνει δεδομένα από διάφορες πηγές. Από τα ηλεκτρονικά συστήματα παρακολούθησης της κυκλοφορίας (κάμερες, μετεωρολογικοί σταθμοί, ανιχνευτές ομίχλης, βρόγχοι επαγωγής, κλπ.) που είναι εγκατεστημένα σε όλο το οδικό δίκτυο και μεταδίδουν τις πληροφορίες στο κέντρο μέσω ενός σύγχρονου δικτύου οπτικών ινών. Δεδομένα συλλέγονται επίσης από διάφορες αρχές όπως η αστυνομία, τα κέντρα παρακολούθησης της κυκλοφορίας στο υπόλοιπο Βέλγιο ή και στις γειτονικές χώρες αλλά και από τους ίδιους τους οδηγούς που έχουν στη διάθεση τους ένα δωρεάν τηλέφωνο για να αναφέρουν τα ενδεχόμενα προβλήματα (ένα αυτοκίνητο που κινείται στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, ένα αντικείμενο στο οδόστρωμα, ένα όχημα σταθμευμένο στην λωρίδα έκτακτης ανάγκης). Τα δεδομένα αναλύονται, επαληθεύονται και τροφοδοτούν το WHIST (προφέρεται Ουίστ), το σύστημα πληροφοριών ελέγχου της κυκλοφορίας στους αυτοκινητόδρομους της Βαλλονίας.

Το WHIST επιτρέπει στους ελεγκτές της οδικής κυκλοφορίας να έχουν πλήρη εικόνα της κατάστασης που επικρατεί στο δίκτυο και να παρακολουθούν την εξέλιξη των διάφορων συμβάντων όπως μποτιλιαρίσματα, ατυχήματα, εργοτάξια κλπ. Το σύστημα προτείνει στους ελεγκτές τις ενδεχόμενες ενέργειες που πρέπει να αναλάβουν χρησιμοποιώντας τις ομάδες που βρίσκονται επί τόπου, ενημερώνοντας τους οδηγούς και τις υπηρεσίες και χρησιμοποιώντας τα μέσα δυναμικής διαχείρισης που διαθέτει το δίκτυο όπως μεταβλητή σήμανση, φανάρια ελέγχου της κυκλοφορίας, κινητές μπάρες κλπ. Με την μεταβλητή σήμανση είναι δυνατόν, με βάση τις πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας, να μεταβληθούν τα όρια ταχύτητας, να υποδειχτούν οι λωρίδες κυκλοφορίας που είναι ανοικτές ή τέλος να προταθούν παρακαμπτήριες και εναλλακτικές διαδρομές στους οδηγούς.

Κι ερχόμαστε στην πληροφόρηση των οδηγών. Το κέντρο Περέξ έχει συμβληθεί με την γαλλόφωνη ραδιοτηλεόραση του Βελγίου (RTBF) που μεταδίδει τακτικά τις πληροφορίες από συγκεκριμένους ραδιοσταθμούς ευρείας ακροαματικότητας χρησιμοποιώντας τεχνολογίες όπως το σύστημα RDS (σύστημα μετάδοσης δεδομένων από ραδιοφώνου) ή το σύστημα DAB (ψηφιακή μετάδοση ραδιοφωνικών εκπομπών). Ένας από τους ραδιοσταθμούς, ο Classic21, που μεταδίδει συνήθως μουσική και ειδήσεις έχει μάλιστα οριστεί ως ο κύριος ραδιοσταθμός μετάδοσης των πληροφοριών σχετικά με την οδική κυκλοφορία και η συχνότητά του αναγράφεται σε ενημερωτικές πινακίδες κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων.

Έτσι, το πρωί ενώ πηγαίνω στη δουλειά και ακούω ένα δίσκο με ελληνική μουσική, συχνά με διακόπτει η Ελισάβετ Μιχαλακούδη, μια από τις εκφωνήτριες της βελγικής ραδιοφωνίας που εργάζεται στο κέντρο Περέξ για να με ενημερώσει ότι λόγω χιονοπτώσεων έχει διακοπεί η κυκλοφορίας στον Ε411 στις Αρδέννες, ότι στον δακτύλιο των Βρυξελλών υπάρχει ένα ατύχημα που προκαλεί ουρά 5 χιλιομέτρων προς το αεροδρόμιο και ότι στο Σαρλερουά η κυκλοφορία έχει αποκατασταθεί μετά από ένα ατύχημα με ένα βυτιοφόρο. Η ελληνικής καταγωγής Ελισάβετ δεν είναι η μόνη δημοσιογράφος που μεταδίδει πληροφορίες σχετικά με την οδική κυκλοφορία. Είναι μέλος μιας ομάδας δημοσιογράφων οι οποίοι συχνά, ιδίως τα σαββατοκύριακα, μεταδίδουν και το δελτίο καιρού.

Η ενημέρωση του κοινού για τις συνθήκες οδικής κυκλοφορίας σε πραγματικό χρόνο συμβάλλει στην εξοικονόμηση ωρών εργασίας και καυσίμων, στη μείωση της ρύπανσης και στην αποσυμφόρηση των οδικών αρτηριών με την χρησιμοποίηση εναλλακτικών διαδρομών. Στηρίζεται όπως είπαμε στη αξιοποίηση πληροφοριών από κάμερες παρακολούθησης που ΔΕΝ χρησιμοποιούνται για την επιβολή προστίμων στους παραβάτες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Στηρίζεται επίσης στην συνεργασία των οδηγών που έχουν στη διάθεσή τους έναν αριθμό τηλεφώνου στον οποίον μπορούν να αναφέρουν χωρίς χρέωση κάποιο συμβάν που επηρεάζει την οδική κυκλοφορία. Το κέντρο Περέξ συνεργάζεται επίσης και με μια από τις μεγάλες οργανώσεις οδικής βοήθειας η οποία διαθέτει κάθε μέρα έναν μοτοσικλετιστή που κυκλοφορεί σε συγκεκριμένες αρτηρίες και στον δακτύλιο των Βρυξελλών και αναφέρει τις επικρατούσες συνθήκες κυκλοφορίας.

Υπάρχει περίπτωση να αποκτήσει και η Κρήτη ένα σύστημα παρακολούθησης και ελέγχου της κυκλοφορίας παρόμοιο με εκείνο της Βαλλονίας; Ένα σύστημα που θα ενημερώνει τους οδηγούς για τις συνθήκες κυκλοφορίας στα Χανιά, το Ρέθυμνο, το Ηράκλειο και τον Άγιο Νικόλαο αλλά και για τα ατυχήματα στον ΒΟΑΚ και στους δευτερεύοντες άξονες του οδικού δικτύου; Ένα σύστημα που θα συνεργάζεται με έναν ραδιοσταθμό πανκρήτιας εμβέλειας εξοπλισμένο με σύστημα εκπομπής RDS το οποίο να μπορούν να λαμβάνουν όλα τα αυτοκίνητα που είναι επίσης εξοπλισμένα με δέκτες RDS; Ένα σύστημα συνδεδεμένο με φωτεινούς σηματοδότες, μεταβλητά σήματα ορίων ταχύτητας και με έναν δωρεάν τηλεφωνικό αριθμό για τους οδηγούς που διαπιστώνουν ένα πρόβλημα και θέλουν να το αναφέρουν για να προστατεύσουν τους συμπολίτες τους;

Όλα είναι δυνατά για όσους θέλουν και έχουν διάθεση να το τολμήσουν!

Με στοιχεία από το http://routes.wallonie.be.
* Φυσικός, υπάλληλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι απόψεις είναι προσωπικές και δεν εκφράζουν κατ’ ανάγκη την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. http://alevantis.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: