27 Αυγούστου 2013

Μικρά ενδιαφέροντα …

Το ακόλουθο άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 27 Αυγούστου 2013.

ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΚΑΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ-122
Μικρά ενδιαφέροντα …
γράφει ο Παναγιώτης Αλεβαντής*

Νέα επιστημονική μέθοδος κατά του ροχαλητού. Αεροπλάνο, το ασφαλέστερο μεταφορικό μέσο. Τα πουλιά γνωρίζουν τα όρια ταχύτητας. Η κληρονομιά του Τσερνομπίλ στα δένδρα.

Ασκήσεις ωδικής κατά του ροχαλητού. 93 άτομα συμμετείχαν σε μια μελέτη καταπολέμησης του ροχαλητού με ασκήσεις ωδικής η οποία σημείωσε επιτυχία. Η μελέτη έγινε στο Βασιλικό νοσοκομείου του Ντέβον και Έξετερ στο Ηνωμένο Βασίλειο και σε αυτήν συμμετείχε και ένας ελληνικής καταγωγής ωτορινολαρυγγολόγος. Οι ασθενείς συμμετείχαν επί τρίμηνο σε ασκήσεις ωδικής με στόχο την ενίσχυση των μυών του φάρυγγα. Το αποτέλεσμα ήταν η μείωση της σοβαρότητας, της συχνότητας και της έντασης του ροχαλητού και η βελτίωση των συμπτωμάτων σε όσους έπασχαν από ήπια έως μέτρια άπνοια. Την μέθοδο εμπνεύστηκε η Άλις Οζαί, μια διευθύντρια χορωδίας, τραγουδίστρια και συνθέτρια. Την εφάρμοσε πειραματικά επί αρκετά χρόνια μέχρι που επιβεβαιώθηκε και επιστημονικά με την πρόσφατα δημοσιευθείσα μελέτη. Περισσότερες πληροφορίες (στα αγγλικά) και παραγγελίες των ασκήσεων σε CD (κόστος 55 ευρώ περίπου) στη διεύθυνση www.singingforsnorers.com).

Μην φοβάστε τα αεροπλάνα. Είναι τα ασφαλέστερα μεταφορικά μέσα. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας για την ασφάλεια των πτήσεων, το 2012 ήταν η χρονιά με τα λιγότερα αεροπορικά ατυχήματα και με τα λιγότερα θύματα της τελευταίας εξαετίας. Το 2012 μεταφέρθηκαν με αεροπλάνο 2,9 δισεκατομμύρια επιβάτες (αύξηση 5% σε σχέση με το 2011 και αύξηση του αριθμού των επιβατο-χιλιομέτρων κατά 5,5%). Ο αριθμός των ατυχημάτων μειώθηκε κατά 21% και αντιστοιχεί σε 3,2 ατυχήματα ανά εκατομμύριο αναχωρήσεις. Ο αριθμός των θυμάτων μειώθηκε σε σχέση με το 2011 κατά 10% με αποτέλεσμα το 2012 να χαρακτηρίζεται το ασφαλέστερο έτος όσον αφορά τον αριθμό των θυμάτων από το 2004.

Πουλιά και όρια ταχύτητας. Δυο καναδοί βιολόγοι παρακολούθησαν συστηματικά τη συμπεριφορά των πουλιών στους δρόμους όταν παρατήρησαν ότι τα πουλιά πέταγαν σε μεγαλύτερες αποστάσεις μπροστά από το αυτοκίνητό τους σε δρόμους όπου το όριο ταχύτητας ήταν μεγαλύτερο. Στους δρόμους με όριο ταχύτητας 50 χιλιόμετρα την ώρα τα πουλιά απογειώνονταν σε απόσταση 15 μέτρων από το επερχόμενο αυτοκίνητο ενώ στους δρόμους που το όριο ήταν 110 χλμ/ώρα η αντίστοιχη απόσταση ήταν 75 μέτρα. Οι αποστάσεις αυτές παρέμεναν οι ίδιες ακόμη και όταν τα επερχόμενα αυτοκίνητα έτρεχαν πιο γρήγορα από το επίσημο όριο ταχύτητας. Τα πουλιά δεν διαβάζουν φυσικά τα σήματα της τροχαίας αλλά ούτε και αντιδρούν στην πραγματική ταχύτητα των αυτοκινήτων. Οι δύο βιολόγοι που έκαναν τις σχετικές παρατηρήσεις θεωρούν ότι τα πουλιά αντιμετωπίζουν τα αυτοκίνητα ως θηρευτές θεωρώντας ότι σε ορισμένες περιοχές οι θηρευτές αυτοί είναι πιο επικίνδυνοι. Παρατήρησαν επίσης ότι οι τα πουλιά άφηναν τα αυτοκίνητα να πλησιάσουν περισσότερο την άνοιξη ενώ το φθινόπωρο συμπεριφέρονταν με μεγαλύτερη προσοχή. Αυτό κατά τη γνώμη τους οφείλεται μάλλον στο γεγονός ότι την άνοιξη τα πουλιά είναι πιο δραστήρια τρέφοντας τα μικρά τους ή επειδή τα νέα πουλάκια εκπαιδεύονται την άνοιξη στις συνθήκες του περιβάλλοντός τους.

Τα πεύκα θυμούνται το Τσερνομπίλ. Η έκθεση στην ακτινοβολία που διέρρευσε από το πυρηνικό ατύχημα στο Τσερνομπίλ το 1986 είχε ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις στα δένδρα της περιοχής με βάση μια πρόσφατα δημοσιευθείσα μελέτη. Τα χειρότερα αποτελέσματα καταγράφηκαν αμέσως μετά το ατύχημα αλλά τα δένδρα που επέζησαν αποδείχτηκαν πιο ευαίσθητα στις περιβαλλοντικές καταπονήσεις. Στα νεαρά δένδρα παρατηρήθηκαν επίσης και ανωμαλίες στην ανάπτυξη λόγω μεταλλάξεων αλλά και νεκρώσεις κυττάρων. Η μελέτη κάλυψε πάνω από 100 δένδρα δασικού πεύκου (Pinus sylvestris) σε 12 τοποθεσίες γύρω από το Τσερνομπίλ. Τα δένδρα αυτά αποτελούν αντικείμενο δασοκομίας και έχουν σημαντική οικονομική αξία. Οι δακτύλιοι τους μπορούν να αναγνωστούν ευκολότερα για να εντοπιστούν σημάδια από την ακτινοβολία.

* Φυσικός, υπάλληλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι απόψεις είναι προσωπικές και δεν εκφράζουν κατ’ ανάγκη την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. http://alevantis.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: