(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 4 Αυγούστου 2015 στη στήλη Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα-209)
Ταξίδευα την περασμένη εβδομάδα στις Κυκλάδες με ένα ιστιοπλοϊκό, καλεσμένος ενός φίλου. Το έξυπνο κινητό μας εξασφάλισε τηλεφωνική επικοινωνία ακόμη και μεσοπέλαγα. Ταυτόχρονα μας επέτρεψε να έχουμε πρόσβαση και στο διαδίκτυο για να ανταλλάξουμε μηνύματα, να δούμε την πρόγνωση του καιρού, να διαβάσουμε τις αναρτήσεις των φίλων και να ενημερωθούμε για τις τελευταίες ειδήσεις. Ακόμη να παρακολουθήσουμε την εξέλιξη του ταξιδιού μας με την χρήση συστημάτων γεωεντοπισμού μέσω δορυφόρων.
Ευτυχώς, όλα πήγαν καλά και δεν χρειαστήκαμε να ζητήσουμε βοήθεια. Η κάλυψη του δικτύου θα μας επέτρεπε, σε περίπτωση σοβαρού προβλήματος, να καλέσουμε το 112, τον ευρωπαϊκό αριθμό έκτακτης ανάγκης. Μεσοπέλαγα! Όπως είχαν κάνει κάποιοι επιβάτες του Norman Atlantic της ΑΝΕΚ όταν αντιλήφθηκαν την πυρκαγιά που είχε ξεσπάσει στο πλοίο τον περασμένο Δεκέμβριο.
Το κινητό αποδεικνύεται χρήσιμο σε όλες τις καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Μάλιστα, στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 65% των κλήσεων στις υπηρεσίες επειγόντων γίνονται από κινητά τηλέφωνα. Στην ιδιαίτερη περίπτωση των τροχαίων ατυχημάτων που μπορούν να συμβούν σε οποιοδήποτε σημείο του οδικού δικτύου, ιδιαίτερη σημασία έχει η έγκαιρη άφιξη της βοήθειας στο σημείο του ατυχήματος. Και αυτό με βάση την ακριβή γνώση των γεωγραφικών συντεταγμένων του καλούντος.
Γι' αυτό, η Ευρωπαϊκή Ένωση μετά από πολύχρονες συζητήσεις και μελέτες, έχει θεσμοθετήσει την υποχρεωτική εγκατάσταση από τον Απρίλιο του 2018 του συστήματος eCall σε όλα τα καινούργια αυτοκίνητα. Το σύστημα αυτό, σε περίπτωση ατυχήματος, θα καλεί το 112 αναφέροντας και την θέση του ατυχήματος. Θα επιταχύνεται έτσι η επέμβαση των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης και θα σώζονται ανθρώπινες ζωές.
Βέβαια, η εγκατάσταση του eCall θα είναι υποχρεωτική μόνο στα καινούργια αυτοκίνητα. Κι επειδή κάθε χρόνο ανανεώνεται μόνο το 4% περίπου του στόλου των αυτοκινήτων, η εγκατάσταση του νέου συστήματος δεν προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί πριν από το 2045! Φυσικά θα είναι δυνατή η εγκατάσταση του eCall και σε παλαιότερα αυτοκίνητα με σχετικά μικρό κόστος (υπολογίζεται γύρω στα 100 ευρώ) αλλά και πάλι θα περάσει καιρός μέχρι να εξοπλιστεί όλος ο στόλος …
Επιπλέον, το eCall έχει σχεδιαστεί μόνο για αυτοκίνητα. Όμως τι γίνεται αν οδηγείτε μοτοσυκλέτα; Ή ποδήλατο; Ή τις άκρως επικίνδυνες τετράτροχες «γουρούνες»; Ή τέλος αν σκαρφαλώνετε με τα πόδια στις κρητικές μαδάρες και πέσετε σε κάποιο φαράγγι όπως έχει συμβεί κατ' επανάληψη σε μη ενημερωμένους τολμηρούς τουρίστες; Το κινητό σας θα είναι μάλλον άχρηστο αν δεν είστε σε θέση να τηλεφωνήσετε γιατί θα έχετε χάσει τις αισθήσεις σας και δεν είχατε φροντίσει, όπως προβλέπουν οι κανόνες ασφαλείας, να συνοδεύεστε από κάποιον που θα καλέσει σε βοήθεια.
Μια ελληνική εταιρεία υψηλής τεχνολογίας έχει τώρα μια λύση που υπερτερεί του eCall γιατί λειτουργεί σε κάθε περίπτωση και όχι μόνο στα αυτοκίνητα. Η ιδέα ήταν απλή και στηρίζεται στα εξελιγμένα συστήματα και τους αισθητήρες που έχουν τα σύγχρονα έξυπνα κινητά για την ανίχνευση της κίνησης και των μεταβολών της. Μια εφαρμογή που εγκαθίσταται εύκολα στο κινητό ενεργοποιείται μόλις αντιληφθεί μια πολύ απότομη επιβράδυνση και στέλνει ένα σήμα προληπτικού συναγερμού σε ένα τηλεφωνικό κέντρο.
Στη συνέχεια και μέσα στα επόμενα 20 δευτερόλεπτα, η εφαρμογή θα επιβεβαιώσει αν οι αισθητήρες λειτουργούν κανονικά δηλαδή αν το κινητό συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά. Δηλαδή ότι δεν έχει καταστραφεί. Σε περίπτωση καταστροφής του κινητού, ο προληπτικός συναγερμός μετατρέπεται σε οριστικό και το κέντρο ενεργοποιεί τις αρμόδιες υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης.
Στην περίπτωση που το κινητό συνεχίζει να λειτουργεί, το σύστημα θα ελέγξει μέσα στα επόμενα 1 με 2 λεπτά αν το κινητό μετακινείται και σε αυτή την περίπτωση θα εκπέμψει σήμα ακύρωσης του συναγερμού. Όμως αν το κινητό δεν φαίνεται να κινείται θα σταλεί οριστικός συναγερμός αλλά με την ένδειξη ότι το κινητό λειτουργεί ώστε πριν την κινητοποίηση των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης να επιβεβαιωθεί το ενδεχόμενο ατύχημα με τηλεφωνική επικοινωνία με τον χρήστη.
Σε κάθε περίπτωση, το κέντρο διαβιβάζει στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης τα στοιχεία του ιδιοκτήτη του τηλεφώνου καθώς και την ακριβή του θέση. Αυτό διευκολύνει την αποστολή της βοήθειας στο σωστό σημείο χωρίς περιττές καθυστερήσεις.
Το PODIS (POst DIstress System, δηλαδή Σύστημα Ενημέρωσης Μετά το Ατύχημα) παρουσιάστηκε πριν από λίγες εβδομάδες στο συνέδριο SafeChania2015. Το σύστημα έχει ήδη αναπτυχθεί και βρίσκεται σε πιλοτική λειτουργία. Στόχος είναι να υιοθετηθεί από κάποιες ασφαλιστικές εταιρείες που έχουν κάθε συμφέρον να το διανείμουν δωρεάν στα μέλη τους. Οι εν λόγω εταιρείες θα μπορούν να αναλάβουν και την λειτουργία του ενδιάμεσου κέντρου ελέγχου της αξιοπιστίας των κλήσεων πριν από την ενεργοποίηση των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης.
Η παραπάνω εφαρμογή δεν είναι βέβαια η μόνη στον τομέα της ασφάλειας που μπορεί να χρησιμοποιήσει κάποιος άμεσα ή στο προσεχές μέλλον. Ήδη υπάρχουν εφαρμογές για κινητά που εξασφαλίζουν τον εντοπισμό της θέσης παιδιών αλλά και κατοικίδιων ζώων. Αλλά και συστήματα παρακολούθησης και συναγερμού για ηλικιωμένους - ιδίως όσων είναι ευάλωτοι λόγω προχωρημένης ηλικίας ή εξαιτίας κάποιων σοβαρών παθήσεων.
Το έξυπνο κινητό τηλέφωνο έχει κατηγορηθεί - συχνά δικαιολογημένα - για πολλά! Ακτινοβολίες, εθισμοί σε παιχνίδια, παρακολούθηση από υπηρεσίες ασφαλείας, πρόσβαση σε ιστοσελίδες με ακατάλληλο περιεχόμενο, φουσκωμένοι λογαριασμοί, χρήση σε διαγωνίσματα για αντιγραφή, απόσπαση της προσοχής κατά την οδήγηση, … Όμως, η λογική και έξυπνη χρήση του μπορεί να σώσει ζωές σε κάθε είδους καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.
Παραφράζοντας έναν γνωστό βυζαντινό αφορισμό μπορούμε να πούμε ότι ««Αν εκ του κινητού ἐῤῥρύη τὰ φαῦλα, τότε και εκ του κινητού πηγάζει τα κρείτω!»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου