04 Ιανουαρίου 2012

Ο υφυπουργός στο τιμόνι

Το ακόλουθο άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 4 Ιανουαρίου 2012.

ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΚΑΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ

Ο υφυπουργός στο τιμόνι
γράφει ο Παναγιώτης Αλεβαντής*

Ο Βέλγος υφυπουργός μεταφορών Μελχιόρ Ουατελέ πέρασε τη νύχτα της Πρωτοχρονιάς μαζί με τους Υπεύθυνους Νέους Οδηγούς βοηθώντας οδηγούς που είχαν πιεί να επιστρέψουν με ασφάλεια σπίτι τους

Οι Υπεύθυνοι Νέοι Οδηγοί είναι μια εθελοντική οργάνωση στο Βέλγιο που δραστηριοποιείται στις γιορτές συμβάλλοντας στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων λόγω υπερβολικής κατανάλωσης οινοπνεύματος. Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας του Βελγίου υπενθυμίζει στους πολίτες τις παραμονές των εορτών τη σημασία που έχει για την ασφάλεια των οδηγών ο ορισμός ενός Μπόμπ ή Νηφάλιου Οδηγού, ο οποίος θα αναλάβει να μην πιεί για να οδηγήσει τους φίλους της παρέας με ασφάλεια στα σπίτια τους. Όμως καμιά φορά και ο ίδιος ο Νηφάλιος Οδηγός ξεχνιέται και καταναλώνει ένα-δυο ποτηράκια παραπάνω. Τότε, με ένα τηλεφώνημα στους Υπεύθυνους Νέους Οδηγούς ένας εθελοντής που βέβαια δεν έχει πιει έρχεται και αναλαμβάνει να οδηγήσει την παρέα με ασφάλεια.

Το βράδυ της Πρωτοχρονιάς, 250 Υπεύθυνοι Νέοι Οδηγοί οδήγησαν 400 αυτοκίνητα μεταφέροντας στα σπίτια τους χίλιους περίπου πολίτες που ένοιωθαν ότι δεν ήταν σε κατάσταση να οδηγήσουν. Φέτος, μαζί με τους εθελοντές διανυκτέρευσε από τις 1 έως τις 5 τα ξημερώματα και ο αρμόδιος υφυπουργός μεταφορών μεταφέροντας κι αυτός μερικούς από τους πιωμένους. Ο υφυπουργός έχει συμπεριλάβει στις προτεραιότητές του τον αγώνα κατά της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος και ξενύχτησε το βράδυ της Πρωτοχρονιάς για να συμβάλλει στην ευαισθητοποίηση των πολιτών στους κινδύνους που διατρέχουν όταν οδηγούν μεθυσμένοι. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό δεδομένου ότι σε περίπτωση ατυχήματος το 50% των οδηγών αποδεικνύονται μεθυσμένοι. Γι’ αυτό οι βέλγικες αρχές και ο ίδιος ο υφυπουργός είναι κατηγορηματικοί: «Διαλέξτε: Ποτό ή τιμόνι!».

Για το βράδυ της Πρωτοχρονιάς οι Υπεύθυνοι Νέοι Οδηγοί διέθεταν 75 οχήματα και λειτουργούσαν ανά δύο – ένας οδηγούσε το αυτοκίνητο των «πιωμένων» κι ο άλλος ακολουθούσε με το αυτοκίνητο των Υπεύθυνων Νέων Οδηγών. Αν μια παρέα διαπίστωνε ότι ο οδηγός δεν ήταν σε κατάσταση να οδηγήσει, τηλεφωνούσε σε έναν αριθμό κοινό για όλο το Βέλγιο και ο εθελοντής τηλεφωνητής αφού συγκέντρωνε κάποιες πληροφορίες σχετικά με την ισχύ των εγγράφων που συνοδεύουν το αυτοκίνητο (κυρίως άδεια κυκλοφορίας και ασφάλεια), ειδοποιούσε τους δύο εθελοντές Υπεύθυνους Νέους Οδηγούς να κατευθυνθούν προς το σημείο παραλαβής της εύθυμης παρέας.

Η δράση των Υπεύθυνων Νέων Οδηγών στηρίζεται στην προσφορά των εθελοντών αλλά και των εταιρειών που υποστηρίζουν την προσπάθεια. Η αυτοκινητοβιομηχανία Renault διαθέτει τα αυτοκίνητα και υποστηρίζει την προσπάθεια επειδή θεωρεί ότι η οδική ασφάλεια εξαρτάται όχι μόνο από την τεχνική αρτιότητα των αυτοκινήτων αλλά και από την κατάρτιση των οδηγών. Η Renault επενδύει πολύ στην ασφάλεια των αυτοκινήτων αλλά θέλει να καταδείξει και την σημασία που έχει και η σωστή εκπαίδευση των οδηγών.

Την προσπάθεια υποστηρίζουν επίσης η εταιρεία ελαστικών Michelin που υπενθυμίζει ότι τα τροχαία ατυχήματα είναι η κύρια αιτία θανάτου για τις ηλικίες από 10 έως 24 έτη. Τέλος την προσπάθεια υποστηρίζει και μια μεγάλη βελγική ασφαλιστική εταιρεία, η Ethias, η οποία θεωρεί ότι οι Υπεύθυνοι Νέοι Οδηγοί αποτελούν ένα πάρα πολύ καλό παράδειγμα προς μίμηση για τους υπόλοιπους νέους αλλά και για τους μεγαλύτερους σε ηλικία οδηγούς.

Από το 1995, οι Υπεύθυνοι Νέοι Οδηγοί οργανώνουν επίσης μια φορά το χρόνο μια Νύχτα Χωρίς Τροχαία, εκδήλωση που έχει επεκταθεί από το Βέλγιο σε όλη την Ευρώπη ως Ευρωπαϊκή Νύχτα Χωρίς Τροχαία από το 2003 και μετά με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η εκδήλωση αυτή οργανώνεται ένα Σάββατο του Οκτωβρίου σε συνεργασία με νυκτερινά κέντρα διασκέδασης και στοχεύει στην ευαισθητοποίηση των οδηγών στο γεγονός ότι η οδήγηση δεν συνδυάζεται με το πιοτό. Στην είσοδο του νυκτερινού κέντρου ένα μέλος της παρέας δέχεται να αναλάβει το ρόλο του Νηφάλιου Οδηγού και να μην πιεί κατά τη διάρκεια της βραδιάς. Στο τέλος της διασκέδασης ο Νηφάλιος Οδηγός, που φοράει ένα βραχιολάκι, υποβάλλεται σε αλκοτέστ, κι αν πράγματι δεν έχει πιεί παίρνει ένα συμβολικό δώρο και οδηγά την παρέα με ασφάλεια στο προορισμό της. Αλλιώς επεμβαίνουν οι Υπεύθυνοι Νέοι Οδηγοί …

Τα τροχαία αποτελούν και για την πατρίδα μας μια από τις σοβαρότερες μάστιγες, ιδίως κατά την διάρκεια του Σαββατοκύριακου αλλά και κατά τη διάρκεια των εορτών και των διακοπών. Δράσεις για την Ευρωπαϊκή Νύχτα Χωρίς Ατυχήματα, επικεντρωμένες στους Νηφάλιους Οδηγούς της Παρέας, οργανώνει κάθε χρόνο το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας Πάνος Μυλωνάς (www.ioas.gr), αλλά δεν έχει οργανωθεί ποτέ, εξ όσων ξέρω, μεταφορά των πιωμένων από εθελοντές. Ενημερωτικά, αντιγράφω από το ιστολόγιο antikleidi.wordpress.com αυτά που είπε μεταξύ άλλων σε μια ομιλία του στην Ερμούπολη ο γνωστός οδηγός αγώνων Ιαβέρης: «Πόσοι κάηκαν στις φωτιές της Πελοποννήσου το 2007; 80 άνθρωποι. Και πάλι ο κοιμισμένος στον καναπέ του Έλλην, ξύπνησε από το μόνιμο λήθαργό του και μίλησε για “εθνική τραγωδία”. Οι 2.500 νεκροί κάθε χρόνο στα τροχαία τί είναι; Έχει διαφορά ένας άνθρωπος που καίγεται από έναν που σκοτώνεται σε τροχαίο; Για πείτε μου;» Εγώ θα προχωρούσα το επιχείρημα ακόμη πιο πέρα: «Πόσες εθελοντικές οργανώσεις δραστηριοποιούνται (με κρατική μάλιστα χρηματοδότηση) στον τομέα της κατάσβεσης δασικών πυρκαγιών και πόσες ενεργούν σαν τους Υπεύθυνους Νέους Οδηγούς στον τομέα της πρόληψης των τροχαίων;»

Και πόσοι έλληνες υφυπουργοί ή άλλοι υψηλά ιστάμενοι αρμόδιοι είναι έτοιμοι να ξενυχτήσουν για να εξυπηρετήσουν μερικούς μεθυσμένους οδηγούς οδηγώντας τους με ασφάλεια στο σπίτι τους;

* Φυσικός, υπάλληλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι απόψεις είναι προσωπικές και δεν εκφράζουν κατ’ ανάγκη την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. http://alevantis.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: