12% των θανατηφόρων τροχαίων οφείλεται στη απόσπαση της προσοχής του οδηγού με κύριο υπεύθυνο τα έξυπνα κινητά …
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 6 Ιουνίου 2017 στη στήλη Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα-291)
Παρατηρώ συχνά οδηγούς να μιλούν αμέριμνοι στο κινητό τηλέφωνο ενώ κρατούν το τιμόνι. Άλλοι τρώνε ή συζητούν με τους επιβάτες. Μερικές κυρίες χτενίζονται ή βάφονται. Άλλοι διαβάζουν έγγραφα ή και βιβλία. Είναι προφανές ότι δεν έχουν συναίσθηση του κινδύνου να προκαλέσουν ακόμη και θανατηφόρο ατύχημα λόγω απροσεξίας.
Σύμφωνα με στοιχεία του Βελγικού Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας, η συμπεριφορά κατά την οδήγηση όποιου ή όποιας δεν προσέχει π.χ. μιλάει στο κινητό, ισοδυναμεί με εκείνη ατόμου που έχει καταναλώσει 4 μπύρες. Αν μάλιστα στέλνει μήνυμα με το κινητό του ενώ οδηγεί, έχει 23 φορές περισσότερες πιθανότητες να εμπλακεί σε ατύχημα!
Παράλληλα, με βάση τον ελληνικό Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση επιφέρει πρόστιμο 100 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 30 ημέρες. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας, το 2016 βεβαιώθηκαν 25.381 παραβάσεις χρήσης κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, σημαντική αύξηση σε σχέση με το 2015 όταν είχαν βεβαιωθεί 19.730 τέτοιες παραβάσεις. Συγκριτικά στο Βέλγιο η αστυνομία βεβαιώνει κάθε χρόνο περίπου 100.000 τέτοιες παραβάσεις.
Επιπλέον, σύμφωνα με τις στατιστικές της Αστυνομίας για το 2016, το 12% των θανατηφόρων τροχαίων στην Ελλάδα οφειλόταν στην απόσπαση της προσοχής του οδηγού. Είναι κάτι που εξηγείται εύκολα αφού η χρήση κινητού κατά την οδήγηση ή κάποια άλλη ασχολία προκαλεί υπερφόρτωση του εγκεφάλου με αποτέλεσμα ο οδηγός να φρενάρει ασυναίσθητα αφού δεν μπορεί να κάνει δύο πράγματα ταυτόχρονα - να μιλάει, να τρώει ή να καλλωπίζεται και να οδηγεί!
Όσο δεν ασχολείται αποκλειστικά με το τιμόνι και τον δρόμο, οδηγεί με μειωμένη ταχύτητα και έχει προσβληθεί από «τύφλωση λόγω απροσεξίας». Καρφώνει το βλέμμα μπροστά αλλά δεν βλέπει τι συμβαίνει γύρω. Δεν ακολουθεί ευθύγραμμη τροχιά και ο χρόνος αντίδρασής του αυξάνεται.
Ακόμη και η χρήση συστήματος ανοικτής ακρόασης επηρεάζει την οδήγηση. Από έρευνα του Βελγικού Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας προκύπτει ότι οι οδηγοί που χρησιμοποιούσαν τέτοιο σύστημα πρόσεχαν πολύ λιγότερο τις πινακίδες (-44%), τα άλλα οχήματα (-28%) και τους καθρέπτες. Είχαν επίσης την τάση να οδηγούν στη μεσαία λωρίδα κυκλοφορίας. Το συμπέρασμα είναι ότι ακόμη και με σύστημα ανοικτής ακρόασης ο οδηγός θα πρέπει να διακόψει την επικοινωνία αμέσως αφού εξηγήσει στον καλούντα ότι οδηγεί.
Όμως, ακόμη κι αυτή η σύντομη επικοινωνία μπορεί να αποβεί μοιραία. Ποια είναι λοιπόν η λύση; Ευτυχώς εδώ μπορεί να βοηθήσει η τεχνολογία. Η βελγική εφημερίδα Le Soir παρουσίασε πρόσφατα τρεις νέες εφαρμογές για έξυπνα κινητά, οι οποίες εξασφαλίζουν την απομόνωση του οδηγού κατά την οδήγηση.
Οδηγώ, καλέστε αργότερα. Η Samsung προτείνει μια νέα εφαρμογή, την «In Traffic Reply». Η εφαρμογή, ανιχνεύει μέσω γεωεντοπισμού την ταχύτητα του οχήματος, ανεξάρτητα αν είναι ποδήλατο, μοτοσυκλέτα ή αυτοκίνητο. Μόλις η ταχύτητα αυτή ξεπεράσει τα 10 χιλιόμετρα την ώρα, η εφαρμογή, εφόσον έχει ενεργοποιηθεί, απαντά αυτόματα στις εισερχόμενες κλήσεις αλλά και στα μηνύματα. Στις κλήσεις απαντά με ένα ηχογραφημένο μήνυμα και στα μηνύματα με ένα ανάλογο γραπτό μήνυμα: «Αυτή τη στιγμή οδηγώ, παρακαλώ καλέστε αργότερα!».
Δυστυχώς, προς το παρόν η εφαρμογή αυτή είναι συμβατή μόνο με έξυπνα κινητά Samsung. Επιπλέον, ακόμη κι αν αυτή (ή κάποια άλλη παρόμοια εφαρμογή) διατεθεί σε όλα τα έξυπνα κινητά, οι χρήστες θα πρέπει να έχουν υπόψη τους ότι η χρήση του γεωεντοπισμού καταναλώνει πολύ μπαταρία.
Για εταιρικά αυτοκίνητα. Μια άλλη εφαρμογή που απευθύνεται σε εταιρείες με στόλο αυτοκινήτων λειτουργεί διαφορετικά. Το Freeedrive, απαιτεί κατ' αρχήν την εγκατάσταση μιας πλακέτας σε κάθε αυτοκίνητο (που κοστίζει 50 ευρώ ετησίως). Η πλακέτα περιλαμβάνει κάρτα ασύρματης επικοινωνίας που ενεργοποιεί αυτόματα μιαν εφαρμογή στο έξυπνο κινητό του οδηγού μόλις ξεκινήσει το όχημα. Αν ο οδηγός πιάσει το κινητό του ενώ οδηγεί ακούει μιαν ενοχλητική ηχητική προειδοποίηση και λαμβάνει ένα γραπτό μήνυμα μαζί με μια δόνηση. 9 στους 10 οδηγούς σταμάτησαν να χρησιμοποιούν το τηλέφωνο κατά την οδήγηση.
Σε περίπτωση επαναλαμβανόμενης υποτροπής το σύστημα επιτρέπει επίσης την αυτόματη διακοπή του σήματος στο κινητό μόλις ο οδηγός βάλει το κλειδί στη μηχανή. Πρόκειται για ριζική αντιμετώπιση, αλλά συχνά αναγκαία - ιδίως σε λεωφορεία, φορτηγά, ταξί και οχήματα διανομής, των οποίων οι οδηγοί συχνά χρησιμοποιούν το κινητό τηλέφωνο χωρίς περιορισμό …
Κλωβός Φαραντέι. Ο κλωβός Φαραντέι είναι ένα μεταλλικό πλέγμα που θωρακίζει τον χώρο τον οποίο περιβάλλει από ηλεκτρικά πεδία και ηλεκτρομαγνητικά κύματα. Χρησιμοποιείται για την προστασία ευαίσθητων οργάνων ή ακόμη και για την αντικεραυνική προστασία κτιρίων. Αν κλείσετε το κινητό σας σε έναν κλωβό Φαραντέι, το απομονώνετε τελείως και δεν μπορείτε να λάβετε καμία κλήση ούτε μήνυμα. Ο κλωβός βέβαια θα πρέπει να είναι γειωμένος.
Ένα τέτοιο σύστημα μελετά η αυτοκινητοβιομηχανία Νισάν για το Juke, το νέο της όχημα ψυχαγωγίας/εργασίας (SUV). Αν το κινητό τοποθετηθεί στην ειδική θήκη απομονώνεται από τα σήματα κινητής, τα WiFi και τις συνδέσεις Bluetooth. Προβλέπεται μόνο ενσύρματη σύνδεση για την μετάδοση στο αυτοκίνητο της μουσικής που έχει αποθηκευτεί στη συσκευή. Πρόκειται για δραστική λύση για όποιον ή όποιαν νοιώθει ότι δεν μπορεί να αντισταθεί στη χρήση κινητού κατά την οδήγηση.
Άλλες εφαρμογές. Υπάρχουν βέβαια και λιγότερο περίπλοκες εφαρμογές που επιτρέπουν την απάντηση σε εισερχόμενες κλήσεις και μηνύματα. Όμως αυτές πρέπει να ενεργοποιηθούν πριν από την αναχώρηση και να απενεργοποιηθούν μόλις ο οδηγός βγει από το αυτοκίνητο. Και φυσικά, υπάρχει πάντα η επιλογή απενεργοποίησης της συσκευής πριν αρχίσει η οδήγηση.
Ο καθένας και η καθεμιά από εμάς θα επιλέξει τη λύση που του ταιριάζει ανάλογα με την αξία που δίνει στην ανθρώπινη ζωή. Τη δική του και εκείνη των αγαπημένων του. Η έλλειψη αυτοσυγκέντρωσης κατά την οδήγηση μπορεί να σκοτώσει. Αξίζει τον κόπο να βάζει κανείς τη ζωή του σε κίνδυνο με αυτό τον τρόπο;
06 Ιουνίου 2017
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου