14 Μαρτίου 2017

Για την ισότιμη ένταξη των ανάπηρων

Από τις διαβάσεις για ανάπηρους και τις λωρίδες για τους τυφλούς στους εξειδικευμένους υπότιτλους για κωφούς και την ακουστική περιγραφή για άτομα με προβλήματα όρασης
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 14 Μαρτίου 2017 στη στήλη Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα-280)

Tα άτομα με αναπηρία αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα προβλήματα σε περίπτωση ατυχήματος ή καταστροφής. Προσωπικά, το συνειδητοποίησα στα μαθήματα διάσωσης που παρακολούθησα στο πλαίσιο της εργασίας μου. Εκεί άκουσα ότι σε κάθε πολυώροφο κτήριο πρέπει να υπάρχει ειδικός ανελκυστήρας για την εκκένωση των ατόμων με κινητικά προβλήματα από τους διασώστες. Ότι πρέπει να λαμβάνεται ιδιαίτερη μέριμνα για όσους δεν μπορούν να ακούσουν το συναγερμό σε περίπτωση πυρκαγιάς, αλλά και για όσους δεν μπορούν να δουν τις εξόδους κινδύνου λόγω προβλημάτων όρασης.

Με βάση τη νομοθεσία περί υγιεινής και ασφάλειας στους χώρους εργασίας οι αρμόδιοι θα πρέπει να φροντίζουν ιδιαίτερα για τις διαδικασίες που θα εφαρμοστούν για τα άτομα με αναπηρίες σε περίπτωση ατυχήματος ή καταστροφής. Παράλληλα, θα πρέπει οδηγοί και καταστηματάρχες να μην κλείνουν τις διαβάσεις και τους οδηγούς όδευσης τυφλών στα πεζοδρόμια. Στις θέσεις στάθμευσης για ανάπηρους δεν θα πρέπει να σταθμεύουν άλλοι πολίτες. Και τα κτήρια θα πρέπει σιγά-σιγά να γίνουν, είτε εκ κατασκευής είτε στο πλαίσιο ανακαίνισης, φιλικότερα προς τους ανάπηρους.

Όμως, η ένταξη των ατόμων με αναπηρία δεν εξαντλείται σε κάποια προφανή μέτρα για την προστασία τους σε περίπτωση ατυχήματος ή καταστροφής, ή για την επαγγελματική τους αποκατάσταση. Υπάρχει ένας άλλος μεγάλος τομέας που φαίνεται ότι έχει παραμεληθεί και που αρχίζει να αποτελεί αντικείμενο προβληματισμού και στην Ελλάδα. Πρόκειται για τις διευκολύνσεις που πρέπει να παρέχονται σε όσους πάσχουν από αναπηρίες ακοής και όρασης ώστε να έχουν πρόσβαση σε κινηματογραφικά έργα, στις εκπομπές της τηλεόρασης, στο διαδίκτυο, στην εκπαίδευση και τέλος στα έργα τέχνης και τα μουσεία.

Τα εργαλεία που διευκολύνουν τους ανάπηρους έχουν δύο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Πρώτον, με δεδομένη την γήρανση του πληθυσμού, μπορούν να χρησιμοποιηθούν και από τους ηλικιωμένους. Οι οποίοι, παράλληλα με άλλα προβλήματα υγείας αντιμετωπίζουν μειωμένη όραση και ακοή. Και δεύτερον, καλύπτουν ανάγκες και στον σημαντικό τομέα της μετάφρασης και της διερμηνείας από τον οποίο αντλούν τεχνογνωσία και εμπειρία.

Για το λόγο αυτό το Γραφείο Αθηνών της Γενικής Διεύθυνσης Μετάφρασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής περιέλαβε τη διάσταση της υποστήριξης των ατόμων με αναπηρία σε πολλές από τις εκδηλώσεις που οργάνωσε τα τελευταία χρόνια. Το πρόβλημα το περιέγραψε παραστατικά ο Ιωάννης Γιάλλουρος, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Κωφών Ελλάδας, στην Ημερίδα για τις ελλείψεις και τις προοπτικές όσον αφορά τα εργαλεία υποστήριξης της ελληνικής γλώσσας στους υπολογιστές: «Εμείς μεγαλώσαμε χωρίς να έχουμε πρόσβαση στις ταινίες του κλασσικού ελληνικού κινηματογράφου!».

Οι ατάκες του Βέγγου και του Κωνσταντάρα, οι διάλογοι της Βουγιουκλάκη και του Παπαμιχαήλ ή της Καρέζη και του Καζάκου, αλλά και τα αστεία του Χατζηχρήστου και του Ηλιόπουλου, ήταν άγνωστα σε αυτούς τους συμπολίτες μας αφού οι ταινίες αυτές απέκτησαν ελληνικούς υπότιτλους μόλις πριν από λίγα χρόνια. Μάλιστα, για τα άτομα με ακουστικές αναπηρίες ο απλός υποτιτλισμός δεν αρκεί. Χρειάζεται εξειδικευμένος υποτιτλισμός με αναφορά και στους άλλους ήχους μιας ταινίας ή και υπόδειξη, συχνά με υπότιτλους άλλου χρώματος ή γραμματοσειράς, ότι μιλά κάποιος που δεν εμφανίζεται στο πλάνο.

Όμως τι γίνεται με τις ειδήσεις, τις συνεντεύξεις καθώς και με τα ζωντανά προγράμματα και τις αναμεταδόσεις; Υπάρχουν πολλοί τρόποι αντιμετώπισης. Με τη χρήση νοηματικής γλώσσας. Χρησιμοποιώντας πρόγραμμα αυτόματης παραγωγής υποτίτλων ή νοηματικής διερμηνείας με αναγνώριση της ομιλίας. Ή ακόμη με «ζωντανό υποτιτλισμό» όπου οι υπότιτλοι παράγονται από «διερμηνέα» ο οποίος ακούει και πληκτρολογεί σε πραγματικό χρόνο. Υπέρτιτλοι χρησιμοποιούνται επίσης σε θέατρα και όπερες.

Για τους τυφλούς χρησιμοποιούνται άλλες τεχνικές. Μια από αυτές είναι η ακουστική περιγραφή. Στα κενά των διαλόγων μιας ταινίας παρεμβάλλονται σχόλια από έναν αφηγητή που περιγράφει τις σκηνές έτσι ώστε ο τυφλός να κατανοήσει το έργο. Για την χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών, έξυπνων τηλεφώνων και του διαδικτύου, οι τυφλοί χρησιμοποιούν προγράμματα σύνθεσης φωνής τα οποία «διαβάζουν» τα κείμενα που εμφανίζονται στην οθόνη.

Ωστόσο, η ύπαρξη τεχνολογικών λύσεων δεν σημαίνει ότι οι ανάπηροι μπορούν να απολαύσουν απρόσκοπτη πρόσβαση σε οπτικοακουστικές παραγωγές. Γιατί θα πρέπει οι παραγωγοί των ταινιών και των τηλεοπτικών εκπομπών να συμπεριλάβουν στα προϊόντα τους υπότιτλους και ακουστικές περιγραφές. Κάτι που στην Ελλάδα συμβαίνει μόνο σε πάρα πολύ μικρή κλίμακα ...

Σε μιαν άλλη Ημερίδα σχετικά με την οπτικοακουστική μετάφραση και την πρόσβαση ατόμων με αναπηρία, αναλύθηκαν η υπάρχουσα κατάσταση, οι προκλήσεις και οι προοπτικές σε αυτό τον τομέα. Ένα πρώτο εμπόδιο είναι η ισχύουσα νομοθεσία που πρέπει να ενισχυθεί δημιουργώντας σαφείς υποχρεώσεις και προβλέποντας περαιτέρω ενίσχυση των σχετικών πανεπιστημιακών σπουδών. Απαιτείται επίσης η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων και η αντιμετώπιση των ατόμων με αναπηρία ως ισότιμων πολιτών όσον αφορά το θέμα της προσβασιμότητας.

Τέλος, στο πρόσφατο Συνέδριο για τα Γλωσσικά επαγγέλματα και την Ψηφιακή Ενιαία Αγορά παρουσιάστηκε μια επισκόπηση των γλωσσικών τεχνολογιών που χρησιμοποιούνται για την υποστήριξη ατόμων με αναπηρία και ηλικιωμένων. Πρόκειται για τις εργασίες του εργαστηρίου Φωνής και Προσβασιμότητας του Πανεπιστημίου Αθηνών που υποστηρίζει τους φοιτητές με αναπηρία ώστε να μπορούν να παρακολουθήσουν και να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.

Όλες οι πληροφορίες για της Ημερίδες και το Συνέδριο υπάρχουν στην ιστοσελίδα του Γραφείου Αθηνών της Γενικής Διεύθυνσης Μετάφρασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στη διεύθυνση http://europa.eu/!WF43bm.

Ενάντια στους επικίνδυνους μύθους του διαδικτύου-10

Το άρθρο με τίτλο «Γέμισε… κάλπικα ευρώ μεγάλη πόλη της Κρήτης» είναι ψευδές. Στο άρθρο αναφέρεται ότι τα κάλπικα μονόευρα και δίευρα κέρματα, απεικονίζουν την Σκανδιναβική χερσόνησο με διχάλα στο αριστερό τμήμα. Κάτι που δεν ισχύει για τα νόμιμα κέρματα.

Όμως, από την σχετική σελίδα της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας προκύπτει ότι, αμφότερα τα σχέδια είναι νόμιμα αφού πρόκειται για κέρματα που παράχθηκαν πριν και μετά το 2004, έτος της διεύρυνσης της ΕΕ προς την κεντρική και ανατολική Ευρώπη, την Κύπρο και τη Μάλτα.

Περισσότερες πληροφορίες http://ellinikahoaxes.gr/2017/03/09/kalpika-kermata-kriti/
Με στοιχεία από το http://ellinikahoaxes.gr

07 Μαρτίου 2017

Αγαπητοί γονείς …

Επιστολή που δημοσιεύτηκε σε γαλλική ομάδα εκπαιδευτικών στο Facebook …
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 7 Μαρτίου 2017 στη στήλη Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα-279)

«Αγαπητοί γονείς, σας υπενθυμίζουμε ότι τα παιδία σας θα πρέπει να μάθουν στο σπίτι μερικά βασικά πράγματα.

Τις μαγικές λέξεις: 
  • Καλημέρα. 
  • Καληνύχτα. 
  • Σας παρακαλώ. 
  • Επιτρέπετε; 
  • Με συγχωρείτε! 
  • Ευχαριστώ πολύ!

Επίσης στο σπίτι θα πρέπει να μάθουν:
  • Να είναι τίμια. 
  • Να μη λένε ψέματα. 
  • Να είναι δίκαια. 
  • Να είναι στην ώρα τους. 
  • Να μη λένε άσχημα λόγια. 
  • Να είναι αλληλέγγυα. 
  • Να σέβονται τους φίλους τους, τους ηλικιωμένους και τους δασκάλους τους.

Στο σπίτι ακόμη θα μάθουν:
  • Να είναι καθαρά. 
  • Να μη μιλούν με γεμάτο στόμα. 
  • Να μην πετούν σκουπίδια καταγής.

Τέλος, στο σπίτι θα μάθουν:
  • Να είναι οργανωμένα. 
  • Να φροντίζουν τα πράγματά τους και να μην βάζουν χέρι στα πράγματα των άλλων.

Στο σχολείο διδάσκουμε στα παιδιά:
  • Μαθηματικά, 
  • Φυσικές επιστήμες, 
  • Γεωγραφία, 
  • Ιστορία, 
  • Γλώσσες, 
  • Φυσική αγωγή, 
  • και ενισχύουμε την παιδεία που έχουν λάβει τα παιδιά από τα σπίτια τους …

Σας παρακαλούμε να κυκλοφορήσετε το μήνυμα αυτό. Είναι για το καλό της πατρίδας μας».

Ως πολύτεκνος γονέας, επιτρέψετε μου να προσθέσω μερικά ακόμη πράγματα που πρέπει να μάθουν τα Ελληνόπουλα από τους γονείς στο σπίτι τους.

  • Να σέβονται τον εαυτό τους, τους συνανθρώπους τους με τις ιδιαιτερότητές τους, τη δημόσια περιουσία και το φυσικό περιβάλλον. 
  • Να μην παραβιάζουν τους νόμους, ιδίως όταν αυτό θέτει σε κίνδυνο ζωές και περιουσίες. 
  • Να μιλούν μόνο για θέματα τα οποία γνωρίζουν και να μην πιστεύουν κάτι αν πρώτα δεν το ελέγξουν. 
  • Να μην καυχιόνται μόνο για τους ένδοξους προγόνους, αλλά να θέλουν να φανούν αντάξια τους.

Πριν αποδώσουμε ευθύνες στο κράτος για την έλλειψη παιδείας, στην οποία εύκολα φορτώνουμε κάθε κακοτυχία και κακομοιριά μας, ας αναλογιστούμε την παιδεία που πήραμε από τα σπίτια μας και το παράδειγμα που δείχνουμε στα παιδιά μας. Ακόμη κι αν τους διδάξουμε όλα τα παραπάνω θα πρέπει να τους εμφυσήσουμε και τη δύναμη να τα εφαρμόζουν, έστω κι αν οι γύρω τους κάνουν τα αντίθετα και τα αντιμάχονται ή και τα χλευάζουν.

Τα μεγάλα έθνη αποτελούνται από ευγενείς, σεβαστικούς και αλληλέγγυους πολίτες που νοιάζονται για το μέλλον της πατρίδας και εργάζονται γι' αυτό.

Ενάντια στους επικίνδυνους μύθους του διαδικτύου-9

Κυκλοφόρησε η είδηση ότι η Ισλανδία είναι έτοιμη να προσφέρει επίδομα 1.800 ευρώ το μήνα σε όποιον άνδρα αποφασίσει να παντρευτεί Ισλανδή και να συνδράμει στην αύξηση του πληθυσμού της χώρας (Φύγαμε… Επίδομα 1.800 ευρώ το μήνα για άνδρες που θα παντρευτούν Ισλανδή;).
Το ψευδές δημοσίευμα είχε κυκλοφορήσει το 2016 αλλά τότε αναφερόταν στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και υποσχόταν 3.000 δολάρια το μήνα σε γυναίκες (κυρίως από τη Βόρεια Αφρική) που θα παντρευόταν άνδρες από την εν λόγω χώρα …

Περισσότερες πληροφορίες http://ellinikahoaxes.gr/2017/02/26/trelo-epidoma-ton-islandon/ 
Με στοιχεία από το http://ellinikahoaxes.gr

21 Φεβρουαρίου 2017

Περί αστυνόμευσης στα Χανιά

Η αντιμετώπιση των προβλημάτων της καθημερινότητας δεν πρέπει να εξαρτάται μόνο από την Αστυνομία αλλά χρειάζεται ολοκληρωμένο σχέδιο και ενεργό συμμετοχή των πολιτών
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 21 Φεβρουαρίου 2017 στη στήλη Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα-278)

Κυκλοφοριακό χάος στην πόλη. Παράνομα παρκαρίσματα από ασυνείδητους οδηγούς. Τροχαία ατυχήματα από οδηγούς που έχουν πιεί, που δεν φορούν ζώνη ή κράνος, που αναπτύσσουν υπερβολική ταχύτητα. Θεριακλήδες καπνιστές που μετατρέπουν καφετέριες και εστιατόρια σε θαλάμους αερίων. Μόνιμη επωδός σε κάθε σχετική συζήτηση «και τι κάνει το κράτος; Γιατί δεν κυνηγάει τους παράνομους;» Συζήτησα πρόσφατα τις απορίες μου με τον Αστυνομικό Διευθυντή Χανίων κ. Γιώργο Λυμπινάκη.

Κυκλοφοριακό. «Πρόκειται για ένα πρόβλημα το οποίο λόγω της έκτασής του, ιδίως το καλοκαίρι, είναι αδύνατον να αντιμετωπιστεί μόνο με αστυνομικά μέτρα» λέει ο κ. Λυμπινάκης. «Οι χώροι στάθμευσης δεν επαρκούν. Οι απαγορευτικές πινακίδες πολλαπλασιάζονται αλλά δεν είναι δυνατόν να αστυνομευθούν με το διαθέσιμο προσωπικό. Και οι Χανιώτες επιμένουν να θέλουν να φτάσουν παντού με το αυτοκίνητο, γεγονός που επιτείνει το πρόβλημα».

Από τη συζήτηση προκύπτει ότι η λύση βρίσκεται στον ανασχεδιασμό της κυκλοφορίας και της στάθμευσης για ολόκληρη την πόλη. Κάτι που αποτελεί πρωταρχική αρμοδιότητα του Δήμου. Σχεδιασμός που να περιλαμβάνει τη δημιουργία χώρων στάθμευσης εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος. Χρησιμοποίηση κυκλικής λεωφορειακής γραμμής για την σύνδεση τους με το κέντρο της πόλης. Εγκατάσταση ηλεκτρονικών ενημερωτικών πινάκων με τις διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης σε όλους τους χώρους στάθμευσης εντός της πόλης.

Φαίνεται πως στα συρτάρια του Δήμου υπάρχουν σχετικές μελέτες, οι οποίες θα πρέπει να επικαιροποιηθούν και να υλοποιηθούν το ταχύτερο. «Σε αυτό το πλαίσιο θα πρέπει επίσης να γίνουν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και να μειωθούν οι αστυνομευόμενες πινακίδες ώστε να εξασφαλιστεί καλύτερη αστυνόμευση», προσθέτει ο κ. Λυμπινάκης. Ίσως, προθέτω εγώ, να πρέπει να μεταφερθούν εκτός πόλης και ορισμένες δραστηριότητες π.χ. ο σταθμός των υπεραστικών λεωφορείων. Ίσως, μερικές πλατείες να μετατραπούν σε υπόγειους χώρους στάθμευσης. Ή ακόμη να χρησιμοποιηθεί και η Δυτική Τάφρος όπως χρησιμοποιείται και η Ανατολική …

Πρόληψη τροχαίων. «Σε καθημερινή βάση γίνονται έλεγχοι για επικίνδυνες παραβάσεις» μας ενημερώνει ο Αστυνομικός Διευθυντής. Το βράδυ και τα Σαββατοκύριακα εντείνονται οι έλεγχοι για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. «Και στα πρόστιμα που επιβάλλονται δεν χωρούν παρεμβάσεις» συμπληρώνει με νόημα. «Αλλά όταν υπάρχουν γονείς που στα 15χρονα παιδιά τους δωρίζουν μηχανάκι. Και τα παιδιά το οδηγούν στη συνέχεια χωρίς δίπλωμα, τι μπορεί να κάνει η Αστυνομία;» αναρωτιέται.

«Πρόκειται για σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα που ευνοεί συγκεκριμένες παραβατικές νοοτροπίες» προσθέτει ο κ. Λυμπινάκης, ο οποίος έχει σπουδάσει και Κοινωνιολογία. «Όταν έρχεται πατέρας που έχει ήδη χάσει ένα παιδί σε τροχαίο να ζητήσει το μηχανάκι για τον δεύτερο ανήλικο γιό του που κι αυτός δεν έχει δίπλωμα, διαπιστώνεις ότι υπάρχει ένα σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα», λέει με πόνο. «Πάμε στα σχολεία και μιλούμε στα παιδιά», προσθέτει. «Αλλά θα έπρεπε να έρχεται να παρακολουθήσει και σύσσωμος ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων. Ό,τι και να διδάξει το σχολείο, τα μέσα ενημέρωσης και η Αστυνομία, όταν στο οικογενειακό περιβάλλον ενθαρρύνεται η παράνομη συμπεριφορά το παιχνίδι είναι χαμένο» …

Υπάρχουν βέβαια και σοβαρές ελλείψεις στη νομοθεσία. Υπενθυμίζω τι έγραφα πριν λίγους μήνες (Χ.Ν. 30/8/ 2016) σε αυτήν εδώ τη στήλη σχετικά με την ανάγκη αυστηροποίησης των ποινών. Για τα σοβαρά δυστυχήματα μόνιμη αφαίρεση διπλωμάτων και κατάσχεση οχημάτων. Το έχει επισημάνει επανειλημμένα ο Σταύρος Πολέντας, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Αρωγής και Αλληλεγγύης Οικογενειών Θυμάτων Τροχαίων Δυστυχημάτων «Ο Άγιος Χριστόφορος»: «είναι αδιανόητο, σήμερα να αφήνουν ελεύθερο έναν δράση που έχει προκαλέσει θανάτους και τραυματισμούς ανθρώπων σε τροχαία ατυχήματα και να βρίσκεται ελεύθερος πάλι στους δρόμους οδηγώντας αυτοκίνητο».

Σε ορισμένες περιπτώσεις σοβαρών παραβάσεων μάλιστα, όπως η παραβίαση κόκκινου σηματοδότη ή η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ που έχουν ως αποτέλεσμα θανατηφόρο ατύχημα, η δίωξη δεν θα έπρεπε να είναι για φόνο εξ αμελείας αλλά εκ προμελέτης. Όμως γι' αυτό χρειάζεται αλλαγή της νομοθεσίας … Η συμβουλή του κ. Λυμπινάκη πάντως είναι απλή: μην οδηγείς χωρίς δίπλωμα, μην οδηγείς χωρίς ασφάλεια, μην οδηγείς μεθυσμένος.

Ελλείψεις προσωπικού. Ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζει μόνιμα ο Αστυνομικός Διευθυντής είναι η έλλειψη προσωπικού. «Είμαστε και για όλες τις δουλειές. Σε πορείες. Στα γήπεδα. Στις συχνές επισκέψεις επισήμων. Το αποτέλεσμα είναι να κινητοποιείται όλη η δύναμη και να υποβαθμίζεται π.χ. ο έλεγχος της Τροχαίας και η αυτοπρόσωπη παρουσία. Το 1996 όταν τοποθετήθηκα στην Τροχαία Χανίων, υπηρετούσαν εκεί 75 άτομα. Σήμερα η ίδια υπηρεσία με πολλαπλάσιο φόρτο εργασίας διαθέτει μόλις 30!» μας ενημερώνει ο κ. Λυμπινάκης.

Γι' αυτό και ο κόσμος θα πρέπει να καταλάβει ότι αν θέλει να βελτιωθούν τα πράγματα θα πρέπει να αποφασίσει να εγκαταλείψει τις παραβατικές συμπεριφορές. «Και να τις καταγγέλλει κάθε φορά που τις βλέπει. Αν θέλουμε να γίνουμε ευρωπαϊκό, ευνομούμενο κράτος θα πρέπει οι ίδιοι οι πολίτες να εφαρμόζουν το νόμο αλλά και να ασκούν υπεύθυνα και κοινωνικό έλεγχο» προθέτει ο κ. Λυμπινάκης. «Κάτι που σε άλλους λαούς θεωρείται υποχρέωση, εδώ θεωρείται ρουφιανιά. Σε σημείο μάλιστα που να έχουμε πρόβλημα και με τους μάρτυρες στις δίκες …».

Τέλος, όσον αφορά το πρόβλημα της εφαρμογής του νόμου για την απαγόρευση του καπνίσματος, ο κ. Λυμπινάκης είναι κατηγορηματικός: «Θα διαθέσουμε προσωπικό για ελέγχους στα μαγαζιά, σε συνεργασία με το υγειονομικό». Ήδη η Αντιπεριφέρεια ανακοίνωσε εντατικοποίηση των ελέγχων εφαρμογής της σχετικής νομοθεσίας. Ίσως όμως θα πρέπει και ο Δήμος να δραστηριοποιηθεί προς αυτή την κατεύθυνση, όπως συμβαίνει σε πολλές πόλεις του εξωτερικού …

Πέρα όμως από τις ενέργειες του Δήμου και στης Αστυνομίας, μπορούμε όλοι οι υπεύθυνοι πολίτες να συμβάλουμε ώστε να κάνουμε την κυκλοφορία στα Χανιά ευκολότερη. Να κάνουμε τα Χανιά μια πιο ευνομούμενη πόλη. Και μεσοπρόθεσμα, γιατί όχι, μια άκαπνη πόλη!

Ενάντια στους επικίνδυνους μύθους του διαδικτύου-8

Στην αγορά κυκλοφορούν δεκάδες σκευάσματα που υπόσχονται αδυνάτισμα χωρίς δίαιτα ούτε άσκηση. Διαφημίζονται στη τηλεόραση, σε περιοδικά και στο διαδίκτυο. Ένα τέτοιο προϊόν το PGM 500 (υδροξυκιτρικό οξύ) διαφημίζεται τελευταία στο διαδίκτυο, υποσχόμενο ταχύτατη απώλεια βάρους. Στις διαφημίσεις χρησιμοποιούνται ψευδείς φωτογραφίες και αναπόδεικτοι ισχυρισμοί για αποδεδειγμένη απώλεια βάρους ενώ δεν αναφέρεται η επικινδυνότητα του προϊόντος (πιθανότητα οξείας ηπατικής ανεπάρκειας).


Περισσότερες πληροφορίες http://ellinikahoaxes.gr/2017/02/18/pgm500tm/ 
Με στοιχεία από το http://ellinikahoaxes.gr

14 Φεβρουαρίου 2017

Ευρωπαϊκή ημέρα επειγόντων

Η εφαρμογή του 112, του Ευρωπαϊκού αριθμού επειγόντων εξακολουθεί να είναι προβληματική στην Ελλάδα …
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 14 Φεβρουαρίου 2017 στη στήλη Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα-277)

Το περασμένο Σάββατο 11 Φεβρουαρίου (11/2) γιορτάστηκε η Ευρωπαϊκή Ημέρα του 112, του ευρωπαϊκού αριθμού επειγόντων. Ο αριθμός αυτός θεσπίστηκε το 1991 στο πλαίσιο της Ενιαίας Ευρωπαϊκής Αγοράς προκειμένου οι πολίτες που κυκλοφορούν ελεύθερα σε όλη την Ένωση να μπορούν να καλέσουν τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση κινδύνου. Το 2002 ο αριθμός 112 εντάχθηκε στην καθολική υπηρεσία που πρέπει να εξασφαλίζουν τα κράτη μέλη σε όλους τους πολίτες στο πλαίσιο τα απελευθέρωσης των τηλεπικοινωνιών.

Κάθε χρόνο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσιεύει έκθεση για την κατάσταση του 112 στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Από τις εκθέσεις αυτές προκύπτουν μεγάλες διαφορές ανάλογα με τη χώρα όσον αφορά την υπηρεσία που παρέχει το 112 στους πολίτες.

Ανάγκη για ενιαίο εθνικό αριθμό. Κατ' αρχάς μερικές χώρες έχουν αντιληφθεί τη χρησιμότητα ενός μοναδικού αριθμού για όλες τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης. Γι' αυτό και έχουν θεσπίσει το 112 ως τον ενιαίο εθνικό αριθμό για την κλήση ασθενοφόρων, αστυνομίας, πυροσβεστών και λιμενικού. Αυτό εξασφαλίζει καλύτερη ενημέρωση των πολιτών. Διευκολύνει το συντονισμό των υπηρεσιών. Εξοικονομεί πόρους και επιτρέπει τη χρησιμοποίηση νέων τεχνολογιών για καλύτερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση των κλήσεων.

Άλλες χώρες όμως, όπως και η Ελλάδα, εξακολουθούν να χρησιμοποιούν πληθώρα αριθμών, έναν για κάθε υπηρεσία ή και για κάθε διαφορετικό τύπο έκτακτης ανάγκης. Σε μερικές χώρες μάλιστα δεν υπάρχει καν δυνατότητα μεταφοράς της κλήσης από υπηρεσία σε υπηρεσία και ο πολίτης υποχρεώνεται να καλέσει ξανά έναν άλλο αριθμό! Ακόμη δεν έχουν υλοποιηθεί ούτε και μερικές βασικές υποχρεώσεις με βάση την ισχύουσα ευρωπαϊκή οδηγία,.

Επειδή δεν έχει γίνει συστηματική ενημέρωση, ένας στους δύο ευρωπαίους αγνοεί ότι μπορεί να καλέσει το 112 όταν απειλείται ζωή η περιουσία. Μόνο ένας στους επτά Έλληνες θα καλούσε το 112 αν βρισκόταν σε ανάγκη σε μιαν άλλη ευρωπαϊκή χώρα. Και μόνο ένας στους 16 θα το καλούσε στην Ελλάδα! Τέσσερα κράτη μέλη μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα δεν έχουν αναφέρει σύστημα κλήσης του 112 από άτομα με αναπηρία όρασης ή ακοής.

Γεωεντοπισμός κλήσεων. Τέλος, μεγάλο πρόβλημα υπάρχει στον τομέα του γεωεντοπισμού των κλήσεων. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τουρίστες, ανήλικους, ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρία. Επίσης για θύματα απαγωγής ή άλλων έκνομων ενεργειών. Η οδηγία προβλέπει την άμεση και αυτόματη διαβίβαση της θέσης του καλούντος στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης με την καλύτερη δυνατή ακρίβεια. Δυστυχώς στην Ελλάδα εφαρμόζεται μια γραφειοκρατική διαδικασία που διαρκεί κατά μέσον όρο 23 λεπτά, όταν σε άλλες χώρες ο καλών εντοπίζεται σε δευτερόλεπτα!

Όσο για την ακρίβεια του γεωεντοπισμού αυτή είναι πολύ καλή για κλήσεις από σταθερά αλλά είναι προβληματική όταν η κλήση γίνεται από κινητό. Η Ελλάδα, όπως και οι περισσότερες χώρες εφαρμόζει εντοπισμό μέσω της κεραίας στην οποία είναι συνδεδεμένο κάθε φορά το κινητό τηλέφωνο αλλά αυτό σημαίνει εντοπισμό εντός κύκλου ακτίνας περίπου 3 χιλιομέτρων! Όμως μερικές χώρες (Αυστρία, Εσθονία, Λιθουανία και Βρετανία) έχουν εγκαταστήσει μια νέα τεχνολογία που δουλεύει με τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα Android και δίνει ακρίβεια εντοπισμού 30 μέτρων - δηλαδή βελτίωση σε σχέση με την κλασσική μέθοδο κατά 4.000 περίπου φορές!

Πρόκειται για μια υπηρεσία που αναπτύχθηκε από την εταιρεία Google, η οποία διαθέτει το λειτουργικό σύστημα Android για έξυπνα κινητά (από την έκδοση 2.3 και μετά). Η υπηρεσία αξιοποιεί τις τεχνολογίες γεωεντοπισμού που χρησιμοποιούν ήδη οι εφαρμογές στα κινητά μέσω WiFi, GPS και κεραιών κινητής και παρέχει υψηλότερη ακρίβεια όχι μόνο στην ύπαιθρο αλλά και μέσα σε κτήρια.

Η υπηρεσία προορίζεται αποκλειστικά για τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης και ενεργοποιείται χωρίς καμία ανάμιξη ή παρέμβαση της Google μόνον όταν το κινητό καλέσει τον αριθμό έκτακτης ανάγκης. Τότε, η θέση του καλούντος διαβιβάζεται στις αρμόδιες υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης (μέσω SMS ή σε μια διεύθυνση διαδικτύου). Αμέσως μετά, η υπηρεσία γεωεντοπισμού απενεργοποιείται, αφού αυτό προβλέπει η σχετική ενωσιακή νομοθεσία (οδηγία 2002/58/ΕΚ για την προστασία της ιδιωτικής ζωής στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες).

Η υπηρεσία μπορεί να λειτουργήσει εάν την υποστηρίζουν η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας που χρησιμοποιεί ο χρήστης ή/και οι αρμόδιες υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης. Οι τελευταίες θα πρέπει να ορίσουν τον αριθμό ή την διαδικτυακή διεύθυνση όπου θα διαβιβάζονται οι συντεταγμένες του καλούντος.

Αν η υπηρεσία αυτή λειτουργούσε στην Κρήτη, ο εντοπισμός των τουριστών που χάνονται στις κρητικές μαδάρες θα γινόταν ευκολότερα και ταχύτερα – αν φυσικά η κλήση έχει γίνει με έξυπνο κινητό Android. Επίσης, ευκολότερος θα ήταν και ο εντοπισμός των τροχαίων ατυχημάτων σε σημεία του οδικού δικτύου που δεν μπορούν να προσδιοριστούν με ακρίβεια από τον πανικόβλητο καλούντα. Τέλος, ο εντοπισμός από το Λιμενικό των σκαφών που αντιμετωπίζουν πρόβλημα στη θάλασσα θα ήταν ευκολότερος, αφού θα γινόταν άμεσα γνωστό το στίγμα του καλούντος.

Βραδυπορία της γραφειοκρατίας. Η ενεργοποίηση της συγκεκριμένης υπηρεσίας γεωεντοπισμού δεν απαιτεί ιδιαίτερη υποδομή, ούτε ιδιαίτερο κόστος. Μια διεύθυνση αποστολής SMS ή μια διεύθυνση διαδικτύου αρκούν. Θα μπορούσε όμως να επιταχύνει την σημερινή ξεπερασμένη διαδικασία μέσω φαξ – η οποία, όπως αναφέραμε παραπάνω, απαιτεί σχεδόν μισή ώρα, όταν στην υπόλοιπη Ευρώπη χρειάζεται μερικά μόνο δευτερόλεπτα!

Με την ευκαιρία να ξαναθυμίσουμε ότι δυστυχώς, η λειτουργία του νέου εθνικού κέντρου διεκπεραίωσης των κλήσεων στο ελληνικό 112 καθυστερεί αδικαιολόγητα. Το κέντρο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω ΕΣΠΑ και θα έπρεπε να έχει λειτουργήσει από το 2013-14. Μάλιστα, φαίνεται ότι τα μηχανήματα έχουν εγκατασταθεί αλλά δεν έχει ακόμη εκπαιδευτεί το προσωπικό που θα στελεχώσει το εθνικό κέντρο και τα αποκεντρωμένα κλιμάκια τα οποία θα πραγματοποιούν τις επεμβάσεις.

Πόσες ζωές θα είχαν σωθεί αν το 112 λειτουργούσε αποτελεσματικότερα και στην Ελλάδα;

07 Φεβρουαρίου 2017

Ψυχαγωγία χωρίς καπνό

Ο νόμος προστατεύει τους μη καπνιστές από τον καπνό των τσιγάρων και οι πολίτες αρχίζουν να απαιτούν την εφαρμογή του …
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 7 Φεβρουαρίου 2017 στη στήλη Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα-276)

Το έχουμε επαναλάβει δεκάδες φορές από αυτή τη στήλη: το κάπνισμα είναι η μεγαλύτερη απειλή για την υγεία μας. Έχει χαρακτηριστεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας ως η μεγαλύτερη επιδημία όλων των εποχών. Σκοτώνει εκατομμύρια ανθρώπους κάθε χρόνο και ευθύνεται για αρρώστιες όπως καρκίνοι (κυρίως του πνεύμονα), καρδιοπάθειες και πνευμονοπάθειες. Το κάπνισμα της μητέρας επηρεάζει το έμβρυο ενώ η έκθεση στον καπνό του τσιγάρου (παθητικό κάπνισμα) προκαλεί αιφνίδιους παιδικούς θανάτους, άσθμα και άλλες ασθένειες των πνευμόνων ιδίως στα παιδιά, αλλεργίες, αναπτυξιακή καθυστέρηση, ωτίτιδες, μηνιγγίτιδες ...

Ήδη από το από το 1912 ο καρκίνος είχε συνδεθεί δυνητικά με το κάπνισμα και αυτό επαληθεύτηκε επιστημονικά στο τέλος της δεκαετίας του 1950. Δυστυχώς, η καπνοβιομηχανία άρχισε μιαν ύπουλη εκστρατεία αμφισβήτησης των ιατρικών ερευνών, οι οποίες αποδείκνυαν πέρα από κάθε αμφιβολία τη σχέση του καπνίσματος και του καπνού από τα τσιγάρα με πάμπολλα προβλήματα υγείας (βλ Χ.Ν. 25/10/2016).

Κατά τη δεκαετία του 1990 ξεκίνησαν στις ΗΠΑ οι μεγάλες δίκες κατά της καπνοβιομηχανίας για τα προβλήματα υγείας που προκαλεί το κάπνισμα. Οι οποίες και κατέληξαν σε θεαματικές καταδίκες, μεγάλες αποζημιώσεις και συμφωνίες για περιορισμό των διαφημίσεων των τσιγάρων. Παράλληλα, χάρις στην διεθνή κινητοποίηση υπογράφηκε το 2003 η Σύμβαση Πλαίσιο για τον Έλεγχο του Καπνού του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας (ΣΠΕΚ του ΠΟΥ) που τέθηκε σε εφαρμογή τον Φεβρουάριο του 2005.

Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε αναγνωρίσει το πρόβλημα ήδη από το 1989 όταν υιοθέτησε την πρώτη οδηγία για τα προειδοποιητικά μηνύματα που έπρεπε να υπάρχουν πάνω στα πακέτα των τσιγάρων σχετικά με τις βλάβες που οφείλονται στο κάπνισμα. Γιατί διαπιστώθηκε ότι το κόστος της ιατρικής περίθαλψης των ασθενειών που συνδέονται με το κάπνισμα είναι πολλαπλάσιο από τα όποια φορολογικά έσοδα των καπνικών προϊόντων.

Η Ελλάδα εφάρμοσε αυτή την οδηγία από το 1993. Βέβαια, με την πάροδο του χρόνου, η σχετική ευρωενωσιακή νομοθεσία βελτιώθηκε, μέχρι που το 2014 θεσπίστηκε η τελευταία σχετική οδηγία, η οποία άρχισε να ισχύει στην Ελλάδα στο τέλος του 2016.

Όμως η ΣΠΕΚ δεν προβλέπει μόνο μέτρα για τα προϊόντα καπνού αλλά και μέτρα για τον περιορισμό του παθητικού καπνίσματος. Με βάση τη Συμφωνία-Πλαίσιο, τα κράτη που την έχουν υπογράψει υποχρεούνται να υιοθετήσουν αποτελεσματικά μέτρα για «την προστασία από την έκθεση σε καπνό σε εσωτερικούς χώρους εργασίας, στις δημόσιες μεταφορές, στους εσωτερικούς δημόσιους χώρους και, αν είναι απαραίτητο, σε άλλους δημόσιους χώρους».

Έτσι, το 2008 η Ελληνική Βουλή ψήφισε τον πρώτο νόμο για την απαγόρευση του καπνίσματος στους κλειστούς δημόσιους χώρους δηλ. σε χώρους εργασίας και ψυχαγωγίας, σε χώρους αναμονής και κυλικεία, σε όλα τα μέσα μεταφοράς και φυσικά στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος (καφενεία, ζαχαροπλαστεία, εστιατόρια κλπ.). Ο εν λόγω νόμος συμπληρώθηκε το 2010 και ξανά το 2016.

Δυστυχώς, ο συγκεκριμένος νόμος έχει στην πράξη καταστεί ανενεργός στη χώρα μας, ιδίως στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Ο κύριος λόγος είναι ότι οι αρχές που είναι επιφορτισμένες με την εφαρμογή του, είτε δεν πραγματοποιούν τους ενδεδειγμένους ελέγχους, είτε σε περίπτωση καταγγελίας, τους πραγματοποιούν με καθυστέρηση, όταν τα «πειστήρια» έχουν εξαφανιστεί …

Τι μπορούν λοιπόν να κάνουν οι πολίτες; Ιδίως αυτοί που θέλουν να απολαμβάνουν τον καφέ, το γλυκό ή το φαγητό τους χωρίς να κινδυνεύει η υγεία τους από τους καρκινογόνους καπνούς των τσιγάρων των συμπολιτών τους; Πρώτα-πρώτα να οργανωθούν. Δεύτερον, να απαιτήσουν με όμορφο πολιτισμένο τρόπο την εφαρμογή του νόμου από τους καταστηματάρχες και τις αρμόδιες αρχές. Και τρίτον να εξαντλήσουν όλα τα νόμιμα μέσα για να φέρουν απτά αποτελέσματα.

Σε ατομικό επίπεδο, αν κάποιος έχει χρόνο και διάθεση μπορεί να κάνει καταγγελία στον ειδικό αριθμό 1142 (που συχνά δεν λειτουργεί). Να καλέσει την αστυνομία (ή το λιμενικού στο λιμάνι) για βεβαίωση της παράβασης. Να υποβάλλει «Φύλλο Διαμαρτυρίας» ως καταγγελία στην Υγειονομική Υπηρεσία της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων (λαμβάνοντας και αριθμό πρωτοκόλλου). Να βαθμολογήσει αρνητικά το κατάστημα (ένα αστέρι) στο Facebook και στο TripAdvisor (επίσης και στα αγγλικά).

Σε συλλογικό επίπεδο υπάρχει εδώ και καιρό στο Facebook μια ομάδα για την «Ψυχαγωγία χωρίς καπνό» με πάνω από 10.600 μέλη. Από τις 29 Ιανουαρίου έχει δημιουργηθεί και η ομάδα «Ψυχαγωγία χωρίς καπνό - Χανιά», η οποία συναντιέται κάθε Κυριακή απόγευμα και έχει ήδη πάνω από 700 μέλη. Ένας από τους πρώτους στόχους της ομάδας είναι να πείσει τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος σε συγκεκριμένες περιοχές να εφαρμόσουν το νόμο. Πρώτη τέτοια περιοχή η Πλατεία Δικαστηρίων …

Παράλληλα, η ομάδα θα οργανώσει εκδήλωση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για να διαπιστωθεί τι μπορεί να γίνει άμεσα ώστε να αρχίσει να εφαρμόζεται ο νόμος. Βασική αρχή της ομάδας είναι ότι οι καπνιστές θα πρέπει να σέβονται τα δικαιώματα των μη καπνιστών και να καπνίζουν έξω από τα καταστήματα ή σε χώρους όπου δεν θα ενοχλούν τους άλλους με το καπνό τους. Και οι καταστηματάρχες θα πρέπει απλά να εφαρμόζουν το νόμο!

Η ομάδα έχει ήδη αρχίσει να καταγράφει και να προβάλλει τα μαγαζιά που εφαρμόζουν το νόμο, τοποθετώντας σχετικό αυτοκόλλητο. Στα Χανιά έχουν ήδη καταγραφεί 3 ζαχαροπλαστεία, 5 καφενεία, 9 εστιατόρια-ταβέρνες, ένα μπαρ και μια βινερία. Επίσης 5 καταστήματα εκτός Χανίων. Η δουλειά μόλις τώρα άρχισε και τα μέλη της ομάδας σκοπεύουν να επεκτείνουν τη δράση τους και στις δημόσιες υπηρεσίες αλλά και στους χώρους εργασίας όπου μερικοί «θεριακλήδες» καταπατούν ασύστολα το δικαίωμα των μη καπνιστών σε μια καθαρή και υγιεινή ατμόσφαιρα.

Τη σωστή πολιτεία την φτιάχνουν οι ενεργοί και συνειδητοποιημένοι πολίτες. Που απαιτούν ήρεμα, ευγενικά και με νόμιμους τρόπους την εφαρμογή του νόμου. Δεν είναι πάντα εύκολο αλλά αξίζει να προσπαθήσει κανείς …

Ενάντια στους επικίνδυνους μύθους του διαδικτύου-7

Πολλές ειδήσεις που κυκλοφορούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν ως αποκλειστικό στόχο να συγκεντρώσουν το ενδιαφέρον του κοινού ώστε να αυξήσουν τα έσοδα από διαφημίσεις. Το φαινόμενο ονομάζεται "clickbait" δηλαδή «δόλωμα για να κάνετε κλικ» και γι' αυτό χρησιμοποιούνται εντυπωσιακές αλλά ψευδείς ειδήσεις όπως προειδοποιήσεις για επικείμενη επαλήθευση προφητειών, αναφορές σε όργια ιερέων, κείμενα για τις κακές επιπτώσεις των εμβολίων κλπ. κλπ.

Περισσότερες πληροφορίες http://ellinikahoaxes.gr/?s=clickbai
Με στοιχεία από το http://ellinikahoaxes.gr

31 Ιανουαρίου 2017

Κράτος και Προστασία του πολίτη

Το Σύνταγμα θα πρέπει να προβλέψει ρητά και την προστασία των πολιτών από ατυχήματα, καταστροφές και έκνομες ενέργειες
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 31 Ιανουαρίου 2017 στη στήλη Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα-275)

Μια από τις σπουδαιότερες κυριαρχικές αρμοδιότητες του κράτους, η προστασία των πολιτών από ατυχήματα, καταστροφές και έκνομες ενέργειες, δεν προβλέπεται ρητά στο ελληνικό Σύνταγμα! Το οποίο δεν κάνει σαφή αναφορά στον Χάρτη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων του Συμβουλίου της Ευρώπης ούτε στον αντίστοιχο χάρτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης! Κείμενα που αμφότερα προβλέπουν κάποια δικαιώματα τα οποία συνδέονται άμεσα με την συγκεκριμένη αρμοδιότητα.

Από τι κινδυνεύουν οι πολίτες. Οι κίνδυνοι κατά της ζωής, της υγείας και της περιουσίας των πολιτών κατατάσσονται σε τρεις κατηγορίες. Στην πρώτη ανήκουν οι κίνδυνοι που επιβαρύνουν τη ζωή και την υγεία προκαλώντας θανάτους και αναπηρίες. Οι στατιστικές της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας (ΠΟΥ) δείχνουν ότι οι σημαντικότεροι πραγματικοί κίνδυνοι αυτής της κατηγορίας είναι οι καρδιαγγειακές παθήσεις, οι νεοπλασίες (καρκίνοι), οι ασθένειες του αναπνευστικού, οι ασθένειες του πεπτικού και του ουρογεννητικού, οι τραυματισμοί και οι νευροψυχιατρικές παθήσεις.

Η δεύτερη κατηγορία περιλαμβάνει τους κινδύνους που πλήττουν κυρίως περιουσίες, προκαλώντας μεγάλες υλικές ζημιές αλλά λίγα σχετικά θύματα. Φυσικές καταστροφές (σεισμοί, πλημμύρες, δασικές πυρκαγιές, και επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα όπως καταιγίδες, καύσωνες, κύματα ψύχους κλπ.), μεγάλα τεχνολογικά ατυχήματα (σε μεγάλες βιομηχανικές εγκαταστάσεις ή κατά την μεταφορά επικίνδυνων ουσιών), ατυχήματα σε πυρηνικούς σταθμούς, θαλάσσια ρύπανση από ναυάγια κλπ. Εδώ εντάσσονται και οι καταστροφικές επιπτώσεις που έχουν στους πολίτες οι οικονομικές κρίσεις.

Οι κίνδυνοι της τρίτης κατηγορίας είναι αυτοί τους οποίους θεωρεί σημαντικούς η κοινή γνώμη, χωρίς να επιβεβαιώνεται η σοβαρότητά τους από τις στατιστικές, όπως π.χ. οι περιοδικά προβαλλόμενες προφητείες για επερχόμενες καταστροφές του κόσμου, ο αστικός μύθος περί αεροψεκασμών και η διόγκωση της απειλής που αποτελούν για την υγεία οι μετανάστες.

Να πούμε εδώ ότι μεγάλη σημασία για την προστασία έχει η έννοια της τρωτότητας, δηλαδή η πιθανότητα απωλειών (θύματα ή ζημίες) για κάθε είδους απειλής. Η τρωτότητα μπορεί να μειωθεί με τα κατάλληλα μέτρα πρόληψης ή μετριασμού των επιπτώσεων του επικίνδυνου γεγονότος (π.χ. με εμβολιασμούς, αντισεισμικές κατασκευές, αντιπλημμυρικά έργα, εφαρμογή προτύπων ασφάλειας). Έτσι, μπορούμε να μειώσουμε την επικινδυνότητα (risk) δηλαδή τις αναμενόμενες απώλειες (θύματα ή ζημιές).

Η προστασία του πολίτη στην πράξη. Η προστασία των πολιτών από ατυχήματα, καταστροφές και έκνομες ενέργειες είναι μια πολύπλοκη υπόθεση που απαιτεί συντονισμό και συνεργασία όλων σχεδόν των τομέων του κράτους αλλά και των πολιτών. Κι αυτό στο πλαίσιο μιας συστημικής και ολιστικής αντιμετώπισης. Περιλαμβάνει την πρόληψη και τον μετριασμό των επιπτώσεων, που διαφέρουν κάθε φορά ανάλογα με τον τύπο του κινδύνου. Την ετοιμότητα και την επέμβαση στην οποία εμπλέκονται οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης (ασθενοφόρα, πυροσβεστική, αστυνομία αλλά και εθελοντές ή και ο στρατός). Τέλος, την αποκατάσταση των ζημιών και την ανάλυση μετά την καταστροφή.

Περιλαμβάνει επίσης την ανάλυση της επικινδυνότητας με διαφορετικές μεθόδους ανάλογα με τον τύπο του κινδύνου. Την διοίκηση, τον έλεγχο, τις επικοινωνίες, τον συντονισμό και την πληροφόρηση (C4I). Και τέλος την ενημέρωση και την εκπαίδευση όλων των εμπλεκόμενων και των πολιτών. Γενικά, οι στόχοι, τα μέσα, οι μέθοδοι και οι συμμετέχουσες δομές είναι δυνατόν να είναι τελείως διαφορετικές ανάλογα με τη φάση και το είδος του κινδύνου. Γι’ αυτό και η προστασία του πολίτη είναι μια κυριαρχική αρμοδιότητα του κράτους η άσκηση της οποίας απαιτεί ιδιαίτερης έντασης συντονισμό και συνεργασία.

Ενημέρωση και επέμβαση. Ιδιαίτερη σημασία για τους πολίτες έχει η ενημέρωση και η εκπαίδευση σε θέματα πρόληψης. Το βασικό συμπέρασμα της διεθνούς δεκαετίας που οργάνωσε ο ΟΗΕ για τη μείωση των φυσικών καταστροφών είναι ότι η «πρόληψη αρχίζει με την ενημέρωση!». Επισημαίνεται ο ιδιαίτερος ρόλος του σχολείου ήδη από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Κατά τη δεκαετία του 1980 οι πετυχημένες ενημερωτικές εκστρατείες του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ) στα σχολεία είχαν ευρύτερες θετικές επιπτώσεις αφού σε περιπτώσεις μεταγενέστερων σεισμών τα παιδιά καθοδηγούσαν τους γονείς …

Είναι επίσης γνωστό ότι το κάπνισμα, μια από την κύρια αιτία επιβάρυνσης της υγείας (καρδιαγγειακά, νεοπλασίες, ασθένειες του αναπνευστικού, του πεπτικού και του ουρογεννητικού) αντιμετωπίζεται επιτυχώς με ενδυνάμωση του χαρακτήρα των παιδιών στις μικρές ηλικίες έτσι ώστε να έχουν τη δύναμη να αντισταθούν στον πειρασμό όταν η «παρέα» αρχίσει να τους πιέζει να καπνίσουν για πρώτη φορά.

Άλλη σημαντική απειλή αποτελούν οι τραυματισμοί, ιδίως από τα τροχαία, οι οποίοι αποτελούν τις κύριες αιτίες θανάτου και αναπηρίας παιδιών, εφήβων και νέων. Οι αιτίες των τροχαίων είναι γνωστές. Η οδήγηση υπό την επήρεια οινοπνεύματος, η χρήση κινητού και η υπνηλία κατά την οδήγηση, η μη χρήση ζώνης, η επιθετική οδήγηση αλλά και η κακή κατάσταση του οδικού δικτύου ή και του οχήματος. Έχει αποδειχτεί σε πολλές χώρες ότι όλες μπορούν να αντιμετωπιστούν με σωστή και διαρκή ενημέρωση, καλύτερη εκπαίδευση των οδηγών αλλά και βελτίωση υποδομών και σωστή αστυνόμευση.

Σημαντική είναι επίσης και η ταχεία επέμβαση. Οι ειδικοί μιλούν για τη «χρυσή ώρα» και τα «πλατινένια λεπτά», υπονοώντας ότι ο τραυματίας πρέπει να τύχει της κατάλληλης ιατρικής περίθαλψης όσον το δυνατόν πιο γρήγορα. Ορισμένες χώρες (Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία, Σουηδία) έχουν θεσπίσει νομοθετικά μέγιστο χρόνο επέμβασης σε περιπτώσεις ατυχημάτων (8 με 10 λεπτά σε αστικές περιοχές και 20 λεπτά στην ύπαιθρο). Ο χρόνος επέμβασης μπορεί να μειωθεί με την ενοποίηση των αριθμών κλήσεως έκτακτης ανάγκης και την γενίκευση της χρήσης του 112, του ευρωπαϊκού αριθμού επειγόντων. Και με τη χρήση ηλεκτρονικών συστημάτων διαχείρισης και διεκπεραίωσης των κλήσεων αλλά και συστημάτων γεωγραφικής πληροφόρησης. Σήμερα, μόνο η Κρήτη διαθέτει ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης των κλήσεων στο ΕΚΑΒ …

Συμπέρασμα. Όλα τα παραπάνω απαιτούν την κατά προτεραιότητα διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης εθνικής πολιτικής για την προστασία των πολιτών, λαμβάνοντας υπόψη και τη σχέση κόστους/αποτελέσματος. Δηλαδή, τι θα κερδίσει η πολιτεία από τη μείωση ατυχημάτων και αναπηριών ή από την καλύτερη κατάσταση της υγείας των πολιτών. Μια τέτοια πολιτική θα πρέπει να καλύπτει την αλληλεπίδραση και το συντονισμό με τομείς όπως η υγεία, η παιδεία και η ενημέρωση.

Θέτοντας στο επίκεντρο του σχεδιασμού της πολιτικής τον πολίτη. Προβλέποντας τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης και την ενίσχυση τους με σύγχρονα συστήματα. Και τέλος θεσπίζοντας δείκτες επιδόσεων (π.χ. μέγιστο χρόνο επέμβασης) όχι μόνο για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών αλλά και για τον εντοπισμό των ελλείψεων σε εξοπλισμό και ανθρώπινο δυναμικό.

Ενάντια στους επικίνδυνους μύθους του διαδικτύου-6

Με βάση ένα κείμενο που κυκλοφορεί ευρέως στο διαδίκτυο με τίτλο «Πόσο μας κοστίζουν οι βουλευτές» οι 300 της Ελληνικής Βουλής φαίνεται ότι κοστίζουν 2,5 δισ. μηνιαίως δηλαδή 30 δισεκατομμύρια το χρόνο!

Πρόκειται για ποσό εκτός πραγματικότητας αφού ο συνολικός ετήσιος προϋπολογισμός της Βουλής για το 2017 είναι 132.985.000 ευρώ.

Με στοιχεία από το http://ellinikahoaxes.gr

24 Ιανουαρίου 2017

Εξορθολογισμός ή μείωση του κράτους;

Αντί για «λιγότερο κράτος» θα πρέπει να θέλουμε «καλύτερο και αποτελεσματικότερο κράτος»
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 24 Ιανουαρίου 2017 στη στήλη Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα-274)

Γράφαμε την περασμένη εβδομάδα (Χ.Ν. 17/1/2017) για τις θεμελιώδεις αρμοδιότητες του κράτους και για τις αρμοδιότητες που απαιτούνται για να εφαρμόζονται οι πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όμως οι περισσότερες αρμοδιότητες του κράτους προβλέπονται από τον καταστατικό χάρτη της ελληνικής πολιτείας.

Διαβάζοντας το Σύνταγμα της Ελλάδας διαπιστώνουμε ότι δεν αναφέρονται ρητά αποκλειστικές κρατικές αρμοδιότητες για την εσωτερική ή εξωτερική ασφάλεια (εκτός από την αρμοδιότητα του Προέδρου να εκπροσωπεί διεθνώς το Κράτος και να κηρύσσει πόλεμο). Βεβαίως, το Σύνταγμα αφιερώνει πολλά άρθρα στην συγκρότηση της νομοθετικής εξουσίας και την θέσπιση των νόμων καθώς και στην δικαστική εξουσία.

Όμως, δεν αναφέρει τίποτα για την προστασία των πολιτών από ατυχήματα και καταστροφές. Η δημόσια τάξη αναφέρεται σε συνάρτηση με την άσκηση της θρησκευτικής λατρείας, τις επιτάξεις για τις ανάγκες των ενόπλων δυνάμεων και τέλος σε σχέση με τη διαφύλαξη της δημόσιας τάξης και ασφάλειας στο Άγιο Όρος. Αναφέρει επίσης γενικά ότι ο σεβασμός και η προστασία της αξίας του ανθρώπου αποτελούν την πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας.

Το Σύνταγμα προβλέπει το δικαίωμα των πολιτών στην προστασία της υγείας και της γενετικής τους ταυτότητας χωρίς όμως να προσδιορίζει σαφώς αν η προστασία αυτή αποτελεί αρμοδιότητα της Πολιτείας και πως ασκείται. Τέλος, προβλέπει ότι τα δικαιώματα του ανθρώπου … τελούν υπό την εγγύηση του Κράτους χωρίς όμως τα απαριθμεί λεπτομερώς ούτε και να αναφέρει τον χάρτη ανθρωπίνων δικαιωμάτων του Συμβουλίου της Ευρώπης ή τον αντίστοιχο χάρτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Παιδεία, οικογένεια, υγεία, εργασία. Ωστόσο, το Σύνταγμα προβλέπει ρητά υποχρεώσεις του Κράτους όσον αφορά διάφορους επιμέρους τομείς. Αυτοί περιλαμβάνουν την ανάπτυξη και την προαγωγή της τέχνης και της επιστήμης, της έρευνας και της διδασκαλίας. Την δωρεάν παιδεία που αποτελεί βασική κρατική αποστολή. Την προστασία και εποπτεία του αθλητισμού. Τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα τελούν υπό κρατική εποπτεία, οι καθηγητές των οποίων είναι δημόσιοι λειτουργοί, ενώ το Κράτος παρέχει και επαγγελματική και κάθε άλλη ειδική εκπαίδευση.

Το Κράτος προστατεύει την οικογένεια, το γάμο, τη μητρότητα και την παιδική ηλικία. Παρέχει ειδική φροντίδα στις πολύτεκνες οικογένειες, στους ανάπηρους πολέμου και ειρηνικής περιόδου, στα θύματα πολέμου, στις χήρες και τα ορφανά εκείνων που έπεσαν στον πόλεμο, καθώς και σε όσους πάσχουν από ανίατη σωματική ή πνευματική νόσο. Μεριμνά για την υγεία των πολιτών και παίρνει ειδικά μέτρα για την προστασία της νεότητας, του γήρατος, της αναπηρίας και για την περίθαλψη των απόρων.

Φροντίζει επίσης για την απόκτηση κατοικίας από αυτούς που τη στερούνται ή που στεγάζονται ανεπαρκώς, ενώ ευθύνεται και για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή δημογραφικής πολιτικής. Επίσης, το δικαίωμα στην εργασία προστατεύεται από το Κράτος, το οποίο μεριμνά για τη δημιουργία συνθηκών απασχόλησης όλων των πολιτών, για την ηθική και υλική εξύψωση του εργαζόμενου αγροτικού και αστικού πληθυσμού και για την κοινωνική ασφάλιση των εργαζομένων.

Περιβάλλον και οικονομία. Υποχρέωση του Κράτους αποτελούν και τα εξής: η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, η σύνταξη δασολογίου και εθνικού κτηματολογίου, ο έλεγχος της χωροταξικής αναδιάρθρωσης της χώρας, η διαμόρφωση, η ανάπτυξη, η πολεοδόμηση και η επέκταση των πόλεων και των οικιστικών γενικά περιοχών. Και τέλος η προστασία των μνημείων, των παραδοσιακών περιοχών και στοιχείων.

Το Κράτος προγραμματίζει και συντονίζει την οικονομική δραστηριότητα στη χώρα, λαμβάνει τα επιβαλλόμενα μέτρα για την αξιοποίηση των πηγών του εθνικού πλούτου, από την ατμόσφαιρα και τα υπόγεια ή υποθαλάσσια κοιτάσματα, για την προώθηση της περιφερειακής ανάπτυξης και την προαγωγή ιδίως της οικονομίας των ορεινών, νησιωτικών και παραμεθόριων περιοχών.

Σε ειδικές περιπτώσεις, προβλέπεται η αναγκαστική συμμετοχή του Κράτους ή άλλων δημόσιων φορέων σε επιχειρήσεις, εφόσον αυτές έχουν χαρακτήρα μονοπωλίου ή ζωτική σημασία για την αξιοποίηση των πηγών του εθνικού πλούτου, ή έχουν ως κύριο σκοπό την παροχή υπηρεσιών στο κοινωνικό σύνολο. Αυτό φυσικά εφόσον η κρατική συμμετοχή δεν έρχεται σε αντίθεση με τις πολιτικές ελευθέρωσης της αγοράς, που υιοθετούνται στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Παράλληλα, προβλέπεται ότι το κράτος μεριμνά για τη ζωή του απόδημου ελληνισμού, για τη διατήρηση των δεσμών του με τη μητέρα Πατρίδα καθώς και για την παιδεία και την κοινωνική και επαγγελματική προαγωγή των Ελλήνων που εργάζονται έξω από την επικράτεια.

Συμπέρασμα. Όμως, παρόλο που οι αρμοδιότητες του κράτους στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα εκτεταμένες, από την καθημερινή μας εμπειρία ξέρουμε ότι σε πολλούς τομείς (παιδεία, περιβάλλον, υγεία, κοινωνική ασφάλιση, …) οι εν λόγω αρμοδιότητες ασκούνται ελλιπώς ή και καθόλου. Παράλληλα, σε άλλους τομείς (οικονομία, εργασία) το κράτος ασκεί τις αρμοδιότητές του με γραφειοκρατικό και συχνά ασυντόνιστο και απρογραμμάτιστο τρόπο, έτσι ώστε τελικά να αναστέλλει αντί να προάγει την σχετική πρόοδο.

Αντί λοιπόν να μιλούμε για «λιγότερο κράτος», ίσως θα έπρεπε να μιλούμε κατ' αρχήν για «καλύτερο και αποτελεσματικότερο κράτος» έτσι ώστε να ικανοποιούνται πλήρως οι επιταγές του Συντάγματος και οι δεσμεύσεις έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όσοι έχουν ασχοληθεί σοβαρά με την ανάλυση της λειτουργίας του κράτους υποστηρίζουν ότι αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο με τον ορισμό συγκεκριμένων στόχων και δεικτών κόστους/επιδόσεων για κάθε επιμέρους αρμοδιότητα και δραστηριότητα. Δηλαδή με σοβαρές και εκτεταμένες μεταρρυθμίσεις στη λειτουργία της κρατικής μηχανής και με εκτεταμένη χρήση της πληροφορικής.

Επιπλέον, απαιτείται η οριοθέτηση και ο σαφής καθορισμός στο Σύνταγμα ορισμένων κυριαρχικών αρμοδιοτήτων και του ρόλου της Πολιτείας όσον αφορά την προστασία του πολίτη από ατυχήματα, καταστροφές και έκνομες ενέργειες. Όμως σε αυτό το θέμα θα επανέλθουμε.

Ενάντια στους επικίνδυνους μύθους του διαδικτύου-5

Έχουμε γράψει κατ' επανάληψη για τους κινδύνους που εγκυμονεί η απόφαση αποφυγής των εμβολιασμών. Το διαδίκτυο βρίθει από ψευδείς ιστορίες σχετικά με την επικινδυνότητα των εμβολιασμών που όλες καταρρίπτονται.

Είναι έτσι ψευδείς οι ειδήσεις «Εξαφάνισαν έρευνα που ξεμπροστιάζει τα εμβόλια που δίνουν στα παιδιά μας», «Διεθνές Συμβούλιο Εμβολιασμών: Τα εμβόλια αποτελούν σημαντικό κίνδυνο βλάβης για την υγεία των παιδιών!», το ντοκιμαντέρ «Vaxxed: From Cover-Up to Catastrophe», και τα πολυάριθμα άρθρα για την επικινδυνότητα των εμβολιασμών κατά της γρίπης.


Περισσότερες πληροφορίες http://ellinikahoaxes.gr/?s=εμβόλια
Με στοιχεία από το http://ellinikahoaxes.gr

17 Ιανουαρίου 2017

Για λιγότερο κράτος

Ο περιορισμός του κράτους θα πρέπει να στηριχτεί και σε αναδιατύπωση των βασικών κειμένων που διέπουν τις αρμοδιότητες της πολιτείας
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 17 Ιανουαρίου 2017 στη στήλη Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα-273)

Πολλά κόμματα που στοχεύουν στον εκσυγχρονισμό της ελληνικής πολιτείας ζητούν «Λιγότερο Κράτος». Η μείωση της γραφειοκρατίας με την απλοποίηση των διαδικασιών για την ίδρυση μιας επιχείρησης και την ταχύτερη έκδοση μιας σύνταξης γήρατος αλλά και η απλούστευση του φορολογικού συστήματος αναφέρονται ως τυπικά παραδείγματα που δικαιολογούν το παραπάνω σύνθημα.

Είναι όμως εφικτή στην πράξη η δραστική μείωση του κράτους; Αρκεί να απολυθούν μερικές χιλιάδες δημόσιοι υπάλληλοι και να αναδιοργανωθούν οι υπηρεσίες για να μειωθεί σημαντικά ο ρόλος και η παρέμβαση του κράτους; Μήπως πρέπει να περιοριστούν ή και να καταργηθούν κάποιες κρατικές αρμοδιότητες και εξουσίες και άλλες να αναδιαμορφωθούν έτσι ώστε και ο πολίτης να εξυπηρετείται αλλά και να προασπίζεται το δημόσιο συμφέρον;

Θεμελιώδεις αρμοδιότητες. Μερικοί τομείς πολιτικής αποτελούν από τη φύση τους θεμελιώδεις αρμοδιότητες της πολιτείας. Πρόκειται για τις «κυριαρχικές» αποκαλούμενες αρμοδιότητες, δηλαδή τις αρμοδιότητες εκείνες που μπορούν να ασκούνται μόνον από την πολιτεία. Μάλιστα, ανάλογα με την επικρατούσα ιδεολογική κατεύθυνση οι κυριαρχικές αυτές αρμοδιότητες μπορεί να είναι περιορισμένες ή εκτεταμένες.

Οι ορθόδοξοι φιλελεύθεροι, για παράδειγμα, παραδέχονται μόνον τέσσερεις τέτοιες κυριαρχικές αρμοδιότητες. Την εξωτερική ασφάλεια (διπλωματία και εθνική άμυνα). Την εσωτερική ασφάλεια και τήρηση της δημόσιας τάξης. Τη θέσπιση των νόμων και την απονομή της δικαιοσύνης. Και τέλος, την οικονομική και χρηματοπιστωτική κυριαρχία (κυρίως μέσω της έκδοσης νομίσματος). Μάλιστα, πολλοί φιλελεύθεροι αμφισβητούν αυτή την τέταρτη κυριαρχική αρμοδιότητα, η οποία με την Συνθήκη του Μάαστριχτ και την υιοθέτηση του κοινού ευρωπαϊκού νομίσματος έχει πλέον καταστεί μια από τις αποκλειστικές αρμοδιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σε άλλες χώρες, ως κυριαρχικές αρμοδιότητες θεωρούνται και η παιδεία, η υγεία, οι κοινωνικές πολιτικές (κατοικία, κοινωνική ασφάλιση, κοινωνική συνοχή, απασχόληση και αντιμετώπιση της ανεργίας, εργατικά ατυχήματα, κλπ), η προστασία του περιβάλλοντος, ο πολιτισμός και άλλες. Πρόκειται για χώρες με διάφορα πολιτικά συστήματα από τις Σκανδιναβικές χώρες του σοσιαλισμού της ευημερίας (welfare socialism) μέχρι χώρες με ισχυρή παρουσία του κράτους λόγω παράδοσης (π.χ. Γαλλία) αλλά και μέχρι τις λίγες εναπομένουσες χώρες του πάλαι ποτέ υπαρκτού σοσιαλισμού.

Ευρωπαϊκή Ένωση. Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι μια υπερεθνική οντότητα στον οποία τα συμμετέχοντα κράτη μέλη έχουν εκχωρήσει ένα μέρος της εθνικής τους κυριαρχίας, δηλαδή συγκεκριμένες αρμοδιότητες. Το αποτέλεσμα είναι η συμμετοχή μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση να δημιουργεί υποχρεώσεις, για την καθημερινή εκπλήρωση των οποίων, αρμόδιο είναι το κράτος. Πράγματι, οι περισσότερες νομικές πράξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης (οδηγίες, κανονισμοί, αποφάσεις) περιέχουν φράσεις όπως «τα κράτη μέλη μεριμνούν όπως», «τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν ότι», ή «τα κράτη μέλη οφείλουν να» …

Αυτό ισχύει ακόμη και για τους τομείς στους οποίους τα κράτη μέλη έχουν εκχωρήσει στην Ευρωπαϊκή Ένωση την αποκλειστική αρμοδιότητα. Πρόκειται για: 1) την τελωνειακή ένωση, 2) τη θέσπιση των κανόνων ανταγωνισμού που είναι αναγκαίοι για τη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς, 3) τη νομισματική πολιτική για τα κράτη μέλη με νόμισμα το ευρώ, 4) τη διατήρηση των βιολογικών πόρων της θάλασσας στο πλαίσιο της κοινής αλιευτικής πολιτικής και 5) την κοινή εμπορική πολιτική (δηλ. τις εμπορικές σχέσεις με τρίτες χώρες).

Παράλληλα, σε μια σειρά άλλων τομέων (εσωτερική αγορά, οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή, γεωργία και αλιεία, περιβάλλον, προστασία των καταναλωτών, μεταφορές, διευρωπαϊκά δίκτυα, ενέργεια, χώρος ελευθερίας, ασφάλειας και δικαιοσύνης, ασφάλεια στον τομέα της δημόσιας υγείας και ορισμένες πτυχές της κοινωνικής πολιτικής), η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει «συντρέχουσα» αρμοδιότητα με τα κράτη μέλη. Ασκεί δηλαδή τις σχετικές αρμοδιότητες από κοινού με αυτά.

Τέλος, υπάρχουν τομείς στους οποίους οι αρμοδιότητες ασκούνται από τα κράτη μέλη αλλά η Ένωση μπορεί να οργανώνει δράσεις υποστήριξης. Σε αυτούς περιλαμβάνονται η προστασία και βελτίωση της ανθρώπινης υγείας, η βιομηχανία, ο πολιτισμός, ο τουρισμός, η παιδεία, η επαγγελματική εκπαίδευση, η νεολαία και ο αθλητισμός, η πολιτική προστασία, και τέλος η διοικητική συνεργασία.

Είναι άραγε δυνατόν να μειώσουμε το κράτος στους τομείς αρμοδιότητας της ΕΕ χωρίς να κατηγορηθούμε για παραβάσεις και να μπλέξουμε με πρόστιμα και καταδίκες λόγω καθυστερημένης ή ελλιπούς εφαρμογής των σχετικών διατάξεων; Θα μου πείτε ότι και σήμερα με την δυσκίνητη και γραφειοκρατική δημόσια διοίκηση συχνά το ελληνικό κράτος καταδικάζεται από το δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Λουξεμβούργο για την καθυστερημένη ή πλημμελή εφαρμογή του ενωσιακού δικαίου … οπόταν «τ' είχες Γιάννη, τ' είχα πάντα».

Παρόλο όμως που η κατάργηση υπηρεσιών, ή ακόμη χειρότερα η αποδυνάμωσή τους ενδέχεται να επιτείνει μια ήδη βεβαρυμμένη κατάσταση, σε πολλές χώρες οι ίδιες διατάξεις εφαρμόζονται από μικρότερες, αποτελεσματικότερες και καλύτερα οργανωμένες γραφειοκρατίες. Αυτό σημαίνει ότι η αναδιοργάνωση και των αντίστοιχων ελληνικών υπηρεσιών είναι δυνατόν να εξασφαλίσει καλύτερη διαχείριση με μείωση των διοικητικών διαδικασιών και δαπανών.

Όμως, υπάρχουν και οι εκτεταμένες αρμοδιότητες του κράτους με βάση το Σύνταγμα της Ελλάδος. Σε αυτές θα αναφερθούμε την επόμενη εβδομάδα ...

Ενάντια στους επικίνδυνους μύθους του διαδικτύου-4

Ένα μεγάλο μέρος από τις ψευδείς ειδήσεις που διαδίδονται στο διαδίκτυο αφορούν πράξεις που υποτίθεται ότι έχουν διαπράξει μουσουλμάνοι. Για παράδειγμα η είδηση ότι «"Πρόσφυγες" απαιτούν από τις ΕΛΛΗΝΙΔΕΣ να είναι σεμνές…» με σχετική φωτογραφία από πανό που ανάρτησαν σε παραλία της Νάξου είναι ψευδής αφού η φωτογραφία αφορούσε παλαιότερη διαμαρτυρία σε παραλία του Μαρόκου.

Άλλο παράδειγμα, η είδηση ότι «Μουσουλμάνοι ενοχλούνται με χριστουγεννιάτικο δέντρο σε εμπορικό κέντρο» που συνοδεύεται από βίντεο από την Σουηδία ή από την Γαλλία είναι κι αυτή κατασκευασμένη. Πρόκειται για στολισμένο δένδρο στην Σαουδική Αραβία με κρεμασμένα παιδικά δώρα τα οποία προσπαθούν να ξεκρεμάσουν οι γονείς.

Τέλος, η είδηση «Υποχρεωτικό το Ραμαζάνι στα σχολεία της Γαλλίας αλλιώς δεν θα μπορούν οι μαθητές να δώσουν εξετάσεις!» είναι επίσης τελείως ψευδής αφού είχε ξεκινήσει ως σατιρικό κείμενο σε βέλγικη σατιρική ιστοσελίδα.

Περισσότερες πληροφορίες http://ellinikahoaxes.gr/?s=μουσουλμάνοι
Με στοιχεία από το http://ellinikahoaxes.gr

10 Ιανουαρίου 2017

Περί πρόληψης τροχαίων

Μερικές ιδέες για μέτρα σε επίπεδο Περιφέρειας και Δήμου για την πρόληψη των τροχαίων και την ανακούφιση της κυκλοφορίας
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 10 Ιανουαρίου 2017 στη στήλη Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα-272)

Καθημερινά διαβάζουμε και ακούμε για τροχαία ατυχήματα, συχνά θανατηφόρα. Καθημερινά χύνονται δάκρυα, γράφονται άρθρα, προβάλλονται εκπομπές στην τηλεόραση και ακούγονται συμβουλές στο ραδιόφωνο. Δυστυχώς όμως, ούτε τα κλάματα, ούτε η αρθρογραφία, ούτε οι εκπομπές και οι συζητήσεις φαίνεται να φέρνουν απτά αποτελέσματα.

Αντίθετα, σε άλλες χώρες, πολιτεία και πολίτες έχουν πάρει στα σοβαρά το ζήτημα των τροχαίων. Τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά βρέθηκα με τα παιδιά μου στο Βέλγιο και διαπίστωσα την κινητοποίηση των πάντων για την πρόληψη των τροχαίων.

Νυχτερινά λεωφορεία. Την παραμονή των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς οι δημόσιες συγκοινωνίες στο Βέλγιο κάνουν μια ιδιαίτερη προσπάθεια εξυπηρέτησης των πολιτών. Διαθέτουν πολλά νυχτερινά δρομολόγια για την επιστροφή του κόσμου στα σπίτια τους. Και μάλιστα ΔΩΡΕΑΝ! Η υπηρεσία αυτή προβάλλεται με κατάλληλα διαφημιστικά μηνύματα στις τηλεοράσεις και το ραδιόφωνο και λειτουργεί μέχρι τις πρωινές ώρες της επομένης.

Έτσι, ο οργανισμός αστικών συγκοινωνιών των Βρυξελών (STIB) ανακοίνωσε πως την παραμονή των Χριστουγέννων, μετέφερε 110.000 επιβάτες από τα μεσάνυχτα μέχρι τις 6 το πρωί της επομένης! Παράλληλα, σε όλη τη διάρκεια των εορτών, λειτουργούν στις Βρυξέλλες ειδικά δρομολόγια από πολλά σημεία στάθμευσης προς το κέντρο έτσι ώστε να εξυπηρετούνται οι πολίτες που θέλουν να κάνουν ψώνια τα σαββατοκύριακα και τις παραμονές. Έτσι, αποσυμφορείται το κέντρο σε μεγάλο μέρος του οποίου απαγορεύεται η κυκλοφορία των αυτοκινήτων.

Νηφάλιοι οδηγοί. Το ένα τρίτο των δυστυχημάτων κατά τις περιόδους των εορτών αλλά και τα σαββατοκύριακα, οφείλεται στη οδήγηση υπό την επήρεια οινοπνεύματος. Επίσης ο μεθυσμένος οδηγός κινδυνεύει 8,5 φορές παραπάνω να εμπλακεί σε δυστύχημα σε σχέση με τον νηφάλιο (μη μεθυσμένο) οδηγό. Γι’ αυτό σε πολλές χώρες κατά τις περιόδους των εορτών πολλαπλασιάζονται τα διαφημιστικά μηνύματα για τον ορισμό του Νηφάλιου οδηγού της παρέας.

Στο Βέλγιο τον λένε Μπομπ (BOB, από τα αρχικά των λέξεων Bewust onbeschonken bestuurder δηλαδή Συνειδητός Οδηγός χωρίς οινόπνευμα), στη Γαλλία τον λένε Σαμ (SAM, από τα αρχικά των λέξεων Sans Accident Mortel δηλαδή Χωρίς Θανατηφόρο Ατύχημα), στο Λουξεμβούργο Ραούλ (Raoul) και στην Ελβετία Άγγελο (Ange). Αναλαμβάνει την υποχρέωση να μην πιεί κατά την έξοδο της παρέας προκειμένου να οδηγήσει κατά την επιστροφή.

Στο Βέλγιο υπάρχει λύση και για τις παρέες που δεν έχουν ορίσει Νηφάλιο οδηγό. Είναι οι Υπεύθυνοι Νέοι Οδηγοί (Responsible Young Drivers ή RYD). Το βράδυ της Πρωτοχρονιάς, από τα μεσάνυχτα μέχρι τις 6 το πρωί, με ένα τηλεφώνημα, έρχονται στο σημείο που βρίσκεστε δύο RYD με ένα αυτοκίνητο. Ο ένας αναλαμβάνει να σας οδηγήσει στο σπίτι σας με το αυτοκίνητό σας. Και ο δεύτερος ακολουθεί για να τον παραλάβει όταν ολοκληρωθεί η αποστολή. Οι οδηγοί είναι εθελοντές και την δράση υποστηρίζουν χορηγοί (Renault, EuropCar, η ασφαλιστική εταιρεία Fidea και η ζυθοποιεία ALKEN-MAES).

Όρια ταχύτητας και έλεγχοι. Από την 1η Ιανουαρίου 2017 μια από τις τρεις περιφέρειες του Βελγίου, η Φλάνδρα, μείωσε το ανώτατο όριο ταχύτητας εκτός πόλεων, από τα 90 στα 70 χιλιόμετρα την ώρα (χαώ). Η απόφαση αυτή στηρίχτηκε στο γεγονός ότι στο 75% του οδικού δικτύου στη Φλάνδρα το όριο ήταν ήδη 70 χαώ. Με το μέτρο θα εξοικονομηθούν 3,2 εκατ. ευρώ και οι συνθήκες κυκλοφορίας θα εξορθολογιστούν. Βέβαια, σε ορισμένα σημεία του οδικού δικτύου θα επιτρέπονται και τα 90 χαώ.

Η μείωση της ταχύτητας κατά 20 χαώ (μείωση κατά 22%), εξασφαλίζει ότι σε περίπτωση σύγκρουσης του αυτοκινήτου, η ενέργεια που θα απελευθερωθεί θα είναι κατά 40% μικρότερη. Αυτό σημαίνει περισσότερες πιθανότητες επιβίωσης των επιβατών, εφόσον βέβαια φορούν ζώνες ασφαλείας και το αυτοκίνητο διαθέτει αερόσακους.

Παράλληλα, σε όλο το Βέλγιο υπάρχουν πολυάριθμα ραντάρ ελέγχου της ταχύτητας που λειτουργούν όλο το 24ωρο. Τα πρόστιμα είναι αρκετά τσουχτερά και υπολογίζονται με βάση το ύψος της υπέρβασης. Για υπέρβαση μέχρι 10 χαώ, το πρόστιμο είναι 50 ευρώ. Για κάθε επιπλέον χαώ προστίθενται 10 ευρώ αν η παράβαση έχει γίνει σε κατοικημένη περιοχή ή 5 ευρώ στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο.

Για υπερβάσεις πάνω από 30 χαώ προβλέπεται αφαίρεση αδείας από το δικαστήριο από 8 μέρες έως 5 έτη ή και για πάντα, αν η παράβαση είναι ακόμη σοβαρότερη ή επαναλαμβανόμενη. Τα πρόστιμα κοινοποιούνται με επιστολή στο σπίτι και μπορούν να πληρωθούν μέσω τραπέζης. Σε περίπτωση καθυστέρησης το ποσό προσαυξάνεται και μπορεί να γίνει απαιτητό ή να οδηγήσει και σε κατάσχεση.

Για 15λεπτες σταθμεύσεις. Συχνά έξω από φαρμακεία, τράπεζες, περίπτερα και άλλα καταστήματα βλέπουμε διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα που έχουν σταματήσει ώστε οι οδηγοί να παραλάβουν ή να παραδώσουν κάτι στα γρήγορα. Στο δήμο του Woluwe-Saint-Lambert (Βολουέ-Σεν-Λαμπέρ) στις Βρυξέλλες έχουν αρχίσει να εγκαθιστούν έξυπνα παρκόμετρα για σύντομες δωρεάν στάσεις που δεν ξεπερνούν τα 15’ λεπτά.

Τα παρκόμετρα τοποθετούνται μετά από αίτημα των καταστηματαρχών και λειτουργούν με μια μαγνητική ταινία που έχει τοποθετηθεί μέσα στο οδόστρωμα στην αντίστοιχη θέση στάθμευσης. Μόλις παρκάρει το αυτοκίνητο, στο παρκόμετρο ανάβει ένα πράσινο φως που γίνεται κόκκινο μετά από 15’ λεπτά. Ταυτόχρονα το σύστημα ειδοποιεί το κινητό του αρμόδιου δημοτικού αστυνομικού που καταφθάνει για να κόψει το σχετικό πρόστιμο.

Η αγορά και η εγκατάσταση κάθε παρκόμετρου στοιχίζει 10.000 ευρώ και το κόστος προβλέπεται να αποσβεστεί εν μέρει … από τα πρόστιμα των 30 ευρώ που θα επιβάλλονται σε όσους δεν μετακινούν τα αυτοκίνητα τους εγκαίρως.

Ενάντια στους επικίνδυνους μύθους του διαδικτύου-3

Κυκλοφορούν μύθοι και παραπλανητικές ειδήσεις που αφορούν ειδικά την Κρήτη και που καταρρίπτονται πανηγυρικά. Η φωτογραφία με «Το απίστευτο μονοπάτι που δημιούργησαν τα πρόβατα στο χιόνι στην Κρήτη» είναι άγνωστης προέλευσης και είχε δημοσιευτεί το 2013 σε ρωσικό φόρουμ. Παρομοίως, η φωτογραφία με το «Kαλαμάρι-ΓIΓAΣ στις ακτές της Kρήτης» είναι προϊόν φωτομοντάζ από φωτογραφίες του 2011 και του 2013.

Η «86χρονη γιαγιά στα Ζωνιανά της Κρήτης περιμένει αρματωμένη τους τζιχαντιστές» είναι μια αρμένισα 106 ετών και η φωτογραφία της τραβήχτηκε το 1990. Το αιλουροειδές στο βίντεο που διακινείται με την είδηση «Τρόμος στη Σητεία: Εμφανίστηκε άγριο αιλουροειδές, μήκους ενός μέτρου!» δεν είναι κρητικός αγριόγατος αλλά μανούλ, μια μέσου μεγέθους αγριόγατα, η οποία απαντάται σε λιβάδια και στέπες μεγάλου υψομέτρου της Κεντρικής Ασίας.

Τέλος, η πρόσφατη φωτογραφία με τον γεμάτο πάγους σταυρό που υποτίθεται ότι βρίσκεται στον Ψηλορείτη, προέρχεται από το όρος Γκραν Σάσσο στην κεντρική Ιταλία …

Περισσότερες πληροφορίες http://ellinikahoaxes.gr/?s=Κρήτη
Με στοιχεία από το http://ellinikahoaxes.gr

03 Ιανουαρίου 2017

Απολογισμός

Οι προσπάθειες για την προστασία της ελληνικής γλώσσας αλλά και για την καλύτερη προστασία των πολιτών από ατυχήματα και καταστροφές …
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 3 Ιανουαρίου 2017 στη στήλη Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα-271)

Ας ξεκινήσουμε με τις ευχές για ένα Καλό, Ευτυχισμένο, Υγιές και Δημιουργικό 2017! Κάθε νέα χρονιά, κάθε νέα ημέρα είναι μια ακόμη ευκαιρία για νέα αρχή, για αλλαγή πορείας, για νέες αποφάσεις και για νέους στόχους. Γιατί σήμερα, το κάθε σήμερα, είναι η πρώτη μέρα της υπόλοιπης ζωής μου, της υπόλοιπης ζωής μας!

Προσωπικά για μένα, η 1η Ιανουαρίου ήταν ένα ορόσημο στη ζωή μου, αφού μετά από 37 χρόνια τερμάτισα ευδόκιμα την επαγγελματική μου σταδιοδρομία. Μια σταδιοδρομία που ξεκίνησε το 1979 στην Εγκυκλοπαίδεια «Πάπυρος-Larousse-Britannica» αφού είχα ολοκληρώσει τη στρατιωτική μου θητεία στο Μεταφραστικό Γραφείο και την Διεύθυνση Οργανώσεως του Γενικού Επιτελείου Στρατού. Με παράλληλη απασχόληση από το 1980 στο περιοδικό «Επίκαιρα» και από το 1981 στο περιοδικό «4Τροχοί» και περιστασιακά στην «Πτήση».

Όμως, στα μέσα του 1982, μετά την πολυδιαφημισμένη «αλλαγή», διαπίστωσα ότι για να συνεχίσω να εργάζομαι ως δημοσιογράφος , ακόμη και εξειδικευμένος σε θέματα Επιστήμης και Τεχνολογίας, θα έπρεπε να αποκτήσω κομματική ταυτότητα. Το σύστημα ήθελε οπωσδήποτε να ξέρει που ανήκεις ... και σε θεωρούσε ύποπτο αν δεν ανήκες πουθενά. Έτσι, μετά από διαγωνισμό βρέθηκα στις αρχές του 1984 στη μεταφραστική υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις Βρυξέλλες.

Στα 33 σχεδόν χρόνια που εργάστηκα στην Επιτροπή, είμαι ευτυχής που μπόρεσα να κάνω μερικά πράγματα, πολύ ενδιαφέροντα για μένα και εξαιρετικά χρήσιμα για τους πολίτες και την ελληνική γλώσσα. Ξεκίνησα ως μεταφραστής αλλά πολύ σύντομα αντιμετώπισα την πρώτη μεγάλη πρόκληση της σταδιοδρομίας μου. Την εισαγωγή των ελληνικών χαρακτήρων στα συστήματα πληροφορικής της Επιτροπής και τη δημιουργία της ελληνικής έκδοσης του συστήματος νομικής πληροφορικής Celex (σημερινό Eur-lex). Πρόκειται για τη βάση δεδομένων με τα πλήρη κείμενα όλης της νομοθεσίας και νομολογίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το 1991 και αφού είχε ολοκληρωθεί αυτό το σημαντικό έργο και είχαμε συντάξει τις προδιαγραφές για τον εκσυγχρονισμό του συστήματος, ασχολήθηκα με τις λειτουργικές προδιαγραφές της εκτεταμένης πολυγλωσσίας στους υπολογιστές. Το έγγραφο που συντάξαμε με μια ομάδα εργασίας της οποίας ήμουν εισηγητής, αποτέλεσε, από το 1995 και μετά, τη βάση για την πολυγλωσσική αναβάθμιση σειράς συστημάτων (Windows 95, Oracle κλπ). Το 2015, η Ελληνική Εταιρεία Ορολογίας (ΕΛΕΤΟ) μου έκανε την τιμή να με καλέσει ως κύριο ομιλητή στο 10ο Συνέδριο της για να εξηγήσω όλη αυτή την συναρπαστική ιστορία.

Η επόμενη πρόκληση, το 1992, ήταν η οργάνωση της πληροφόρησης για θέματα Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπου ο Γενικός Διευθυντής μου ανέθεσε να αλλάξω την «κουλτούρα» της Γενικής Διεύθυνσης. Με την έλευση του διαδικτύου αυτό επιτεύχθηκε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αφού πετύχαμε διαφάνεια και έγκυρη πληροφόρηση, μέχρι σημείου που πολλά δικηγορικά γραφεία προχώρησαν άρδην στην εισαγωγή της πληροφορικής για να έχουν πρόσβαση στις σχετικές, δημοσιευμένες στο διαδίκτυο, πληροφορίες.

Μετά από μια σύντομη παραμονή στην Γενική Διεύθυνση Ενέργειας, μετακινήθηκα το 1998 στη Μονάδα Πολιτικής Προστασίας της Επιτροπής. Εκεί έκανα τις προδιαγραφές και ξεκίνησα τη διαδικασία δημοπράτησης για την κατασκευή του Κοινού Συστήματος Επικοινωνίας και Πληροφόρησης Έκτακτης Ανάγκης (CECIS).

Πρόκειται για το δίκτυο που συνδέει τις αίθουσες διαχείρισης καταστροφών των κρατών μελών με το αντίστοιχο Κέντρο Παρακολούθησης και Πληροφόρησης της Επιτροπής. Χρησιμοποιείται σε όλες τις μεγάλες καταστροφές για τον συντονισμό της αποστολής εμπειρογνωμόνων και βοήθειας στις πληγείσες χώρες, εντός και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ασχολήθηκα επίσης με την προώθηση του 112, του κοινού ευρωπαϊκού αριθμού κλήσεως έκτακτης ανάγκης καθώς και με σειρά έργων και πρωτοβουλιών σε διάφορους τομείς όπως η Ιατρική Καταστροφών, η Ενημέρωση του Κοινού, οι Επικοινωνίες Έκτακτης Ανάγκης και τα διδάγματα από τη διαχείριση κρίσεων. Οργάνωσα επίσης το πρώτο Πανευρωπαϊκό Φόρουμ Πολιτικής Προστασίας με στόχο την κατάρτιση μιας ευρωπαϊκής πολιτικής για την προστασία των πολιτών από ατυχήματα και καταστροφές.

Δυστυχώς, τα κράτη μέλη είχαν άλλα σχέδια. Παρόλο που οι πολίτες ζητούν περισσότερη Ευρώπη σε ορισμένους κρίσιμους τομείς όπως η πολιτική προστασία, οι κυβερνήσεις ήταν τελείως αντίθετες με οποιαδήποτε εκχώρηση αρμοδιοτήτων σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και φυσικά, οι ιδέες που προωθούσα – με βάση τα συμπεράσματα από πολυάριθμες ημερίδες και συνέδρια που είχαν χρηματοδοτηθεί από τον ενωσιακό προϋπολογισμό – δεν είχαν καμία πιθανότητα επιτυχίας.

Έτσι, το 2003 επέστρεψα στη μετάφραση και ασχολήθηκα εθελοντικά και εκτός ωρών υπηρεσίας με την προώθηση του 112. Ώσπου, δέκα χρόνια αργότερα, το 2014 αντιμετώπισα μια τελευταία πρόκληση. Ως υπεύθυνος του Γραφείου Αθηνών της Γενικής Διεύθυνσης Μετάφρασης μου ανατέθηκε η «δημιουργία υποδομής» για την ελληνική γλώσσα και μετάφραση.

Ανάμεσα στα σημαντικότερα αποτελέσματα της τριετούς προσπάθειας ήταν η δημιουργία του Ελληνικού Δικτύου Ορολογίας (ΕΔΟ) και η διοργάνωση σειράς συνεδρίων και ημερίδων εργασίας για τα γλωσσικά επαγγέλματα στην Ελλάδα και την Κύπρο. Πολλά από τα συμπεράσματα των συναντήσεων αυτών έχουν ήδη δρομολογήσει προσπάθειες για την αλλαγή του τοπίου της μετάφρασης και της πολυγλωσσίας στην Ελλάδα και την Κύπρο.

Η νέα περίοδος που άνοιξε την 1η Ιανουαρίου 2017 είναι κι αυτή γεμάτη προκλήσεις. Όμως, σ’ αυτές θα αναφερθούμε στο μέλλον όταν θα υπάρχουν απτά αποτελέσματα …

Ενάντια στους επικίνδυνους μύθους του διαδικτύου-2

Σύμφωνα με το global100.adl.org, η Ελλάδα είναι η πιο αντισημιτική χώρα της Ευρώπης με ποσοστό 67% των πολιτών να έχουν αρνητική γνώμη για τους Εβραίους. Την ίδια στιγμή, στο Ιράν που είναι φυσικός εχθρός του Ισραήλ, το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει μόλις στο 60%.

Ένα μεγάλο ποσοστό ευθύνης για τον αντισημιτισμό στην Ελλάδα, φέρουν διάφορα εμπρηστικά και αναξιόπιστα δημοσιεύματα όπως π.χ. το εξής: «“ΙΔΟΥ Ο ΚΙΝΔΥΝΟΣ”, είπε ο Σωκράτης όταν αντίκρυσε τους Εβραίους εμπόρους να αποβιβάζονται στον Πειραιά…!», κάτι που δεν αναφέρεται σε καμία αρχαία πηγή.

Ανακριβή και κακόβουλα δημοσιεύματα για τους Εβραίους, τους Μασόνους και τη συμμετοχή τους σε διάφορες παγκόσμιες συνωμοσίες που στέφονται (και) κατά της Ελλάδας δημοσιεύονται σε πολυάριθμους ιστότοπους και ιστολόγια. Περιλαμβάνουν χαλκευμένα λιβελογραφήματα σχετικά με τον εμφύλιο, τον κομμουνισμό (συμμετοχή Εβραίων στην ίδρυση του ΚΚΕ), την οικονομική δυσπραγία, το (λαθρο)μεταναστευτικό, την αλλοίωση της ιστορίας, τον ρόλο των Εβραίων στην 9/11 και άπειρα άλλα θέματα.

Περισσότερες πληροφορίες http://ellinikahoaxes.gr/2016/12/29/socrates-jews/
Με στοιχεία από το http://ellinikahoaxes.gr

20 Δεκεμβρίου 2016

Περί θετικής σκέψης

Η αγωνία για τα όσα συμβαίνουν στον κόσμο γύρω μας δεν συμβάλλει στην επίλυση των προβλημάτων! Μόνο η ατομική μας στάση και δράση μπορεί να αλλάξει τα πράγματα …
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 20 Δεκεμβρίου 2016 στη στήλη Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα-270)

Στην κινηματογραφική ταινία «Η γέφυρα των κατασκόπων», σε μια στιγμή μεγάλης αγωνίας, ο αμερικάνος απεσταλμένος (Τομ Χάνκς) ρωτάει τον γερμανό κατάσκοπο, τον οποίο έχει αναλάβει να βοηθήσει να διαφύγει στη Δύση (Μάρκ Ράιλανς): «Δεν αγωνιάς;». Και ο άλλος του απαντά, «Θα βοηθούσε άραγε;»

Όποιος παρακολουθεί τις εξελίξεις στη χώρα μας και παγκοσμίως, ίσως να έθετε στον εαυτό του την ίδια ερώτηση, «Δεν έχεις αγωνία;». Αλλά πριν αρχίσεις να ανεβάζεις σφυγμούς και πίεση, πριν νοιώσεις απογοητευμένος και αρχίσεις να κινείσαι προς τα μονοπάτια της κατάθλιψης, κάνε στον εαυτό σου την ερώτηση «Θα βοηθούσε άραγε;»

Αυτό δεν σημαίνει βέβαια να είναι κανείς αναίσθητος. Να αγνοεί τα προβλήματα του πολέμου στη Μέση Ανατολή, τις φρικαλεότητες του Ισλαμικού Κράτους, τις βομβιστικές επιθέσεις στην Τουρκία, την στροφή του κόσμου προς ολοκληρωτικά και αυταρχικά καθεστώτα από την Ρωσία, μέχρι τη Συρία, την Τουρκία, ακόμη και τις ΗΠΑ, με βάση τουλάχιστον τις προβλέψεις που κάνουν οι Κασσάνδρες.

Όμως η αγωνία και η συχνά υστερική αντίδραση που ακολουθεί δεν ωφελούν. Μερικοί, προτρέπουν σε ειρηνικές ή και βίαιες διαδηλώσεις, σε αποκλεισμούς και απεργίες. Όμως, όπως αποδεικνύεται όλο και περισσότερο στην πράξη οι ενέργειες αυτές δεν έχουν κανένα αποτέλεσμα, ιδίως όταν οι αποφάσεις φαίνεται ότι λαμβάνονται σε μακρινά γραφεία σε λευκά σπίτια, κοντά σε κόκκινες πλατείες ή ακόμη και πίσω από τους εθνικούς κήπους.

Ναι. φαίνεται ότι λαμβάνονται μακριά μας ενώ στην πραγματικότητα τις έχουμε προδιαγράψει εμείς οι ίδιοι με τις αποφάσεις που πήραμε σε ανύποπτο χρόνο. Όταν ζητώντας μια μικρή φαινομενικά εξυπηρέτηση υποχρεωθήκαμε να ψηφίσουμε κάποιον που δεν άξιζε. Όταν πιστέψαμε σε κάποιες υποσχέσεις που ξέραμε βαθιά μέσα μας ότι δεν επρόκειτο να υλοποιηθούν ποτέ. Όταν αντί να φροντίσουμε την γειτονιά μας και την πόλη μας θέλαμε κάποιοι άλλοι να αναλάβουν τις ευθύνες που μας αναλογούσαν.

Για τα σκουπίδια που πετάξαμε αμέριμνοι ακόμη και σε προστατευμένες περιοχές φυσικού κάλλους. Για το αυθαίρετο που προσπαθήσαμε να κτίσουμε σε κοίτες ποταμών ή μέσα στα πευκοδάση. Για την υπερβολική ταχύτητα που αναπτύξαμε στον επικίνδυνο δρόμο μετά από οινοποσία κινδυνεύοντας να σκοτώσουμε και να σκοτωθούμε. Για τις μπαλωθιές που ρίξαμε βάζοντας σε κίνδυνο φίλους και συγγενείς. Για το κακό παράδειγμα που δείξαμε στα παιδιά και τους νέους μη σεβόμενοι τους νόμους, την ουρά στην τράπεζα, την προτεραιότητα των πεζών.

Για να μη μιλήσουμε για την χρόνια φοροδιαφυγή που μάθαμε να την θεωρούμε δικαίωμά μας. Χωρίς να πληρώνουμε τις εισφορές μας στα ταμεία και τον φόρο που μας αναλογεί απαιτούσαμε επί χρόνια να λαμβάνουμε παροχές πολλαπλάσιες από ό,τι είχαμε συνεισφέρει. Και πιστεύαμε ότι το κράτος είτε θα έπρεπε να τυπώνει λεφτά για να καλύπτει τα ελλείμματά του, είτε να δανείζεται ασύστολα επιβαρύνοντας τις επόμενες γενιές με ένα δυσβάσταχτο χρέος.

Τώρα που υφιστάμεθα τις συνέπειες της αφροσύνης μας έχουμε αγωνία! Μας τρομάζουν οι πολυάριθμοι δυστυχισμένοι που φτάνουν στα νησιά μας κατατρεγμένοι από γενοκτονίες και εξανδραποδισμούς. Αναλογιζόμαστε τι θα συμβεί αν συνθήκες που θεωρούσαμε γραμμένες στην πέτρα ξαφνικά αμφισβητηθούν. Αν δεν κλείσει η επόμενη αξιολόγηση και δεν λάβουμε την βοήθεια των Ευρωπαίων τους οποίους μερικοί από εμάς κατηγορούν ως τοκογλύφους, ως εκμεταλλευτές και ως έτοιμους να μας καταβροχθίσουν.

Όμως πάντα υπάρχει ελπίδα! Αύριο ξημερώνει μια νέα μέρα, με ήλιο ή συννεφιά. Ας δούμε τα πράγματα με θετική διάθεση, αφού η αγωνία, η κατάθλιψη, η μεμψιμοιρία, η επίρριψη των ευθυνών στους άλλους ακόμη και οι φωνές και πράξεις βίας δεν φαίνεται να φέρνουν αποτελέσματα – εκτός κι αν στόχος είναι η πλήρης υποταγή μας σε κάποιου είδους ολοκληρωτικό καθεστώς φαιάς ή κοκκινωπής απόχρωσης.

Ας καλλιεργήσουμε τους κήπους μας για να έχουμε απόθεμα τροφίμων. Ας ανακυκλώσουμε τα σκουπίδια μας και ας προστατεύσουμε το περιβάλλον. Ακόμη καλύτερα ας συμμετάσχουμε σε δράσεις καθαρισμού παραλιών και δασών. Ας δώσουμε το καλό παράδειγμα σεβόμενοι τον δημόσιο χώρο, παρκάροντας χωρίς να εμποδίζουμε πεζούς και ανάπηρους. Εφαρμόζοντας τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας. Συμμετέχοντες σε εθελοντικές οργανώσεις που βοηθούν τους αναξιοπαθούντες συμπολίτες μας αλλά και τους δυστυχισμένους από την Συρία και τις άλλες εμπόλεμες ζώνες.

Ας μάθουμε στα παιδιά μας να σέβονται τους άλλους στο σχολείο, στο δρόμο, στη γειτονιά. Να σέβονται τη φύση και τα περιβάλλον. Αν δεν αγαπήσουμε και δεν σεβαστούμε εμείς πρώτοι την πατρίδα μας ας μην περιμένουμε να την σεβαστούν οι άλλοι. Ας επαινούμε τα καλά παραδείγματα, ας τα προβάλουμε και ας τα μιμούμεθα. Αγνοώντας και υποβαθμίζοντας τα κακά παραδείγματα, αναλύοντας τις γενεσιουργές τους αιτίες με στόχο να τα εξαλείψουμε.

Είθε οι επικείμενες εορτές να μας κάνουν να σκεφθούμε θετικά, όχι τι μπορεί να κάνει τα κράτος για εμάς αλλά τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για την πατρίδα!

Με τις καλύτερες ευχές μου για Καλά Χριστούγεννα!

Υ.Γ. Από αυτή την εβδομάδα θα δημοσιεύουμε κάθε εβδομάδα ένα πλαίσιο αντίκρουσης διάφορων επικίνδυνων μύθων που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο, αντλώντας στοιχεία από τον ιστότοπο http://ellinikahoaxes.gr.
 
Ενάντια στους επικίνδυνους μύθους του διαδικτύου-1

Τα άρθρα με τίτλο «Αυτό είναι το φάρμακο κατά του ΚΑΡΚΙΝΟΥ! Το είχε δώσει ο Ιπποκράτης πριν πολλά χρόνια…» ή παρεμφερή είναι ψευδή και καταρρίπτονται. Συγκεκριμένα δεν ισχύουν οι ισχυρισμοί ότι καταπολεμούν τον καρκίνο η συστηματική κατανάλωση πικρών ουσιών (κουκούτσια βερίκοκου ή σταφυλιών), η κατανάλωση ωμών τροφών, σκόρδου και κρεμμυδιών σε μεγάλες ποσότητες, πράσινων λαχανικών αλλά και ζωμού από σιταρόχορτο. Δεν ισχύουν επίσης οι ισχυρισμοί ότι ο καρκίνος οφείλεται σε υποξία (χαμηλή οξυγόνωση) και ότι θεραπεύεται με οξυγονοθεραπεία αλλά ούτε και η σύνδεση του καρκίνου με την αποκαρβοξυλάση της ορνιθίνης που είναι ένα ένζυμο που τάχα ευνοεί την ανάπτυξη των καρκινικών όγκων.

Παράλληλα, ψευδείς είναι οι ειδήσεις με τίτλο «Ο δρ.ΧΑΜΕΡ βγήκε από τη Φυλακή, ΚΑΡΚΙΝΟΣ ΤΕΛΟΣ Η ΧΗΜΙΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΑΠΑΤΗ» τα οποία αναφέρονται σε έναν απατεώνα γερμανό ψευτογιατρό ο οποίος έχει προκαλέσει με την υποτιθέμενη θεραπεία που εφαρμόζει τουλάχιστον 149 θανάτους.


Περισσότερες πληροφορίες http://ellinikahoaxes.gr/2016/10/29/new-german-medicine/.
Με στοιχεία από το http://ellinikahoaxes.gr

29 Νοεμβρίου 2016

Περί ομοιοπαθητικής

Παραπλανητική και αντιεπιστημονική μέθοδος ή χρήσιμη όταν η κλασσική φαρμακευτική αγωγή αποδεικνύεται αναποτελεσματική;
(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Χανιώτικα Νέα στις 29 Νοεμβρίου 2016 στη στήλη Προστασία του Πολίτη και Καθημερινότητα-269)

Γνώρισα την ομοιοπαθητική πολύ νέος. Πήγαινα στην 5η Γυμνασίου (σημερινή 2α Λυκείου) όταν ο αείμνηστος Παύλος Τζιβανίδης μου πρότεινε, το καλοκαίρι του 1970, να δουλέψω στο φαρμακείο του, το πρώτο φαρμακείο στην Ελλάδα που έφτιαχνε ομοιοπαθητικά σκευάσματα. Μέχρι και το 1979, συνέχισα να δουλεύω εκεί τα καλοκαίρια. Μετά, ξεκίνησα την σταδιοδρομία μου ως συνεργάτης στην εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος-Larousse-Britannica.

Στο φαρμακείο, είχα την ευκαιρία να έλθω σε επαφή και με την πλούσια αγγλική και γαλλική βιβλιογραφία για την ομοιοπαθητική που είχε συγκεντρώσει ο Παύλος. Παρακολούθησα επίσης και μερικά σεμινάρια για γιατρούς και φαρμακοποιούς που είχαν οργανώσει τότε οι πρωτοπόροι της Ομοιοπαθητικής στην Ελλάδα. Ο Γιώργος Βυθούλκας, η Ειρήνη Μπαχά, ο Σπύρος Γαρζώνης και φυσικά ο Παύλος Τζιβανίδης. Ήλθα επίσης σε επαφή και με άλλες εναλλακτικές θεραπευτικές μεθόδους, όπως τον ωτοβελονισμό, μια παραλλαγή του βελονισμού που ασκούσε ο αείμνηστος Σκεύος Πικραμένος.

Κυρίως όμως, άκουσα τις φοβερές ιστορίες για τις περιπέτειες που είχαν οι ασθενείς με την κλασσική ιατρική μέχρι να καταλήξουν να ζητήσουν την βοήθεια της ομοιοπαθητικής. Τραγικές ιστορίες για λανθασμένες διαγνώσεις, επιβλαβείς φαρμακευτικές αγωγές, αδικαιολόγητες χειρουργικές επεμβάσεις. Ιστορίες για το πώς η ομοιοπαθητική τους βοήθησε να αντιμετωπίσουν τα συμπτώματα και να ζήσουν μια λίγο-πολύ φυσιολογική ζωή.

Αφορμή για το άρθρο αυτό μου έδωσε μια πρόσφατη είδηση. Η αμερικανική Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου (FTC) αποφάσισε ότι τα ομοιοπαθητικά προϊόντα που πωλούνται ελεύθερα χωρίς συνταγή θα πρέπει να υπάγονται στους ίδιους κανόνες με τα άλλα φάρμακα όσον αφορά τις επιστημονικές πληροφορίες που αναγράφονται υποχρεωτικά στη συσκευασία τους. Σε εγκύκλιο της με ημερομηνία 15 Νοεμβρίου, η FTC αναφέρει ότι «η ομοιοπαθητική, η ιστορία της οποία ανάγεται στο τέλος του 18ου αιώνα, στηρίζεται στην ιδέα ότι τα συμπτώματα της ασθένειας μπορούν να θεραπευτούν με απειροελάχιστες δόσεις ουσιών που προκαλούν παρόμοια συμπτώματα όταν χορηγηθούν σε μεγαλύτερες δόσεις σε υγιή άτομα. Πολυάριθμα ομοιοπαθητικά σκευάσματα αραιώνονται σε τέτοιο σημείο ώστε να μην περιέχουν πλέον ανιχνεύσιμες ποσότητες της αρχικής ουσίας».

Και συμπληρώνει: «Οι ισχυρισμοί (σχετικά με τον τρόπο δράσης) των ομοιοπαθητικών σκευασμάτων δεν στηρίζονται στις σύγχρονες επιστημονικές μεθόδους και δεν αναγνωρίζονται από τους σύγχρονους ιατρικούς εμπειρογνώμονες». Μάλιστα, η FTC καταργεί την παρέκκλιση που είχε χορηγήσει το 1988 η Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) των ΗΠΑ, απαλλάσσοντας τα ομοιοπαθητικά φάρμακα που διατίθενται χωρίς συνταγή από την υποχρέωση να αποδεικνύουν την αποτελεσματικότητα τους.

Οι νέοι κανόνες υποχρεώνουν τους κατασκευαστές να αναγράφουν στην συσκευασία δύο προειδοποιήσεις. Πρώτον ότι «Δεν υπάρχει καμία επιστημονική απόδειξη της αποτελεσματικότητας του παρόντος προϊόντος» και δεύτερον ότι «Το παρόν προϊόν στηρίζεται σε θεωρίες που ανάγονται στον 18ο αιώνα και τις οποίες απορρίπτουν οι περισσότεροι σύγχρονοι ιατρικοί εμπειρογνώμονες». Όσα εργαστήρια δεν εφαρμόσουν τις νέες ρυθμίσεις κινδυνεύουν να διωχθούν για παραπλανητική διαφήμιση.

Τα παραπάνω θεωρήθηκαν αμέσως από τους επικριτές της ομοιοπαθητικής ως «μεγάλη νίκη της λογικής και της επιστήμης για την υγεία των πολιτών, αφού δεν είναι δυνατόν στα ράφια των φαρμακείων να υπάρχουν "ματζούνια" δίπλα σε φάρμακα αποδεδειγμένης επιστημονικής αξίας». Για να μην κατασπαταλούν οι καταναλωτές δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο στα ομοιοπαθητικά προϊόντα και τις ψεύτικες υποσχέσεις τους ...

Τι ισχύει λοιπόν; Πρέπει να απορρίψουμε την ομοιοπαθητική ως μια ακόμη απάτη; Πρέπει να καταργηθεί και η νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αναγνωρίζει ως φάρμακα και τα ομοιοπαθητικά σκευάσματα; Ασφαλώς όχι. Και οι λόγοι είναι πολλοί και βάσιμοι. Όπως γράφαμε πριν από λίγες εβδομάδες (Χ.Ν. 6/9/2016) «η επιστημονική βάση για την θεραπευτική επίδραση των ψυχοφαρμάκων (και γενικότερα πολλών φαρμάκων) είναι τελείως σαθρή».

«Όταν υποβάλλουν τους φακέλους για να λάβουν άδεια κυκλοφορίας ενός φαρμάκου στην αγορά, οι φαρμακευτικές εταιρείες δεν συμπεριλαμβάνουν όλα τα αποτελέσματα των κλινικών ερευνών παρά μόνον εκείνα που είναι θετικά. Επιπλέον, όλες οι σχετικές έρευνες διεξάγονται από πανεπιστημιακά και άλλα εργαστήρια που χρηματοδοτούνται από τις εν λόγω εταιρείες και όχι από ανεξάρτητους ερευνητικούς οργανισμούς. Μάλιστα, η έρευνα έχει αποδείξει ότι τα αντικαταθλιπτικά φάρμακα έχουν τα ίδια αποτελέσματα με τα εικονικά φάρμακα (placebo). Από άλλη έρευνα προκύπτει ότι μακροπρόθεσμα είναι προτιμότερο να μην καταναλωθούν αντιψυχωτικά ή ηρεμιστικά αφού έχουν μεν άμεσα αποτελέσματα αλλά όταν σταματήσει η χορήγησή τους τα συμπτώματα επανέρχονται».

Παράλληλα, γίνεται όλο και εμφανέστερο ότι πολλές από τις ασθένειες της σύγχρονης κοινωνίας μας είναι ψυχοσωματικής φύσης και προκαλούνται από το άγχος μας μάλλον, παρά από τους ίδιους τους παθογόνους παράγοντες. Έρευνες έχουν δείξει την επίπτωση της κακής ψυχικής κατάστασης π.χ. στα δερματικά νοσήματα - το άγχος μεταβάλλει το pH του δέρματος και το κάνει πιο ευαίσθητο σε προσβολές. Σε πολλές λοιπόν περιπτώσεις, η επιτυχημένη θεραπεία στηρίζεται σε ένα μίγμα συγκαλυμμένης ψυχοθεραπείας και αγωγής με εικονικά φάρμακα.

Η συλλογή των ομοιοπαθητικών φαρμάκων που έφτιαξα το 1979 ακολουθώντας τις οδηγίες του Π. Τζιβανίδη (αρχικά στο φαρμακείο Τζιβανίδη - μετέπειτα Κορρέ - στο Παγκράτι και σήμερα στο Naxos Apothecary)
Η επίσημη ιατρική με την αλόγιστη χορήγηση φαρμάκων κάθε είδους κάνει συχνά περισσότερο κακό από καλό. Κλασσικό παράδειγμα οι θανατηφόρες επιπτώσεις από την αλόγιστη χρήση των αντιβιοτικών (βλ. Χ.Ν. 1/3/2016). Βέβαια και η ομοιοπαθητική μπορεί να αποδειχθεί εξίσου θανατηφόρα όταν χρησιμοποιηθεί σε περιπτώσεις όπου είναι αποδεδειγμένα αναποτελεσματική. Και όπου μια έγκαιρη αντικαρκινική θεραπεία, μια χειρουργική επέμβαση ή ένα αντιβιοτικό θα βοηθούσαν αποδεδειγμένα τον ασθενή.

Πόσοι άραγε από τους αλλοπαθητικούς αλλά και τους ομοιοπαθητικούς γιατρούς εφαρμόζουν μια από τις βασικές αρχές του εφευρέτη της ομοιοπαθητικής, του γερμανού γιατρού Σάμουελ Χάνεμαν (Hahnemann) που προβλέπει ότι «η σημαντικότερη αποστολή του ιατρού είναι να επαναφέρει στην υγεία τον ασθενή»; Πόσοι γιατροί χρησιμοποιούν όλα τα μέσα που διαθέτουν (αλλοπαθητική ιατρική, χειρουργική, ομοιοπαθητική, βελονισμό κλπ.) ανάλογα με την περίπτωση χωρίς να δογματίζονται υπέρ ή κατά μιας συγκεκριμένης μεθόδου;

Προσωπικά νομίζω ότι θα πρέπει να επιλέγουμε τον καλό γιατρό με βάση την ευρύτητα του πνεύματός του και την φιλοσοφική του θεώρηση του κόσμου. Ίσως και με βάση την φιλοχρηματία του - που συχνά αποτελεί το κυριότερο κίνητρο πολλών κλασσικών αλλά και εναλλακτικών γιατρών ...

Γνωμικά - Παροιμίες